2 226 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Luft/luft vp på samma grupp som kyl/frys
Är det inte knasigt av elektriker att lägga vp på samma säkring som kyl/frys som dessutom har varsin kompressor?Kvinnan som fick installationen utförd förstår inte så mycket el men ville ha kort kabeldragning,tycker ändå att elektrikern inte borde gjort på detta vis.JFB är inkopplad bara på den gruppen,han sa han skulle säkra upp från 10A till 13A men måste väl ändå vara gränsfall om vp och kyl/frys ngn gång startar samtidigt.Ett jordfel i utedelen på vp kommer desutom göra att kyl/frys slås ut,detta är än galnare i ett fritidshus som det handlar om,borde inte detta reklameras?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Jo det är en dålig ide 
Att möjliggöra detta genom att säkra upp till 13 A är också en dålig ide och ett argument emot denna lösning. Låter faktiskt som att han råkade lösa säkringen vid driftsättningen...
Kyl/frys ska dessutom ha sin egen gruppledning enligt svensk standard.
Så sammantaget är det inte förbjudet, men ingen lösning man väljer.
Att möjliggöra detta genom att säkra upp till 13 A är också en dålig ide och ett argument emot denna lösning. Låter faktiskt som att han råkade lösa säkringen vid driftsättningen...
Kyl/frys ska dessutom ha sin egen gruppledning enligt svensk standard.
Så sammantaget är det inte förbjudet, men ingen lösning man väljer.
Inte förbjudet, men olämpligt.
Var det en elektriker som gjorde elen eller var det kylteknikern?
Om det var kylteknikern, får han göra den typen av arbete med elansluningen.
Har sett diverse tvivelaktiga annonser för installation av VP.
Tex. att max 5 meter matningskabel ingår i standard installation, ansluts till befintlig dosa eller uttag...
Tex. att på elkabel för matning sätts stickpropp som anslutes till kunds uttag eller av kund tillhandahållen förlängningssladd mm.
Jag reagerar på en sak.
Varför är bara JFB kopplat på Kyl/Frysgruppen? gjordes detta i samband med LVP installationen?
Ang. startströmmarna så vet vi inte modell eller effekt på varken LVP eller Kyl/Frys.
Utan data så drar jag slutasten.
Kan fungera men är förmodligen väldigt nära gränsen,
Idealet är egen gruppledning för kyl/frys, samt egen gruppledning för LVP. matad med två olika faser. om man har 16A mätarsäkringar...
Nu vet vi inte vad som sades exakt när jobbet beställdes.
Ville kvinnan betstämt ha en kort kabeldragning, (kortast kanske var till kyl/frys)?
Blev hon informerad om att det var olämpligt men lagligt att koppla in på kyl/frys gruppledningen?
Fick hon något alternativ presenterat?
Om hon fick välja, valde hon alternativ med avsende läplighet eller kostnad?
off topic.
I bästa anläggning.
Har varje förbrukare egen gruppsäkring och egen JFB men det är oftast inte ekonomiskt försvarbart.
En dröm vid eventuell felsökning
Var det en elektriker som gjorde elen eller var det kylteknikern?
Om det var kylteknikern, får han göra den typen av arbete med elansluningen.
Har sett diverse tvivelaktiga annonser för installation av VP.
Tex. att max 5 meter matningskabel ingår i standard installation, ansluts till befintlig dosa eller uttag...
Tex. att på elkabel för matning sätts stickpropp som anslutes till kunds uttag eller av kund tillhandahållen förlängningssladd mm.
Jag reagerar på en sak.
Varför är bara JFB kopplat på Kyl/Frysgruppen? gjordes detta i samband med LVP installationen?
Ang. startströmmarna så vet vi inte modell eller effekt på varken LVP eller Kyl/Frys.
Utan data så drar jag slutasten.
Kan fungera men är förmodligen väldigt nära gränsen,
Idealet är egen gruppledning för kyl/frys, samt egen gruppledning för LVP. matad med två olika faser. om man har 16A mätarsäkringar...
Nu vet vi inte vad som sades exakt när jobbet beställdes.
Ville kvinnan betstämt ha en kort kabeldragning, (kortast kanske var till kyl/frys)?
Blev hon informerad om att det var olämpligt men lagligt att koppla in på kyl/frys gruppledningen?
Fick hon något alternativ presenterat?
Om hon fick välja, valde hon alternativ med avsende läplighet eller kostnad?
off topic.
I bästa anläggning.
Har varje förbrukare egen gruppsäkring och egen JFB men det är oftast inte ekonomiskt försvarbart.
En dröm vid eventuell felsökning
Redigerat:
Tittar jag på mitt kylskåp har det en märkeffekt på 160W. Min luftvärmepump har en märkeffekt på max 1,45 kW. För dessa två borde det vara helt problemfritt att dela säkring om man bara tänker på belastningen. Luftvärmepumpar är ju i allmänhet med inverter och har därför ingen speciellt hög startström. Nu finns det både luftvärmepumpar och kylskåp som drar mer än mina, men att generellt säga att det är på gränsen om det kan ligga på samma säkring tycker jag är att gå väl långt. Med detta sagt är det även i mitt tycke ingen optimal lösning att ha kylskåp och luftvärmepump på samma säkring.
10 el.13 A kanske räcker men värre att ett fel i vp slår ut kyl och frys respektive fel i kyl/frys slår ut värmen riktigt illa om man inte bor permanent och kan åtgärda,det var en elekriker och hon upplystes ej om att det var suboptmal lösning.
Startströmmar på 7-15A på kyl & frysar är inte ovanliga, beroende på ålder och kompressortyp.
LVP är som Avemo skriver ofta utrustande med inverter som ger en gynsammare startström.
Det är inte förbjudet att köra en hel fastighet på en jorfelsbrytare som skyddar hela fastigheten,
och det finns tusentals sådana anläggningar/ fastigheter.
Men det är klart olämpligt ett fel och allt blir svart.
LVP är som Avemo skriver ofta utrustande med inverter som ger en gynsammare startström.
Det är inte förbjudet att köra en hel fastighet på en jorfelsbrytare som skyddar hela fastigheten,
och det finns tusentals sådana anläggningar/ fastigheter.
Men det är klart olämpligt ett fel och allt blir svart.
Jag skulle säga att risken att en luftvärmepump slutar att värma huset är mycket större än att kylskåpet löser ut jordfelsbrytaren. Om du är orolig för konsekvenserna av att värmen lägger av så är punkt ett att aldrig lämna huset en längre tid på vintern med bara en luftvärmepump som uppvärmning. Det bör finnas något element som backup, och om det sitter på en annan grupp och kanske till och med en annan jordfelsbrytare så har man garderat sig mot både att värmen lägger av på grund av fel i kylskåpet och andra mycket troligare felscenarion.sagan1 skrev:
Klicka här för att svara