Jag har vattenburen golvvärme i mitt badrum (installerat på 90-talet tror jag). Jag vill lufta golvvärmen och de andra vanliga radiatorerna för de värmer ojämnt eller inte alls. Då ska man stänga av cirkulationspumpen. Är cirkulationspumparna (verkar ha två) de jag ringat in på bilderna?
Redigerat:
Så här ser det ut, så inget sånt avancerat som på bilden du lägger upp. (Ändrade mitt inlägg då jag läst mig till att man ska stänga av cirkulationspumpen innan man luftar)Demmpa skrev:
Cirkulationspumpen på högersidan går till en plattvärmeväxlare.
Den på vänstersidan är troligen för värmesystemet.
Du skrev tidigare, som du raderade, att det bara var en liten fläck på golvet som var varmt å resten kallt. Det tyder på att det är för lågt flöde. Det kan bero på att stiftet/ventilkäglan har fastnat i nästan stängt läge, det kan också bero på att cirkulationspumpen går på för låg hastighet.
Den på vänstersidan är troligen för värmesystemet.
Du skrev tidigare, som du raderade, att det bara var en liten fläck på golvet som var varmt å resten kallt. Det tyder på att det är för lågt flöde. Det kan bero på att stiftet/ventilkäglan har fastnat i nästan stängt läge, det kan också bero på att cirkulationspumpen går på för låg hastighet.
Ja precis det stämmer, tog bort det för jag tänkte att det hela berodde på lufta och att jag gjort fel genom att jag försökt lufta med cirkulationen igång. Hur kollar jag det du föreslår att det kan bero på? Det blir varmt där jag ställer värmen men det verkar inte gå vidare ut i golvet.Demmpa skrev:
Cirkulationspumpen på högersidan går till en plattvärmeväxlare.
Den på vänstersidan är troligen för värmesystemet.
Du skrev tidigare, som du raderade, att det bara var en liten fläck på golvet som var varmt å resten kallt. Det tyder på att det är för lågt flöde. Det kan bero på att stiftet/ventilkäglan har fastnat i nästan stängt läge, det kan också bero på att cirkulationspumpen går på för låg hastighet.
Jag har kollat på stiftet nu och den verkar inte fjädrar tillbaka till öppet läge, jag tog lite i den med en tång och går att trycka ner och lyfta upp men när jag släpper den åker den ner igen. Har dock inte kunnat hålla den uppe så pass länge så jag kunde känna om det gjorde någon skillnad i golvet att hålla den uppe.Demmpa skrev:
Cirkulationspumpen på högersidan går till en plattvärmeväxlare.
Den på vänstersidan är troligen för värmesystemet.
Du skrev tidigare, som du raderade, att det bara var en liten fläck på golvet som var varmt å resten kallt. Det tyder på att det är för lågt flöde. Det kan bero på att stiftet/ventilkäglan har fastnat i nästan stängt läge, det kan också bero på att cirkulationspumpen går på för låg hastighet.
Man ska aldrig dra i stiftet.
Ventilkäglan i ventilhuset sitter fast i nästan stängt läge.
För att få ventilkäglan att släppa så tar man och bankar/slår på ventilhuset, helst mittemot stiftet/termostatfästet, med en hammare.
Ventilkäglan i ventilhuset sitter fast i nästan stängt läge.
För att få ventilkäglan att släppa så tar man och bankar/slår på ventilhuset, helst mittemot stiftet/termostatfästet, med en hammare.
Demmpa skrev:
Man ska aldrig dra i stiftet.
Ventilkäglan i ventilhuset sitter fast i nästan stängt läge.
För att få ventilkäglan att släppa så tar man och bankar/slår på ventilhuset, helst mittemot stiftet/termostatfästet, med en hammare
Så här ser stiftet ut, det går att trycka ned så det verkar inte vara fast i stängt läge i så fall. Men det är väldigt varmt på båda sidor om termostaten så det borde väl betyda att det är i öppet läge? När jag stängt av termostaten har det blivit kallt på båda sidor om den. Och ingen luft kommer ut när jag luftat nu igen med cirkulationen avstängd så det verkar vara som det ska med det. Har även testat att vrida upp cirkulationen till max för att se om det blev nån skillnad med värmen men det blev det inte. Det andra elementen som jag nu luftat har blivit varma som de ska efter det.Demmpa skrev:
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Det funkade tack så mycket, får det dock inte att funka när jag sätter tillbaka termostaten men det får bli ett problem för framtiden när det blir varmt och jag vill vrida ned effekten igen.Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden




