51 931 läst ·
273 svar
52k läst
273 svar
Luft/luft eller Luft/vatten
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, det där är väl en sanning med modifikation.OXYD skrev:
I stora delar av landskapet i fråga kan man inte med ekonomi borra bergvärmebrunnar,
för det är så långt till berggrunden.
Och med milt klimat minskar naturligtvis lönsamheten med en dyr värmeinstallation.
Även om driftkostnaden är låg får man ju även ta hänsyn till installationskostnaden.
Var break-even ligger vet jag dock inte, det har ju med uppvärmningsbehov, boyta och kostnad att borra/gräva att göra.
Här hos mig, strax norr om Skåne, har jag svårt att tänka mig att något uppvärmningssystem skulle slå ekonomin i vårt nuvarande, som bygger på en L/L-värmepump.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Luft/vatten för att slippa borra samt även för att slippa drag/ljud från innerdelen på en luft luft pump.
Då det varit väldigt spridda skurar åt alla möjliga håll och kanter så gör jag en liten sammanställning.
Bergvärme - Det långsiktigt bästa alternativet men även det dyraste.
Luft/vatten - Billigare alternativ än bergvärme, hurvida det är lika effektivt eller ej har det gått heta debatter om men att det är ett gott alternativ råder det ingen tvivel om.
Luft/luft - Det klart billigaste alternativet som även kan vara ett vettigt alternativ med rätt förutsättningar.
Då är frågan, är det värt att sätta in en luft/luft i början för att sänka driftkostnaderna och på sikt satsa på något av de bättre alternativen?
Bergvärme - Det långsiktigt bästa alternativet men även det dyraste.
Luft/vatten - Billigare alternativ än bergvärme, hurvida det är lika effektivt eller ej har det gått heta debatter om men att det är ett gott alternativ råder det ingen tvivel om.
Luft/luft - Det klart billigaste alternativet som även kan vara ett vettigt alternativ med rätt förutsättningar.
Då är frågan, är det värt att sätta in en luft/luft i början för att sänka driftkostnaderna och på sikt satsa på något av de bättre alternativen?
Har man råd tycker jag man ska satsa på ett heltäckande alternativ som tex bergvärme eller luft/vatten direkt men blir det för mycket pengar är en luft/luft en ok lösning så länge beroende på hur huset ser ut och om man orkar med ljudet från fläktarna.
Ja det är ju som sagt en budgetfråga.
Kan ju på rak arm säga att några pengar till L/V eller bergvärme inte existerar idag. Är många saker som dessvärre ligger före i priolistan såsom kök och badrum, men en L/L kostar ju bara en bråkdel av vad det kostar så pengar till det hade man kunnat avsätta relativt lätt.
Placeringen där vi tänkt ha den isåfall utgör nog inget större störmoment då vårat sovrum är på ovanvåningen längst bort. Det är möjligen vardagsrummet som blir lite drabbat men där har man ju ändå på ljud på TV'n när man väl sitter där, man får la helt enkelt klicka upp volymen ett hack till
Kan ju på rak arm säga att några pengar till L/V eller bergvärme inte existerar idag. Är många saker som dessvärre ligger före i priolistan såsom kök och badrum, men en L/L kostar ju bara en bråkdel av vad det kostar så pengar till det hade man kunnat avsätta relativt lätt.
Placeringen där vi tänkt ha den isåfall utgör nog inget större störmoment då vårat sovrum är på ovanvåningen längst bort. Det är möjligen vardagsrummet som blir lite drabbat men där har man ju ändå på ljud på TV'n när man väl sitter där, man får la helt enkelt klicka upp volymen ett hack till
Kör på en LL, det kommer funka bra och du blir nöjd. Du kan ha kvar ditt vattenburna system till när det blir riktigt kallt. Så kan du helt enkelt alternera mellan systemen. Jag har faktiskt en LL hemma trots att jag har en 12a bergvärmepump och 190m hål. Har den som reserv 
Det är klart man kan låna till vp och på så vis sänka sina driftkostnader mot en något högre avbetalning på lånet.
Tror tiden får utvisa vilken sorts vp det blir i slutändan mer än att jag kan säga på rak arm att det inte blir bergvärme
Tanken i dagsläget är som tidigare nämnt att kök / badrum ska göras vid före så denna tråden startade jag dels av nyfikenhet samt som ett stöd inför framtiden (ca 2 år framåt)
Vill dock tacka för all input! Har varit väldigt lärorikt
Mvh Jimmy
Tror tiden får utvisa vilken sorts vp det blir i slutändan mer än att jag kan säga på rak arm att det inte blir bergvärme
Tanken i dagsläget är som tidigare nämnt att kök / badrum ska göras vid före så denna tråden startade jag dels av nyfikenhet samt som ett stöd inför framtiden (ca 2 år framåt)
Vill dock tacka för all input! Har varit väldigt lärorikt
Mvh Jimmy
Angående uteplacering av llvp så är det bäst om du ställer den på markstativ så du inte får stomljud vid toaletten eller i kök. Beroende på hur det ser ut kanske du ska fundera på att avleda avfrostat vatten eller samla i kärl. Att placera innerdelen efter aktuell vägg är den bästa lösningen. När du köper en märkes llvp fundera på vilka finesser du behöver på den och hur den ska ställas in.Jarlsgård skrev:
Bra tips! Haft funderingar på att ha just markstativ för att minimera eventuella vibrationsljud.slurppe99 skrev:Angående uteplacering av llvp så är det bäst om du ställer den på markstativ så du inte får stomljud vid toaletten eller i kök. Beroende på hur det ser ut kanske du ska fundera på att avleda avfrostat vatten eller samla i kärl. Att placera innerdelen efter aktuell vägg är den bästa lösningen. När du köper en märkes llvp fundera på vilka finesser du behöver på den och hur den ska ställas in.
Angående avfrostning så kommer stupröret
ner precis bredvid tänkt placering så frågan är om det inte går att koppla in sig på det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det låter ju som en perfekt lösning!Jarlsgård skrev:
Betr markstativet så stödjer jag det också.
På fritidsstugan sitter utedelen upphängd på väggen (det var snö och tjäle när den installerades, och jag störs av vibrationsljudet från den.
Hemma i stora huset står den på stativ och hörs inte inne.
Knappt ute heller förresten. När det är så kallt så pumpen går sitter man inte ute och hänger
Det finns bra lösningar på ljust det med en bricka direkt under som fångar upp vattnet. Sedan rör som går in i stuprör. För att förhindra frysning finns olika längder och styrkor på värmekabel som ansluts till värmepumpen. Luften ska kunna cirkulera och inte över skåp som du funderade på vid ett svar.Jarlsgård skrev:
Redigerat: