När jag borrade för ca 4 år sen kostade det 42000 kr efter rot för 180 meters borra vilket var en del mera än som är vad som är nödvändigt men som är bra att ha min vp kostade runt 50000 kr och med grejer kostade det ca 100000 totalt installerade gjorde jag själv. Det bör inte vara några problem att få en borra även i dag för 42000 kr efter rot om man inte väljer att borra lite extra En berg vp tex Nibe 1226 får man i dag för 44000 kr borde gå att få en Bosch (Ivt) nån krona lägre gissar jag för dom brukar ha bra pris sen vad installation kostar har jag ingen koll på men bör vara ungefär lika mycket jobb som att installera en luft vatten vp. Bor man där det krävs massor med foder rör blir bergvärme dyrt men annars är det att föredra även om det kostar lite extra vilket det gör men det ger mera också.

Jarlsgård skrev:
Om jag kikar på Lvvp så ska det i mitt huvud räcka med en mitsubishi sw50 ecodan från polarpumpen. Vårt hus är ju på 113kvm + ca 8 kvm biarea som ska värmas upp och de har angivit att den ska passa till hus på 20-150kvm.

Med installation utan rot så hamnar den enligt dem på 88 500kr, sen kan det blir lite extra då jag vill ha innerdelen i pannrummet = lite längre rördragning, men efter rot så bör det landa på 80-85 totalt.

Och i vårt fall så tror jag att bergvärme har svårt att matcha det om installation för det är 120-150 varesig hålet är en investering eller ej. Merkostnaden i tid och pengar bara för att behöva riva upp parkeringen för att sedan lägga om gör det inte direkt mer lockande heller :)

Jag har tittat på grannhusen och alla har antingen llvp eller Lvvp.
Du ska inte bry dig i vad dom anger för m3 man ska få en riktig kalkyl efter ditt hus enligt tidigare förbrukning så man kan jämföra med andra märken och andra alternativ och tänk på att maxeffekten sjunker på många märken när det blir kallt.. Ingår hela jobbet för 88500 kr dvs markjobbet där utedelen ska stå och kondens avlopp.

L
peternicklas skrev:
Grannen installerade en Mitsubitsu, runt 12 kWh för 90k, installerat och klart..
Hur kunde LV plötsligt 85K
Att det finns olika kostnader är ju naturligt. Olika maskiner, tillbehör, utrustning, olika komplext att installera. Olika förutsättningar osv. Jag tog mitt exempelpris från länken i mitt tidigare inlägg ovan. Fick din granne en elpanna med i det priset?

Mitt hus kräver c:a 4,5kW vid -20, jag gör av med c:a 16.000kWh för värme & varmvatten, huset är ~235m2 välisolerat. Räknar på 1.50:- /kWh för el.
Nu stämmer inte dessa siffror alls eftersom jag eldar till stor del med ved och bara ska ha vp som ersättning för den tid som jag inte kan/orkar elda och då talar vi om att ersätta runt 5.000 kWh/år, men vi använder dem för skojs skull.

Jag har redan en ack som jag kopplar allt mot. Har egentligen inte plats för mer saker i groventre så hur jag får plats med bvp'n vet jag inte.

Bergvärme:
Hål 106m (6m till berg, 50W/m) ~35.000:-
Värmepump Nibe F1145 6kW ~63.000:-
Slang (avstånd till brunn c:a 20m, tot 250m) ~1.500:-
Installationsmatr (gör jobbet själv) ~15.000:-

Tot ~115.000:-

Luft/Vatten
Värmepump Nibe F2030 7kWh ~54.000:-

Tot ~69.000:-

Besparing
enligt Nibe så sparar
Bvp 18.146:-/år
Lvvp 16.941:-/år

Den ökade besparingen för Bvp är 1.071:-/år, den ökade besparingen ska motivera en kostnad på ~37.000:- vilket ger rätt lång återbetalningstid på marginalen.

peternicklas
Lolight skrev:
Att det finns olika kostnader är ju naturligt. Olika maskiner, tillbehör, utrustning, olika komplext att installera. Olika förutsättningar osv. Jag tog mitt exempelpris från länken i mitt tidigare inlägg ovan. Fick din granne en elpanna med i det priset?
De slängde ut sin gamla pannan så installationen avser komplett installation.

L
@Jarlsgård
Jag tror att det blir en mycket bra installation. Storleken på bostad är inte mer än vad en Luftvatten klarar. Och det är ganska normalt att göra så om det är ett hus på runt 100 kvm, samt att det inte ligger så långt norr ut i landet. Som jag har försökt förklara. Alla olika system har sina fördelar. Och ja, det är bökigare med berg. Det är dyrare också. Samtidigt ska man välja berg, om du har en större villa eller bor i kalla områden eller inte ser det som ett problem med extrakostnaden för hålet och den väldigt långa återbetalningstiden för det.

BTW, Alla mina grannar har bergvärme, ingen har luftvatten :) Närmaste grannen har tom två 180 meters hål till sin pump (Helt i onödan enligt mig).

L
peternicklas skrev:
De slängde ut sin gamla pannan så installationen avser komplett installation.
Om de fick en fin elpanna + beredare med det priset också, så var det ett bra pris. Det är inte ovanligt att installationen kan vara hutlöst dyr. Nästa gång jag behöver byta kommer jag göra allt jobb själv och beställa grejorna på nätet.

peternicklas
Lolight skrev:
Om de fick en fin elpanna + beredare med det priset också, så var det ett bra pris. Det är inte ovanligt att installationen kan vara hutlöst dyr. Nästa gång jag behöver byta kommer jag göra allt jobb själv och beställa grejorna på nätet.
Så gjorde jag, installerade allt utom elen själv. Kan man göra det själv finns det mycket pengar att tjäna.Bara på LV pumpen tjänade jag runt 8000:- på att handla på Internet.

L
lat skrev:
Mitt hus kräver c:a 4,5kW vid -20, jag gör av med c:a 16.000kWh för värme & varmvatten, huset är ~235m2 välisolerat. Räknar på 1.50:- /kWh för el.
Nu stämmer inte dessa siffror alls eftersom jag eldar till stor del med ved och bara ska ha vp som ersättning för den tid som jag inte kan/orkar elda och då talar vi om att ersätta runt 5.000 kWh/år, men vi använder dem för skojs skull.

Jag har redan en ack som jag kopplar allt mot. Har egentligen inte plats för mer saker i groventre så hur jag får plats med bvp'n vet jag inte.

Bergvärme:
Hål 106m (6m till berg, 50W/m) ~35.000:-
Värmepump Nibe F1145 6kW ~63.000:-
Slang (avstånd till brunn c:a 20m, tot 250m) ~1.500:-

Tot ~115.000:-

Luft/Vatten
Värmepump Nibe F2030 7kWh ~54.000:-

Tot ~69.000:-

Besparing
enligt Nibe så sparar
Bvp 18.146:-/år
Lvvp 16.941:-/år

Den ökade besparingen för Bvp är 1.071:-/år, den ökade besparingen ska motivera en kostnad på ~37.000:- vilket ger rätt lång återbetalningstid på marginalen.
Ditt exempel är ganska bra, för det visar tydligt skillnaderna.
Det man får med Luftvatten är enklare installation. Lägre kostnad för installationen.

Det man får med berg, är möjlighet till frikyla, värdehöjning på huset, något högre effektivitet, ingen box på utsidan av huset, inget ljud som kan störa grannarna.
Nackdel är en lång payoff, på hålet, runt 30-40 år. Men ärligt, vad är 40 tusen i dagens läge, när vi pratar om att medelpriset på en villa är runt 2.5 miljoner. Du får se hålet som en tillbyggnad på huset. Dvs värdehöjning, helt enkelt.

Samtidigt ser vi med ditt exempel att det lönar sig bättre om du har ett större värmebehov. Så de som behöver 10 eller 12 KW pump. Det kommer löna sig mer med bergvärme där. Om du bara behöver en liten pump på 6 KW, så lönar sig bergvärme sämre.

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker koppla in din luft vatten vp men antar att du vet eftersom du vet hur mycket dom sparar ? Du måste endera ha cirkulation hela tiden vid minus grader i utedelen eller frys skydda den med tex glykol och använda växlare vilket sänker cop en del är det räknat med det ? Om du ska kunna få vv från din luft vatten vp måste du komplettera den med styrning samt växelventiler båda dom delarna ingår i tex 1126 eller 1145 fast jag skulle nog köra med dubbla växelventiler för bästa funktion. vet inte vart du hittat priserna men dom stämmer dåligt mot vad det kostar man får en F2030 för 45000 kr dvs 9000 kr mindre än ditt pris en F1145 får man för 46000kr dvs 17000 kr mindre än ditt pris men man kan välja att köpa en enklare modell dvs 1126 för 39000 kr dvs 24000 kr mindre. Slang mellan borrhål samt sprit brukar ingå i borrningen och brukar utföras av borraren. Enligt mitt räkne exempel blir bergvärmen 20500 kr dyrare men så tillkommer en del grejer till luft vatten vp som jag inte vet pris på samt att man ofta behöver högre huvudsäkring vid riktig kyla men du eldar då så i ditt fall behövs det inte. Ska man få en heltäckande lösning brukar det inte skilja så grymt mycket men hamnar ofta runt 20000 kr vilket jag tycker gör det värt att borra eftersom bergvärmen har längre förväntad livslängd samt borrhålet håller hela mitt liv a alla fall. Skulle ha svarat lat men många svar mellan och vet inte hur man citerar i efterhand hoppas ni fattar ändå.

Redigerat:
L
Detta med besparingar, borrhål, cop osv:
Många undrar hur djupt hål man ska borra. Berget har nästan alltid samma temperatur, och den ska ligga årsmedeltemperaturen på orten. Har jag läst någon stans.
Det gör att i södra landet, så ligger den kanske på +6 grader, och i norra delen av landet ligger på några grader lägre.

Sedan är det så att temperaturen stiger med ökat djup. Så 20 meter djupare hål, ger en högre temperatur på Brinen (vätskan), som kommer från hålet. Inte mycket men något.

Olika borrhål är olika bra. Det är lite ett lotteri, man kan få en bra eller varma hål. Och då ligger det nära vad berget kan ge på orten. Då runt +6 grader kanske. Det beror mycket på hur stort vattenflödet är i hålet. Om kylan som blir i hålet kan transporteras bort från hålets närhet av vattenströmmar i berget.

Så ett djupare hål ger oss dessa fördelar: Större bergyta att kunna kyla ner. Dvs du kan ta ut mer effekt ur berget. Det klara att återhämta sig från nedkylningen. Samt att djupare hål ger högre medeltemperatur normalt sett.

frågan är då om det är värt de extra pengarna att borra 20 meter extra. Svaret är ofta "nja" :)
Det kostar inte så mycket att borra lite extra. Det viktiga är dock att man inte har för dåligt hål. För då kan du få problem med att det inte orkar dra ditt värmebehov. Hålet kan då bli kallt och kan tom frysa.

Sedan då effektiviteten. Om vi ta ett hål som har +6 upp och ett annat som har +0 grader upp (och kanske -5 grader ner)
Hur mycket förlorar man på det? Jag räknade lite på det, och mellan tummen och pekfingret, för en villa med källare, så pratar vi kanske 600-700 kr per år. Dvs inte mycket, samtidigt blir det pengar över maskinens livslängd. Så på 15 år är det, 10 000 kr som du kan ha till en ny maskin.

Samma sak är det med Luftvatten, om du har tur, och det är milda vintrar, så funkar det bra med Luftvatten, men blir det svinkallt under flera vintrar. Ja då kommer COP minska kraftigt och du börjar förlora pengar i hög hastighet...

@smurfen
Priser och besparingar är hämtade ifrån Nibes hemsida, så de när vara korrekta?
Jag har redan vv, så allt vp ska göra är att ladda acken med 55 - 35c vatten beroende på årstid.

@Lolight
Man räknar schablonmässig med 50W/m i effekt från ett borrhål i berg.

Nibe säljer inga vp till kund så priserna är fel kolla på nätet så ser du vad respektive vp kostar.Om man ska göra en besparings kalkyl måste man veta vart huset ligger framledningen samt hur den ska kopplas in en mellan växlare tex sänker cop samt höjer priset eller hur löser du frys risken utan den ? Om du ska köpa en vp med inbyggd styr och växelventil för vv men inte använda det då är det bättre att gå på en 1226 för 44000 kr och få vv från den vilket ökar besparingen med schablon mässigt ca 3000 kr per år. Det finns enklare vp att köpa om man ska köra fast kondensering mot tank tror inte Nibe har nån men tex sfinx säljer såna.

smurfen72:

Nej jag tror inte det var med markarbete eller avledning av kondensvatten.

peternicklas
smurfen72 skrev:
Nibe säljer inga vp till kund så priserna är fel kolla på nätet så ser du vad respektive vp kostar.Om man ska göra en besparings kalkyl måste man veta vart huset ligger framledningen samt hur den ska kopplas in en mellan växlare tex sänker cop samt höjer priset eller hur löser du frys risken utan den ? Om du ska köpa en vp med inbyggd styr och växelventil för vv men inte använda det då är det bättre att gå på en 1226 för 44000 kr och få vv från den vilket ökar besparingen med schablon mässigt ca 3000 kr per år. Det finns enklare vp att köpa om man ska köra fast kondensering mot tank tror inte Nibe har nån men tex sfinx säljer såna.
Alla LV pumpar kan köras med fast kondensering men det är inget som de vill att man gör då COP blir sämre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.