69 781 läst ·
92 svar
70k läst
92 svar
Luft/luftvärmepump Qlima SC3325
Hej! Funderar på att köpa en Qlima SC-3431S, tänkte kolla mer er hur ni upplever ljudet från inne och ytterdelen på era Qlima/Zibro pumpar?
Högt eller lågt? Högre eller lägre än eventuella tidigare pumpar som ni kommit i kontakt med?
Tack på förhand för svar!
Med vänlig hälsning
/Filip
Högt eller lågt? Högre eller lägre än eventuella tidigare pumpar som ni kommit i kontakt med?
Tack på förhand för svar!
Med vänlig hälsning
/Filip
Innedelen tycker ja är väldigt tyst men utedelen brummar en del när den avfrostar. Har den på väggfäste och tror de skulle märkas mindre om man hade den stående på marken istället. Har pumpen på garaget så stör mig inte så mycket men hade ja haft den på huset hade ja redan försökt att lösa de.F Filip S skrev:
Ska montera en Qlima inom snar framtid, slangpaketet är 4m. Den ska vara i ett garage där takhöjden är 2.4m. Är det lämpligt att dra upp slangarna från innedel till kallvind och sedan ner på fasad därifrån? framförllt för att minska plastkanaler på vägg men även för att enkelt kunna anpassa längden på slangarna, vilken blir ca 3m istället för 4.
Kondensvattenslangen från innerdelen kan man inte dra uppåt. I så fall måste man montera in en mini kondensvattenpump i innerdelen. När man ska rengöra innerdelen är det också viktigt att kunna spraya på ordentligt med rengöringsmedel och sedan spruta på med vatten.
Har ett par funderingar.
Hur har ni er pump inställd nu på vintern, kör ni vanlig Värme eller Auto? Märker man någon skillnad?
Hur är de med att köra pumpen för grundvärme, visst ska den väl gå att köra lägre än 17 grader? Vet någon hur? Har testat allt på fjärrkontrollen men hittar inte.
Tycker pumpen fungerar bra. Har -10 ute just nu och 17 inne. Kostar ca 500kr i månaden att köra så men skulle vilja kunna spara in lite på att köra den lite lägre...
Hur har ni er pump inställd nu på vintern, kör ni vanlig Värme eller Auto? Märker man någon skillnad?
Hur är de med att köra pumpen för grundvärme, visst ska den väl gå att köra lägre än 17 grader? Vet någon hur? Har testat allt på fjärrkontrollen men hittar inte.
Tycker pumpen fungerar bra. Har -10 ute just nu och 17 inne. Kostar ca 500kr i månaden att köra så men skulle vilja kunna spara in lite på att köra den lite lägre...
R felixmartensson skrev:
Tack. Var Turboknappen som reglerade underhållsvärmen.J Jocker75 skrev:
Kan inte säga annat än att installationsmässigt är denna pump sopor. Snabbkopplingen är fullständigt undermålig, medskickat täcklock går lätt att få i, men den skarpa kopplingen mellan innedel och utedel omöjlig att få att gripa.
Efter många om och men är den på plats, tog nån timme innan den gav värme. Nu bråkar 10 gradersläget, trycker på turbo knappen mer än två sekunder men inget händer, kan det bero på att det är för kallt i mitt garage ? Skall ju komma upp FE. Hittade felet, står fel i manualen, du skall trycka på tyst knappen i två aek, inte turboknappen som det står i manualen
Min fjärrkontroll verkar lagom efter att garantitiden delvis gett upp.
*EDIT* Det visade sig att den inte skickar några signaler alls...
Som tur är har jag en separat fjärrstyrning som har det inprogrammerat så att jag köra frostskydd i veckodagarna och normalläge när jag åker ut till stugan på helgerna.
Ska försöka få tag i en ny fjärr, eller är det någon som skrotat sin Zibro/Qlima och vill skänka/sälja sin fjärr till mig?
*EDIT* Det visade sig att den inte skickar några signaler alls...
Som tur är har jag en separat fjärrstyrning som har det inprogrammerat så att jag köra frostskydd i veckodagarna och normalläge när jag åker ut till stugan på helgerna.
Ska försöka få tag i en ny fjärr, eller är det någon som skrotat sin Zibro/Qlima och vill skänka/sälja sin fjärr till mig?
Redigerat: