Enbart på vv delen spar en schablon familj ca 3000 kwh per år på en komplett lösning vilket på 15 år blir ca 45000 kr. Att ha cop på 3,2 säger ingenting om det inte rör hela förbrukningen inkl spets. Du skriver att bergvärme blir dubblelt så dyrt jämför du en helt ny anläggning jämfört med en anläggning med gammal gaspanna och en en ny vp då kan man ju påstå att bergvärme blir billigare att köpa om du köper en beg bergvärme vp och installerar själv man bör inte jämföra äpplen med päron. Hur mycket betalar du i fast avgift för gasen ?

L
peternicklas skrev:
Nja, det stämmer inte riktigt. En Nibe 2030 har runt COP 3.0 vid -7 grader.
[bild]
Sedan är det många andra saker som också spelar in. Det är inte så enkelt att bara säga att en bergvärmepump är alltid bättre. Rätt stor skillnade om man t.ex. har golvvärme eller element. Vilket värmebehov som behövs, klimatzon. Jag klara för det mesta att köra all värme på LV pumpen då vi sällan har under -12 grader som är brytpunkten för min värmepump, sedan går gaspannan in och stödjer med värme. Jag har räkanat noga på min installation då alla förbrukare går över energimätare och visste exakt hur många kW som förbrukades innan. COP 3.2 med allt inräknat och en pump som är inne på år 6. När jag skulle installera värmepump räknades det väldigt noga på vilken typ som var mest fördelaktig. LV var klar mycket mer ekonomisk, det var en faktor 2, rätt mycket pengar. Hade jag varit bosatt i norra Sverige så hade bergvärme varit enda allternativet då LV pump inta hade räckt till i det kallare klimatet.
Nja, du tänker lite fel. Det kan bli runt COP 3.0 men i praktiken om du installerar på ett befintligt vattensystem i en villa så blir det aldrig det.
Om det blåser lite, du har runt -9 grader ute, då behöver de flesta en framledning till elementen på mellan 47 till 55 grader. Pumpen klar upp till 65 grader. Om det är så, vilket är vanligt så kommer du ligga närmare, ja jag skulle säga under COP 2.0. Kanske en COP på 1.7 ? Orsaken är den att så fort som framledningstempen måste höjas och ute tempen börjar att bli låg. Då blir det ett stort gap mellan temperaturerna och det ger ingen pump bra värden på.
Det är likartad teknik i Berg och luft. Allt handlar om temperaturgapet.
Ska man få ett bra COP så måste du ha ett lågtemperatursystem i huset också. Dvs moderna element eller mekaniskt luftvärmesystem. Men då drar det ström också.

L
peternicklas skrev:
Det är endast räknat med värme till elementen/golvvärmen. Spetsningen av gas har jag speciell avläsning för, logga vinkeln på shuntventilen. OCH bergvärme hade blivit 2 gpnger dyrare än LV, fick offerter på detta. Jag använder el till all uppvärmning på runt 5000 kWh/år. Skulle ta runt 15 år att räkna hem en bergvärmepump, då är det tid att byta, LV pumpen hos mig är hemräknad efter 6,5 år och den borde fungera i minst 4 år till.
Fast det är lite fel att räkna hem hela investeringen i bergvärmen. För hålet, det håller i evigheter. Eller om man ska se det så, kanske 100 år eller mer. Experter har pratat om 50 år för foderrören ner till berget och slangarna. Byter du dessa så håller det 50 år till.
Pumpen har en mycket kortare livslängd. Se det som att en pump är som en bil. Slits och kostar varje år.
Ett hål är som ett hus, håller mycket längre.
När du väl har ett hål, så kostar maskinerna ganska likvärdigt.

peternicklas
Lolight skrev:
Nja, du tänker lite fel. Det kan bli runt COP 3.0 men i praktiken om du installerar på ett befintligt vattensystem i en villa så blir det aldrig det.
Om det blåser lite, du har runt -9 grader ute, då behöver de flesta en framledning till elementen på mellan 47 till 55 grader. Pumpen klar upp till 65 grader. Om det är så, vilket är vanligt så kommer du ligga närmare, ja jag skulle säga under COP 2.0. Kanske en COP på 1.7 ? Orsaken är den att så fort som framledningstempen måste höjas och ute tempen börjar att bli låg. Då blir det ett stort gap mellan temperaturerna och det ger ingen pump bra värden på.
Det är likartad teknik i Berg och luft. Allt handlar om temperaturgapet.
Ska man få ett bra COP så måste du ha ett lågtemperatursystem i huset också. Dvs moderna element eller mekaniskt luftvärmesystem. Men då drar det ström också.
Konstigt, för jag kör aldrig ut högre än 37 grader till min golvvärme och jag tror nog jag kan räkna ut vad mitt COP är på min anläggning!

Har du energimätare samt separat elmätare på vp så du ser vad du får och vad du matar in.

peternicklas
smurfen72 skrev:
Har du energimätare samt separat elmätare på vp så du ser vad du får och vad du matar in.
Japp, allt som går att mäta, mäts. Till och med med en certifierad energimätare använder jag.

Livet är orättvist jag har bara elmätare till vp :) Men hur mäter du spetsen ?

peternicklas
smurfen72 skrev:
Livet är orättvist jag har bara elmätare till vp :) Men hur mäter du spetsen ?
Kan bara läsa av gasmätaren, det har dock ingen betydelse för COP på LV pumpen.
Energimätare kan man köpa och koppla in=) Bra då man vill ställa flödet genom LV pumpen, få dT, se pågående leverans samt se total förbrukning från LV pumpen i kWh.

Man vill ju se total cop annars har ju tom en klen flvp ok cop om man räknar bort elpatron men går gasen enbart till värmen så funkar det läsa där.

Vad ni krånglar till det!
Men det är klart att lite teknisk mumbo-jumbo kan vara kul :)

Här i sydligaste Sverige är det ju för det mesta plusgrader.
Så en enkel luftvärmepump värmer upp hela huset när det behövs, dvs ungefär från oktober till april.

Har man sedan en vettig ventilation med återvinning så sprider man ut värmen till alla rum.
Och i sovrummen vill ju de flesta ha det lite svalare. Hettan skapar man på andra sätt :)

• Gilla
keckepro
  • Laddar…
Värmen lär spridas dåligt till rummen med frånluft via ventilationen och ljudet från fläkten är ju ingen höjdare att lyssna på men låg investering är det.

• Gilla
Lolight
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Värmen lär spridas dåligt till rummen med frånluft via ventilationen och ljudet från fläkten är ju ingen höjdare att lyssna på men låg investering är det.
Det där är gissningar och tyckande!

Jag har precis det jag skissade, en luft/luft-värmepump och ventilation med värmeåtervinning, alltså ett FTX-system.
Och det räcker bra för att värma vårt hus här i Sydsverige.
Fast en och annan kvällsbrasa blir det naturligtvis också under vinterhalvåret.

Men inget i värme/ventilationssystemet hörs. Det är helt enkelt knäpptyst :)

Det är inte en gissning att ventilationen inte hjälper till att sprida värmen till rummen med till luft det kan funka bra ändå men vent lär inte hjälpa till. Det är ingen gissning att både vent och framförallt l/l pumpen hörs en hel del. Det är ingen gissning att rummen längst bort från l/l enheten är kallare än rummet som enheten sitter i.

OXYD
cecar33 skrev:
cop för dem som jag tidigare relaterat till är angivet till 4.45 och påstås och ger värmeeffekt ner till -28 grader.
Vet inte och orkar inte leta bergvärmepump som ger bättre cop men det är inte enda faktorn, det finns mycket mer som avgör, det är upp till var och en att bedöma men framförallt, jämför nya maskiner mot varandra inte gamla modeller eller billiga udda maskiner.
Även i Skåne är BV klart bättre och ger billigare energi. Känns dumsnålt att inte smälla dit ett hål när man ändå håller på. Själv kör jag LL och det funkar super i vårt hus.

L
Många aspekter när det kommer till värmesystem. Finns en anledning till varför det finns ett forum som enbart har den inriktningen. Anlita ett bra företag med brett sortiment, så får du oftast hjälp med vad du ska välja för typ av system i just ditt hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.