Vi köpte vårat hus med inredd källare för 6 år sedan. Huset har elradiator i hela huset, men vi köpte en luftvärmepump till bostadsvåningen då källaren är hobbyrum tv-rum, med tvättstuga och förråd.
Första sommaren slog jag av elementströmbrytaren för husets alla element, men upptäckte efter bara några dagar att luften i källaren började bli unken ganska snabbt. Därför slog vi på elementen och gör dessa på ca 10-15 grader. Men elmätaren har gått som den fått fnatt varje gång jag provat slå av brytare.
Nu tänkte jag slå till på en luftvärmepump så vi kan få ner elräkningen och samtidigt få bra luft. Av en händelse tänkte jag att nu slår jag av strömmen en gång till och samtidigt vred jag på luftvärmepump en på full styrka då vi har värmeväxlare och jag hoppades att en del av värmen skulle ta sig ner i källaren den vägen. Upptäcker att vi inte får den dåliga luften alls och jag tar kontakt med en lokal firma om att installera luftvärmepump i källaren med.
I samma veva kollar jag på eons hemsida och upptäcker hur elen sjunkit drastiskt i jämförelse med andra år. Värmen sjunker till 15bgrader och håller sig där, så då börjar jag fundera på om man behöver en värmepump alls och hur man löser fuktfrågan bara. För en kall källare på sommaren är guld värt.
Efter att ha läst på lite mer om luftfuktare och fått familjen att gå med på och testa om vi kan krypa ner under våra varma filtar de få gånger vi är där. Och om vi måste slår vi bara på elementen vid behov. I flera dagar jämför jag elförbrukningen i jämfört med andra år. För den intresserade har jag tagit bilder på v47, 48 och 49 och ni får själva gissa vilken dag jag slog av elelementen i hela huset. Tilläggas ska att vi i år ändå har golvvärme på toaletten som inte går på samma brytare. Så den lyxen finns kvar. Vi köpte en luftfuktare från wood och Andersson temperatur och fuktmätare för att ha koll på läget.
Vi har kört luftavfuktaren 3 dagar, men den har inte sänkt luftfuktigheten nämnbart, men det beror kanske på att luftfuktigheten bara låg på 41% när kopplade in den på söndag kväll. Nu är den urkopplad, men till sommaren kommer den att få gå heltid, och vi använder den som klädtork om inte annat.
Så kort och gott. 4500kr i stället för 25000 för värmepump med installation och hur mycket kommer elförbrukningen sjunka?
Första sommaren slog jag av elementströmbrytaren för husets alla element, men upptäckte efter bara några dagar att luften i källaren började bli unken ganska snabbt. Därför slog vi på elementen och gör dessa på ca 10-15 grader. Men elmätaren har gått som den fått fnatt varje gång jag provat slå av brytare.
Nu tänkte jag slå till på en luftvärmepump så vi kan få ner elräkningen och samtidigt få bra luft. Av en händelse tänkte jag att nu slår jag av strömmen en gång till och samtidigt vred jag på luftvärmepump en på full styrka då vi har värmeväxlare och jag hoppades att en del av värmen skulle ta sig ner i källaren den vägen. Upptäcker att vi inte får den dåliga luften alls och jag tar kontakt med en lokal firma om att installera luftvärmepump i källaren med.
I samma veva kollar jag på eons hemsida och upptäcker hur elen sjunkit drastiskt i jämförelse med andra år. Värmen sjunker till 15bgrader och håller sig där, så då börjar jag fundera på om man behöver en värmepump alls och hur man löser fuktfrågan bara. För en kall källare på sommaren är guld värt.
Efter att ha läst på lite mer om luftfuktare och fått familjen att gå med på och testa om vi kan krypa ner under våra varma filtar de få gånger vi är där. Och om vi måste slår vi bara på elementen vid behov. I flera dagar jämför jag elförbrukningen i jämfört med andra år. För den intresserade har jag tagit bilder på v47, 48 och 49 och ni får själva gissa vilken dag jag slog av elelementen i hela huset. Tilläggas ska att vi i år ändå har golvvärme på toaletten som inte går på samma brytare. Så den lyxen finns kvar. Vi köpte en luftfuktare från wood och Andersson temperatur och fuktmätare för att ha koll på läget.
Vi har kört luftavfuktaren 3 dagar, men den har inte sänkt luftfuktigheten nämnbart, men det beror kanske på att luftfuktigheten bara låg på 41% när kopplade in den på söndag kväll. Nu är den urkopplad, men till sommaren kommer den att få gå heltid, och vi använder den som klädtork om inte annat.
Så kort och gott. 4500kr i stället för 25000 för värmepump med installation och hur mycket kommer elförbrukningen sjunka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Varm luft stiger, den letar sig inte "ner i källaren".
Mitt råd, och min egen lösning i mina hus, är att ha en llvp på varje plan.
Källaren kör värme på vintern och avfuktning under vår sommar och tidig höst.
Mittplan kör värme på vintern och avfuktning lite sporadiskt när så önskas.
Ovanvåning kör värme på vintern och avfuktning (kall luft sjunker) under sommaren. Övrig tid avstängd till behov uppstår.
Avfuktning drar 1/3 av energin jämfört med kylfunktion, men ger likadant resultat. Genom att köra som jag gör har jag ett torrt, fint och tempererat inomhusklimat för 6500 kwh per år. Det är fullt rimligt i mina ögon.
Mitt råd, och min egen lösning i mina hus, är att ha en llvp på varje plan.
Källaren kör värme på vintern och avfuktning under vår sommar och tidig höst.
Mittplan kör värme på vintern och avfuktning lite sporadiskt när så önskas.
Ovanvåning kör värme på vintern och avfuktning (kall luft sjunker) under sommaren. Övrig tid avstängd till behov uppstår.
Avfuktning drar 1/3 av energin jämfört med kylfunktion, men ger likadant resultat. Genom att köra som jag gör har jag ett torrt, fint och tempererat inomhusklimat för 6500 kwh per år. Det är fullt rimligt i mina ögon.
6500 kwh per år va inte dåligt.
Hur stort hus pratar vi om då och var i landet ligger det? södra eller norra delarna?
Ja att värme stiger, det är ett känt fenomen.
Trycker den kalla luften i källaren ut den varma i bostadsvåningen?
Hur stort hus pratar vi om då och var i landet ligger det? södra eller norra delarna?
Ja att värme stiger, det är ett känt fenomen.
Trycker den kalla luften i källaren ut den varma i bostadsvåningen?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Notera att det är för värme och kyla. Alltså inte inkluderande hushållsel. Ena huset är ca 150 kvm inkl källare, andra huset är lite större, men där bor vi inte permanent. Södra delarna.F fattaren skrev:
Japp, men du skrev att du trodde att värmen skulle leta sig ner i källaren.
Nej.
Som jag skrev; en llvp på varje våning, som körs olika och på olika årstider. Först måste man förstå luftfuktighet och hur den förändras under året, sedan kör man llvp för att motverka negativa konsekvenser av den och temperaturen. En kall källare är guld, men den skall vara kall OCH torr. Annars är det absolut ingen höjdare.
Vi har värmeväxlare på vinden som använder varm luft från kök och badrum att värma upp kall luft som är på väg in i ventilationen. Den luften kommer också ut i källaren, men jag tror inte den är varm.Cancerman_777 skrev:
Nej.
QUOTE="Cancerman_777, post: 3975565, member: 80029"]
Som jag skrev; en llvp på varje våning, som körs olika och på olika årstider. Först måste man förstå luftfuktighet och hur den förändras under året, sedan kör man llvp för att motverka negativa konsekvenser av den och temperaturen. En kall källare är guld, men den skall vara kall OCH torr. Annars är det absolut ingen höjdare.[/QUOTE]
Ja en sval källare är guld värt. Och med en wood luftavfuktare gör den jobbet billigare än med en luftvärmepump, om man nu inte behöver värma upp källaren. Jag får nog vänta och se till kylan kommer ordentligt innan jag kan se om det räcker med den eller bestämmer mig för att investera i luftvärmepump.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja en sval källare är guld värt. Och med en wood luftavfuktare gör den jobbet billigare än med en luftvärmepump, om man nu inte behöver värma upp källaren. Jag får nog vänta och se till kylan kommer ordentligt innan jag kan se om det räcker med den eller bestämmer mig för att investera i luftvärmepump.[/QUOTE]F fattaren skrev:Vi har värmeväxlare på vinden som använder varm luft från kök och badrum att värma upp kall luft som är på väg in i ventilationen. Den luften kommer också ut i källaren, men jag tror inte den är varm.
Nej.
Som jag skrev; en llvp på varje våning, som körs olika och på olika årstider. Först måste man förstå luftfuktighet och hur den förändras under året, sedan kör man llvp för att motverka negativa konsekvenser av den och temperaturen. En kall källare är guld, men den skall vara kall OCH torr. Annars är det absolut ingen höjdare.
Nackdelen med en ren avfuktare är just under vintermånaderna. Den värmer inte, så källaren lär troligen bli kall. Med en llvp så blir källaren inte endast frisk utan även användbar året om.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ja en sval källare är guld värt. Och med en wood luftavfuktare gör den jobbet billigare än med en luftvärmepump, om man nu inte behöver värma upp källaren. Jag får nog vänta och se till kylan kommer ordentligt innan jag kan se om det räcker med den eller bestämmer mig för att investera i luftvärmepump.F fattaren skrev:Vi har värmeväxlare på vinden som använder varm luft från kök och badrum att värma upp kall luft som är på väg in i ventilationen. Den luften kommer också ut i källaren, men jag tror inte den är varm.
Nej.
[/QUOTE]
Bästa metoden är att ha bra flöde och vent. Se till att luften i källaren är så som det är konstruerat för.då huset byggdes.
Om det är en klassisk gammal jordkällare med mycket massa och jord mellan källare och boplan- så är det svalt som gäller.
Men- om det är en källare där det finns element och är konstruerat för uppvärmd källare, se då till att hålla denna del uppvärmd i komination med god vent. Detta borgar för en frisk källare utan mögel. man vinner dessutom på värmen i form av skönare golv våningen ovanför.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden