Hej Hopp,

Så är det dags att tilläggsisloera bjälklaget. Jag har blivit rekommenderad att tilläggsisolera med Cellplast vilket låter som en vettig idé. Upptäckte igår att trossbotten bongnar ner lite och funderar hur det kommer att påverka min isolering.

bjalklag.jpg

Tänkte isolera underifrån genom att sätta dit 10 cm tjock cellplast, men som jag försökt illustrera på bilden så tror jag att jag kommer att få lite luftgap mellan den befintliga trossbotten och cellplasten.

Gör det någonting om jag får ett luftgap där de röda pilarna pekar ? Finns det ngt förslag på hur jag kan lösa problemet annars ?

Kan nämna att i mitten bongnar det ca 1,5-1,8 Cm. Trossbotten är ca 6mm tjock.

Känn om skivan är styv, om inte så tror jag att du kan trycka upp den med cellplasten om du lägger skivorna på tvären.

Jag måste undersöka närmare ifall det bongar pga trycken uppifrån eller om det är dåligt gjort så att skivan har bognat iom att den har pressats ihop av de andra skivorna.

du skall nog ta dig en funderare, höra med folk som kan, innan du lägger på cellplast
en isolering (vägg-,golvkonstruktion skall vara porösare i fuktupptagning/-genomsläppning inifrån och utåt sett)
som föreslagit så kan du få en "diffspärr" och bjälkarna börjar må dåligt (mögel, röta, och den bef mineralullen kommer att innehålla fukt och isolerar därmed sämre så att tot isolförmågan blir inte så mycket bättre)

jag ser det lite svårt att göra ngt utan att ta bort skivan som håller bef isolering

ett sätt, kanske
ta bort skivorna
regla på tvärsen (1-2", och kanske bara med cc 300)
en mineralullsskiva till under
sätt tillbaka skivorna (nu på tvärsen och uppochned)

"Höra med folk som kan". Det är ju det jag gör nu ;)
Litar mera på folk här. Svårt att få en uppfattning när man far till butiken som säljer iom att många verkar säga olika och de är ju trots allt säljare de flesta av dem.

Fast en av dem nämnde just det jag tror du menar också.
Bort med befintliga trossbotten och spika dit åsar som är ca 10 cm fast nu på tvären så man slipper luftbryggor och dyl. Fyll på detta med typ Gullfiber eller vad man använder (det är väl det jag har nu) och sätt sedan dit en ny trossbotten som inte är av organiskt material. Nu är det spånskivor.
Huset är byggt -76 och har nu ca 17cm isolering som (jag tror) är gullfiber.

Om ni tycker detta verkar vettigt så kör jag på det.

jo försäljare av bara en produkt skall man ta med en nypa salt ;)

spånskivor njae inte så bra
typ gla hederliga asfaboard är bättre

varför skall du tilläggsisolera? kanske är relevant

det kan finnas en risk med att isolera för bra

kanske klistra på 50 mm frigolitskiva på insidan av sockeln (också) inte vore helt fel

Yondalar skrev:
jo försäljare av bara en produkt  skall man ta med en nypa salt ;)

spånskivor njae inte så bra
typ gla hederliga asfaboard är bättre

varför skall du tilläggsisolera? kanske är relevant

det kan finnas en risk med att isolera för bra

kanske klistra på 50 mm frigolitskiva på insidan av sockeln (också) inte vore helt fel
Vill tilläggsisolera golvet iom att jag Lägger Golvvärme nu på hela bottenvåningen ca 100Kvm, och vill tilläggsisolera iom att rekommendationen är mer än 16-17 cm isolering vilket är vad jag har idag.

Det kanske är Asfaboard jag har, för jag vet inte hur en det ser ut. just nu är det som en träskiva av ngt slag och är 6mm tjock iaf.
Ja det kan finnas en risk med att isolera för bra, men det finns en fläkt installerad i grunden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.