Hej,

Jag skulle verkligen behöva hjälp från någon kunnig. Jag blir galen på ventilationen/värmen i vår hyresrätt. Har frågat fastighetsskötaren men han verkar inte heller veta.

Vi bor i en 3a med öppen planlösning, vi har luftburen värme och kan ställa in temperaturen själva.

Dom senaste dagarna har det varit ca 18 grader i lägenheten, fastän vi höjt temperaturen.

Vi har en stor apparat där man kan slå på eftervärme, då blir det lite varmare men det är aldrig lagom varmt utan det känns som att det drar i hela lägenheten. Ena stunden är det iskallt (känns som att man är utomhus), nästa för varmt så att man behöver klä av sig.

Vet någon hur det funkar eller vad man kan göra för att ställa in "rätt" temperatur?

Tycker även att matos fastnar/går in i sovrummen och stannar där samt att det är dålig ventilation och att det känns dammigt.

Tar tacksamt emot tips.
 
Bilder på aggregatet? När är huset byggt? Var i landet pratar vi om? Låter som en ganska ovanlig lösning. Kan ni även kyla lägenheten på sommaren?
 
  • Gilla
Julia33
  • Laddar…
Det låter inte som ett helt vanligt system. Har du några bilder? Det borde vara möjligt att få en jämn temperatur. Att matoset sprids låter som en svaghet med luftburen värme och svårt att göra så mycket åt.
 
  • Gilla
Julia33
  • Laddar…
K
Som tidigare skrivit. Skicka gärna bilder på aggregatet och om du hittar någon typskylt eller liknande. Ta gärna några bilder på ventilationsdonen som sitter i taket eller på väggen.
 
  • Gilla
Julia33
  • Laddar…
J Josth skrev:
Bilder på aggregatet? När är huset byggt? Var i landet pratar vi om? Låter som en ganska ovanlig lösning. Kan ni även kyla lägenheten på sommaren?
Tack för svar. Klart jag skulle laddat upp bild! Vi bor i Göteborg, vid kusten, huset är byggt 97. Jag menade att vi kan styra värmen, det hade varit otroligt lyxigt med nedkylning sommartid annars haha. Sitter en sån i varje rum (bifogar bild).
 
  • Termostat från Danfoss monterad på en vägg, med temperaturinställningar mellan 10 och 30 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för ventilation och eftervärme med överhettningsskydd och termometer, märkt Parmair Ex.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad termostat med vred för värmereglering i bostad i Göteborg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
Det låter inte som ett helt vanligt system. Har du några bilder? Det borde vara möjligt att få en jämn temperatur. Att matoset sprids låter som en svaghet med luftburen värme och svårt att göra så mycket åt.
Nej precis, aldrig stött på det förut, blir mer kvavt än en normal temperatur. Laddat upp bilder.
 
K kobbish skrev:
Som tidigare skrivit. Skicka gärna bilder på aggregatet och om du hittar någon typskylt eller liknande. Ta gärna några bilder på ventilationsdonen som sitter i taket eller på väggen.
Jag har tagit bild på allt som sitter i förrådet, vet inte vilket som är vad.
 
J Julia33 skrev:
Vi har en stor apparat där man kan slå på eftervärme, då blir det lite varmare men det är aldrig lagom varmt utan det känns som att det drar i hela lägenheten. Ena stunden är det iskallt (känns som att man är utomhus), nästa för varmt så att man behöver klä av sig.
Är det kallt ute? Att det plötsligt blir kallt skulle kunna vara vid avfrostning av värmeväxlaren. Det finns lite olika varianter på det med olika biverkningar.
 
På bilden är ju rumsregulatorn(danfoss) satt till 19°C, jag antar att du höjt denna till önskad temperatur?

Finns det radiatorer/element, eller är det som jag misstänker golvvärme?

Ventilationen som du har är troligen inte primär energikälla, utan, om inte radiatorer, så är det golvvärme. Eftersom du har rumsregulatorer i varje rum, troligen golvvärme.

Golvvärme är ett ganska trögt system, kan ta flera dagar innan det reglerar sig till korrekt temperatur, och om du då har varierad klimat utomhus så hinner de inte parera svängningarna. Inte ovanligt att Elektroniken till golvvärmen går sönder. Om du testar sätta ett rum i taget till 10C så märker du ifall elektroniken i det rummet har funktion efter 12-24h. Bör bli kallt, och stäng dörren in dit så inte värmen kommer från övriga utrymmen.

Hur ofta byts filtret i fläkten? Och om du känner med händerna vid alla ventilationsdon, är de något flöde på luften?
 
Redigerat:
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Den där knappen verkar inte heller vara intryckt, så ventilationsaggregatet stöttar inte med någon elvärme för att motverka när det svänger i utomhustemperatur och vid kalla temperaturer när den inte orkar hålla önskad temperatur på tilluften med återvinningen, (typ efter 5°C utetemp)
 
  • Bild på en knapp på ett ventilationsaggregat märkt med 0 och 1, omgiven av en röd markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SvensKiwi och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.