69 781 läst ·
92 svar
70k läst
92 svar
Luft/luftvärmepump Qlima SC3325
Ja man vill ju kunna fly ut till sin man cave ibland utan att behöva frysa 
Utbyggnaden av garaget är 3 år (halva betonggolvet) men att de kan bli fukt med den nya flytspacklingen förstår ja. Grejen är bara att det varit fukt sen utbyggnaden gjordes, utan att ja tvättat osv och just nu är de helt tomt men med lika mycket fukt.
Högtryck lär ja inte använda om ja tvättar inne framöver då det kommer va för mycket annat som lär bli blött då.
Ska kolla på avfuktare men vet inte riktigt vad man behöver för kapacitet, hur mycket dom drar osv. Fick erbjudande att köpa en gammal köpt på Bauhaus för 7 år sen, men 1000kr är väl dyrt om den är så gammal? Va någon tysk apparat som var omöjlig att hitta info om på nätet.
Vad får man räkna med att en ny kommer att kosta?
Utbyggnaden av garaget är 3 år (halva betonggolvet) men att de kan bli fukt med den nya flytspacklingen förstår ja. Grejen är bara att det varit fukt sen utbyggnaden gjordes, utan att ja tvättat osv och just nu är de helt tomt men med lika mycket fukt.
Högtryck lär ja inte använda om ja tvättar inne framöver då det kommer va för mycket annat som lär bli blött då.
Ska kolla på avfuktare men vet inte riktigt vad man behöver för kapacitet, hur mycket dom drar osv. Fick erbjudande att köpa en gammal köpt på Bauhaus för 7 år sen, men 1000kr är väl dyrt om den är så gammal? Va någon tysk apparat som var omöjlig att hitta info om på nätet.
Vad får man räkna med att en ny kommer att kosta?
Timer satte jag dit eftersom det blev väldigt många kompressorstarter och korta driftcykler med bara den inbyggda hygrostaten. Avfuktaren gick till och från väldigt ofta under dygnet. Tänkte då att det för långsiktiga hållbarheten på avfuktaren var bättre att koncentrera drifttiden till ett visst antal gångtimmar per dygn om det inte är blött. På sommaren blir det runt 17-18 grader i garaget av sig självt och avfuktaren behöver inte gå kontinuerligt hos mig. Tvättar bilen på garageuppfarten om sommaren. Hade först en Woods DS28 men bytte sedan till ED50 eftersom jag inte tyckte kapaciteten räckte med DS28. ED50 har en bättre utformad förångare.
Redigerat:
En fundering på luftvärmepumpen.
Har kört den på auto och 20 grader. När jag kom in i garaget i dag så var det också hela 20 grader på termometern och den hade "pausat" och blåste inget förrns efter en stund då den gick igång igen. Tyckte då att den blåste kallare luft.
Är det så med autoläge att den ska hålla just 20 och om det blir varmare så kyler den?
Borde ja köra den på heat-läge istället för auto?
Har kört den på auto och 20 grader. När jag kom in i garaget i dag så var det också hela 20 grader på termometern och den hade "pausat" och blåste inget förrns efter en stund då den gick igång igen. Tyckte då att den blåste kallare luft.
Är det så med autoläge att den ska hålla just 20 och om det blir varmare så kyler den?
Borde ja köra den på heat-läge istället för auto?
Ska erkänna att jag är lite allergisk mot manualer men läste den faktiskt första dagarna. Stod inte mycket som man inte kunde klura ut genom att titta på fjärrkontrollenJocker75 skrev:
Om det stod nåt om det jag nu undrar så måste de varit någon rad jag missat när jag somnat till
Tack för hjälpen! Ska kolla mer på de du nämner!
Nu när garaget blivit varmare och innan bygget där inne är helt klart känns det onödigt att ha 17 grader... 10 kanske är mer lagom som grundvärme.
Ska till och montera en sc3325 i garaget och har en fundering på slangpaketet, hur får man till en snygg installation om slangpaketet blir typ 1m för långt , eller får man göra några fina böjar på slangpaketet, vill helst komma bort med utedelen så långt slangen räcker, hellst vill jag att när den kommer på utsidan så går jag rakt nedåt en bit och sen vika av 90 grader och fortsätta så långt jag kommer och montera utedelen där snabbkopplingen slutar så slipper jag massa slang jag inte vet var jag ska göra av, kommer detta funka tror ni.
Mvh Petri
Mvh Petri
Tycker inte att de gick att få snyggt.PetriR skrev:Ska till och montera en sc3325 i garaget och har en fundering på slangpaketet, hur får man till en snygg installation om slangpaketet blir typ 1m för långt , eller får man göra några fina böjar på slangpaketet, vill helst komma bort med utedelen så långt slangen räcker, hellst vill jag att när den kommer på utsidan så går jag rakt nedåt en bit och sen vika av 90 grader och fortsätta så långt jag kommer och montera utedelen där snabbkopplingen slutar så slipper jag massa slang jag inte vet var jag ska göra av, kommer detta funka tror ni.
Mvh Petri
Ja gjorde som du säger. Drog den rakt ner och sen långt åt sidan. Hade kunnat vara 2 meter kortare till en vanlig vägg.
Hade någon tanke på att rulla upp slangen och lägga bakom först men tror inte de heller hade blivit bra.
Jag är glad att den är monterad på baksidan av huset så ja slipper visa upp de för grannskapet
Finns väll inte så många andra sätt än och göra så , kanske går och kapa ur plasten på gaveln på innerdelen och dra det lång bit på insidan istället och göra en snygg täckplåt inne istället, mitt garage är 8m brett så har ju bredd och utnyttja men ca 0.7m av garaget ligger under mark så det blir ju rätt kort bit höjd mässigt mellan ute och innerdel.
Hur fungerar era luftpumpar nu när kylan är extrem?
Jag kör pumpen på 17 grader i garaget och får ca 12, ute är det -18.
Försökte kolla med elmätare i uttaget vad den drar på ett dygn just nu och fick 21 kwh på 24 timmar.
Mätaren är nåt billigt ifrån Jula så vet inte hur bra den mäter men låter det normalt i era öron?
Då det inte går att sänka till lägre värme än 17 grader så funderar ja på att testa att köra bara köra Anti-freeze som är på 8 grader men frågan är ju hur mycket man tjänar på de och vad den verkliga värmen i garaget blir. Någon annan som testat?
Edit: Hittade en bild ja tagit på mätaren i mitten av november. Då var de gissningsvis +8 ute (mins inte) och pumpen drog 9kwh på 12 timmar, dvs ca 18kwh på 24 timmar. Kan de verkligen stämma att de bara skulle skilja 3 kwh på ett dygn mot nu!?
Jag kör pumpen på 17 grader i garaget och får ca 12, ute är det -18.
Försökte kolla med elmätare i uttaget vad den drar på ett dygn just nu och fick 21 kwh på 24 timmar.
Mätaren är nåt billigt ifrån Jula så vet inte hur bra den mäter men låter det normalt i era öron?
Då det inte går att sänka till lägre värme än 17 grader så funderar ja på att testa att köra bara köra Anti-freeze som är på 8 grader men frågan är ju hur mycket man tjänar på de och vad den verkliga värmen i garaget blir. Någon annan som testat?
Edit: Hittade en bild ja tagit på mätaren i mitten av november. Då var de gissningsvis +8 ute (mins inte) och pumpen drog 9kwh på 12 timmar, dvs ca 18kwh på 24 timmar. Kan de verkligen stämma att de bara skulle skilja 3 kwh på ett dygn mot nu!?
Redigerat: