Min sitter monterad på landet och är inställd på underhållsvärdet just nu.
Normalt håller den 8-10C men mitt Telldus Live skvallrar om att det är 4C i huset just nu...

Gissar att de blir lite för kallt, kanske runt just 4 grader just nu så ja kör väl vidare som vanligt. Ska ju bli lite mildare (-10) om ett par dagar och då kanske det passar bättre att testa AF på 8 grader.

GoForIt skrev:
Vid -18° har väl de flesta värmepumpar gjort sitt. Då är det nog ungefär samma som att köra en värmefläkt.
Vet någon om värmepumpen tar skada av att vara igång vid yttertemperaturer som understiger lägsta arbetstemperatur? Min SC3325 slutade leverera värme vid -18 ute; bör den stängas av helt då? Rekommenderad jordfelsbrytare?

Jag är fortfarande nöjd med mitt köp men funderar på om avfrostningen inte går lite väl ofta.
På min startar avfrostningen ett par gånger varje timme vare sig om det är ett par grader varmt eller -10.
Hur gör era pumpar?

Jocker75 skrev:
Jag är fortfarande nöjd med mitt köp men funderar på om avfrostningen inte går lite väl ofta.
På min startar avfrostningen ett par gånger varje timme vare sig om det är ett par grader varmt eller -10.
Hur gör era pumpar?
Vet inte hur ofta min pump avfrostar men har också reagerat på att det är ofta.
Den fungerar kanon annars och värmer bra.

Jag köpte en SC3331 (modellen större) och den avfrostar väldigt ofta samt att när den drar igång avfrostningen så slutar inte inomhusdelen blåsa på en 10-15 sekunder, dvs den blåser kallt, enormt irriterande då jag vistas i dess närhet ofta. Men annars var ju installationen extremt enkel och det fungerar ju utmärkt, hade inga problem nu i vintras då vi hade -16.

fre_and skrev:
Jag köpte en SC3331 (modellen större) och den avfrostar väldigt ofta samt att när den drar igång avfrostningen så slutar inte inomhusdelen blåsa på en 10-15 sekunder, dvs den blåser kallt, enormt irriterande då jag vistas i dess närhet ofta. Men annars var ju installationen extremt enkel och det fungerar ju utmärkt, hade inga problem nu i vintras då vi hade -16.
Min slutar nog att blåsa när den avfrostar, tror ja. Har inte märkt att den blåser kallt.
Har stängt av den helt nu, håller 10-12 grader inne i garaget just nu vilket får räcka så länge ja inte ska göra nåt där inne.

Nu är det -2 här på landet utanför Norrtälje och pumpen vill köra avfrostning varje halvtimme vilket inte känns helt ok.
Jag får ta och kontakta importören eller K-rauta på måndag.
Är det någon här som har kontaktuppgifter till Qlimas agentur?

Jocker75 skrev:
Nu är det -2 här på landet utanför Norrtälje och pumpen vill köra avfrostning varje halvtimme vilket inte känns helt ok.
Vissa pumpar, speciellt billiga har ett "skumt" beteende vid minusgrader, men det behöver inte var något fel på den för det.
Har du kollat i servicemanualen vad det står om avfrostning? http://www.atompolska.pl/download.html?id=a1b6faf58d66057b540ab888370432ebd00965c8

Den höll på med ett liknande beteende förra vintern men inte lika ofta...
Har du någon koll på varför den kan bete sig så här?

Jag hittar följande i servicemanualen: 8.4.3.4 Defrosting mode
Condition of defrosting:
If any one of the following items is satisfied, AC will enter the defrosting mode.
After the compressor starts up and keeps running, mark the minimum value of T3 from the 10th minutes to 15th minutes as T30.
1)If the compressor cumulate running time is up to 29 minutes and T3< TCDI1, T3+ T30SUBT3ONE≦T30.
2)If the compressor cumulate running time is up to 35 minutes and T3< TCDI2, T3+ T30SUBT3TWO≦T30.
3)If the compressor cumulate running time is up to 29 minutes and T3< TCDI3 for 3 minutes.
4)If the compressor cumulate running time is up to 120 minutes and T3<-15°C.
Condition of ending defrosting:
If any one of the following items is satisfied, the defrosting will finish and the machine will turn to normal heating mode.
----T3 rises to be higher than TCDE1°C.
----T3 keeps to be higher than TCDE2°C for 80 seconds.
----The machine has run for 10 minutes in defrosting mode.

P
Jocker75 skrev:
Clima är ju en klisterlapp på en kinesisk midea pump, finns ingen agentur specifikt för denna.
Men finns ju undr flera andra klistermärken och då kan man hitta några olika ute i europa.
Jula har ju flera och deras support kan säkert hjälpa dig.

Dom senaste dagarna har min utedel börjat låta som ett flygplan.
Vanligtvis låter den mer när den avfrostar men blir sen tyst när den kör som vanligt igen men nu är det som att ljudet stannar kvar och även låter ännu högre.
Har kört pumpen till och från den här vintern, mest bara då det bara varit minusgrader å för ett par dagar började den bli så här. De brummar liksom i hela väggen så att det hörs ända in i huset (har pumpen i garaget).
Kollade på den idag men kunde inte se nåt som verkar konstigt. Ingen is på fläkten och bara lite is på skyddsgallret här och var. Den sitter inte löst på sitt stativ heller.
Hade den avstängd när ja tittade och gav den en smäll och när jag sen satte igång den så gick den tyst (kanske var de bara en tillfällighet) men under kvällen var det samma sak igen.
Den är lite svart i mitten på ena kortsidan vilket ja inte vet om den varit tidigare, men tror att de sett ut så ett tag, är de fler som har så?

Någon som känner igen flygplansljudet eller har en tanke på vad det kan bero på?

Edit: Är ca -9 som kallast just nu och har legat mellan -2 till -10 senaste dagarna.
Slangen för vattnet som sitter under är fryst men de det blir is under endå så det verkar som att den kan släppa ut vatten som den ska. Isklumpen under är ungefär som ett halvt liggande mjölkpaket (typ :) ) vilket kanske är normalt?
Bör man kanske ta bort slangen helt?

Redigerat:
P
Har man slang måste man ha den uppvärmd
Vad som kan ha hänt är arr i stället för att vattnet runit ut ur den igenfrusna slangen har det letat sig in i kompressor utrymmet och frusit igen. Då kan det ligga en isklump ihop med nått annat o skramla

electroluxaren skrev:
Har man slang måste man ha den uppvärmd
Vad som kan ha hänt är arr i stället för att vattnet runit ut ur den igenfrusna slangen har det letat sig in i kompressor utrymmet och frusit igen. Då kan det ligga en isklump ihop med nått annat o skramla
Va lite rädd för att de kunde va nåt sånt.
Slangen sitter ju ganska enkelt så de är väl lika bra att ta bort den då. Skillnaden är väl bara att vattnet kommer ut där slagen skulle ha setat?
Bredvid där slangen sitter droppar det ner och blir is så gissningsvis är väl att vattnet letar sig ut fel då slangen frusit.
När jag tagit bort is(tappen) som blir droppar/rinner de ganska mycket.
Hur skulle man ha värme i slangen? Är ju bara en vanlig plastslang.

Jag har el-uppvärmt dräneringstråg monterat under utedelen och därifrån en ganska smal men isolerad PEM-slang med frostskyddskabel i ner till stenkista på frostfritt markdjup.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.