51 936 läst ·
273 svar
52k läst
273 svar
Luft/luft eller Luft/vatten
Jag har tidigare i tråden beskrivit mina förutsättningar och den totala förbrukningen för 2016 med vv och värme 23-24 grader förbrukat 2957 kWh total.
Hushållsel tillkommer, bara så att det inte missförstås.
Hushållsel tillkommer, bara så att det inte missförstås.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jaha, så var det med den totalen alltsåcecar33 skrev:
Så om jag värmer upp hela huset med brödrostar (=hushållsel) så har jag ett nollenergihus alltså?
(Min brödrost har märkeffekten 1300W.
"Eldningssäsongen" är halva året.
1,3 * 24 * 6 * 30 = 5616 kWh)
KoW
Hade du kunnat kolla vad din pump heter exakt?
Jag är inte säker på att jag faktiskt behöver en större, vårat är förvisso lite större än erat men det är ju i 2 plan (ovanvåningen drar nytta av undervåningens värme) plus att vi har grannar vägg i vägg, så sidoväggarna är som tjocka innervägga och har inget värmeläckage alls såvida inte grannarna har kallt som sören inomhus
Hade du kunnat kolla vad din pump heter exakt?
Jag är inte säker på att jag faktiskt behöver en större, vårat är förvisso lite större än erat men det är ju i 2 plan (ovanvåningen drar nytta av undervåningens värme) plus att vi har grannar vägg i vägg, så sidoväggarna är som tjocka innervägga och har inget värmeläckage alls såvida inte grannarna har kallt som sören inomhus
Men Knock OnWood nu får du resa på dig och kamma mittbenan och försöka minnas vad tråden handlar om.
Jag kan påminna dig annars, det var vilket som var valet av Luft/luft eller Luft/vatten värme-pumpar. Självklart är det en poäng i din senaste uträkning, frågan är bara vem som vill veta det som du räknat ut. Inte vill jag det och troligtvis inte TS heller, men det kan vara ett bra alternativ som kanske skulle tilltala regeringen för dom vill ju inte använda fossilbränsle för uppvärmning.
:banghead:
Jag kan påminna dig annars, det var vilket som var valet av Luft/luft eller Luft/vatten värme-pumpar. Självklart är det en poäng i din senaste uträkning, frågan är bara vem som vill veta det som du räknat ut. Inte vill jag det och troligtvis inte TS heller, men det kan vara ett bra alternativ som kanske skulle tilltala regeringen för dom vill ju inte använda fossilbränsle för uppvärmning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det verkar vara MSZ-GE25VAHJarlsgård skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är väl samma, fast kanske nyare modell.
http://www.varmepumparhalmstad.se/msz-fh25vehz.html
(Väldigt bra installatör också för övrigt)
Våra är ju fyra år gamla nu, har en i fritidshuset också
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det gäller att inte förköpa sig.
Varför duger inte en luft/luft nere i Skåne?
Varför duger inte en luft/luft nere i Skåne?
En luft/luft vp kommer inte kunna värma alla rum men i ett vanligt hus om man vill ha jämn värme i alla rum och sen kommer man inte ifrån fläkt ljudet men accepterar man lite sämre komfort så är det säkert ett bra val jämfört med en luft vatten vp.
Har övervägt LLVP men våran planlösning är allt annat än optimal med många smårum så effekten känns minst sagt tvivelaktig.
Har förövrigt bokat in 2 st besök nu, varav det första imorgon.
Av det jag beskrev så tyckte han inte att jag skulle slänga ut den gamla pannan utan komplettera den istället med en Nibe 2030, så får se om han säger det samma även imorgon
Har förövrigt bokat in 2 st besök nu, varav det första imorgon.
Av det jag beskrev så tyckte han inte att jag skulle slänga ut den gamla pannan utan komplettera den istället med en Nibe 2030, så får se om han säger det samma även imorgon
Så, första besöket avklarat!
Han hade varit i kontakt med Nibe som inte rekommenderade dockning, så det blir byte av allt istället.
Får se vad offerterna hamnar på, han skulle kolla på både IVT AirX 70 och CTC 408
Han hade varit i kontakt med Nibe som inte rekommenderade dockning, så det blir byte av allt istället.
Får se vad offerterna hamnar på, han skulle kolla på både IVT AirX 70 och CTC 408
Du skriver han hade varit i kontakt med Nibe?? Jag skulle lägga denne nasare i högen för värdelösa nasare som inte vet vad han säljer. Det är väl det minsta man kan begära att man vet vad man säljer. Själv hade jag fem företag här men endast en visste vad han pratade om och dessutom bäst pris och helt komplett från början.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett tillägg till mitt vurmande för L/L-värmepump:smurfen72 skrev:
Det behövs naturligtvis en vettig ventilationslösning för att det skall fungera.
Det går ju inte att bara ta in kall uteluft i sovrummen och sedan bara värma vardagsrummet med värmepumpen.
Utan någon slags FTX måste till, som ser till att värmen fördelas ut i alla rum genom den uppvärmda tilluften.
Det där är bara hörsägen!smurfen72 skrev:
Vår värmepump, som har innerdelen ovanför ytterdörren i en liten entréhall, hörs bara om man står alldeles under den, inte alls annars. Man måste titta på den för att veta om den är igång.
Här i Sydsverige räcker det att köra pumpen på lägsta, tystaste läget, uppvärmningen räcker bra till då.
(Men jag valde ju den pump som var tystast, en ME-25 med uppmätt ljud 19 dB, vad jag minns)
En ftx är nog ett Bra komplement till l/l . Då slipper man kanske köra fläkten så hårt.
Annars är det stora felet folk gör när de inte tycker l/l funkar. Man kör fläkten på auto eller för låg fart. Om man skall sprida värmen och spara så mycket $ om möjligt så skall man Maxa fläkt istället för att öka temp.
Så en bra placering där den ints stör. Jag gillar placering i trappa mellan Våningsplan.
Annars är det stora felet folk gör när de inte tycker l/l funkar. Man kör fläkten på auto eller för låg fart. Om man skall sprida värmen och spara så mycket $ om möjligt så skall man Maxa fläkt istället för att öka temp.
Så en bra placering där den ints stör. Jag gillar placering i trappa mellan Våningsplan.
Det är ju aldrig fel att prata med flera kunniga och få en andra åsikt eller bekräftelse på det man redan visste så att klassa säljaren som värdelös för att han diskuterar med andra tycker jag är fel.cecar33 skrev:Du skriver han hade varit i kontakt med Nibe?? Jag skulle lägga denne nasare i högen för värdelösa nasare som inte vet vad han säljer. Det är väl det minsta man kan begära att man vet vad man säljer. Själv hade jag fem företag här men endast en visste vad han pratade om och dessutom bäst pris och helt komplett från början.