1 927 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Luft/vatten värmepump
Ett tips till er som har ett äldre hus med vattenburet system, som inte får borra för bergvärme. Vår Pelletsbrännare gav upp och dessutom fungerade vår gamla olja/ved/el panna dåligt, så vi övervägde om vi skulle sätta in en ny pelletspanna eller om vi skulle satsa på nåt helt bekymmersfritt. Sagt och gjort så blev det en Luft/vatten värmepump!
Vi är helnöjd! Vi har en utegivare och en rumsgivare inomhus, vi har ställt in värmen på 21 grader och det är numera alltid 21 grader inne. Den känner av om solen värmer upp huset och om man är många personer inne, tidigare blev det 25 grader inne när vi hade besök. Nu kan vi inte ens känna av om det blir -25 gradet ute, för det är alltid lika härligt lagomt varmt här inne...
Kan rekommenderas! Vi värmer 172 Kvm och har beräknat ca 17500 kwh/år inkl hushålls el.
Vi är helnöjd! Vi har en utegivare och en rumsgivare inomhus, vi har ställt in värmen på 21 grader och det är numera alltid 21 grader inne. Den känner av om solen värmer upp huset och om man är många personer inne, tidigare blev det 25 grader inne när vi hade besök. Nu kan vi inte ens känna av om det blir -25 gradet ute, för det är alltid lika härligt lagomt varmt här inne...
Kan rekommenderas! Vi värmer 172 Kvm och har beräknat ca 17500 kwh/år inkl hushålls el.
Och vad pratar vi om för fabrikat på detta mirakel?
Den heter IVT Optima och har en "utedel" dvs en makapär som tar luft utifrån och omvandlar den till varmt vatten som sedan transporteras till "innedelen" som är den elpanna med inbyggd varmvattenberedare. Våran har gått utan eltillskott ner till -13 grader beroende på luftfuktigheten. När det är som kallast slår alltså elpatronerna till.
Den är säkert bra, men synnerligen anskrämlig.
Jo uteluftsvärmepumpar är ofta ett bra alternativ, de har dock följande nackdelar:
*De jobbar mindre effektivt ju kallare det är ute. Under -13[sup]o[/sup]C jobbar de inte alls, pannan blir en ren elpanna. Här i skåne där jag bore är det inget problem, vi har aldrig så kallt!
*De sparar inte alls lika mycket energi som bergvärme.
*De är fula och bullrar för det mesta..
MEN, de är billiga i installation, speciellt om berg-/jordvärme är besvärligt att installera!
*De jobbar mindre effektivt ju kallare det är ute. Under -13[sup]o[/sup]C jobbar de inte alls, pannan blir en ren elpanna. Här i skåne där jag bore är det inget problem, vi har aldrig så kallt!
*De sparar inte alls lika mycket energi som bergvärme.
*De är fula och bullrar för det mesta..
MEN, de är billiga i installation, speciellt om berg-/jordvärme är besvärligt att installera!
Vi får ju inte borra här för vi bor inom vattenskyddat område :'(
Så då var denna pump ett bra alternativ.
Den låter faktiskt nästan ingenting! Man hör det knappt fastän den står netanför ett gavelfönster, på den gaveln som inte syns från vägen. Jag tycker också att den är ful, men ändå bra mycket finare än andra märken...
När vi bygger nytt hus blir det frånluftspump, det sägs ju vara det effektivast i nybyggen... Jag bor med en elektriker så jag brukar efterforska lite angående olika värmekällor!
Den låter faktiskt nästan ingenting! Man hör det knappt fastän den står netanför ett gavelfönster, på den gaveln som inte syns från vägen. Jag tycker också att den är ful, men ändå bra mycket finare än andra märken...
När vi bygger nytt hus blir det frånluftspump, det sägs ju vara det effektivast i nybyggen... Jag bor med en elektriker så jag brukar efterforska lite angående olika värmekällor!
Skall ni ha en frånluftsvärmepump så skall det vara en www.comfortzone.se bestämmer jag!kulolina skrev:Vi får ju inte borra här för vi bor inom vattenskyddat område :'(
När vi bygger nytt hus blir det frånluftspump, det sägs ju vara det effektivast i nybyggen... Jag bor med en elektriker så jag brukar efterforska lite angående olika värmekällor!![]()
Klicka här för att svara