Tycker det låter som väl tilltagen arbetstid och framförallt eftersom dom inte lär ge lika mycket som du får vp och elpanna så dom lär tjäna en slant på grejerna också. Nu spelar det ju ingen roll vad man tycker kanske priset är normalt men tar man in flera offerter så brukar man se vart det normala ligger sen är det bara att gilla läget. Kollade du vad bergvärme skulle gå på eller gick det inte borra på platsen ?

smurfen72 skrev:
Tycker det låter som väl tilltagen arbetstid och framförallt eftersom dom inte lär ge lika mycket som du får vp och elpanna så dom lär tjäna en slant på grejerna också. Nu spelar det ju ingen roll vad man tycker kanske priset är normalt men tar man in flera offerter så brukar man se vart det normala ligger sen är det bara att gilla läget. Kollade du vad bergvärme skulle gå på eller gick det inte borra på platsen ?
Den känns väl tilltagen tycker jag med.

Kommer 2st bolag idag med, kommer be om specad offert från båda så jag slipper sitta och klia mig i huvudet över vad det är som kostar.

Anledningen till varför vi inte ens övervägt bergvärme är för att vi dels bor i radhus men även för att jag inte kan motivera den merkostnaden som bergvärme kostar :)

Men blir det nån merkostnad om man tänker på priserna du fått ?

Luftvärmepumpstillverkarna säger att deras pump är tystast! Alla låter lika mycket, om fläkten går alltså, annars lätt att säga 2db och fläkten står helt still, värmer knappt rummet den sitter i.

Annars funkar de bäst med högsta möjliga fläkt, samt mest ekonomiska, och högst effekt...

Kanske funkar i Skåne med låg fläkt, men den risken vågar man inte ta..👍

Här var riktigt längesedan man skrev nu!

Kort och gott, förra året blev det ingen LVVP då vi valde att satsa på nya fönster (de gamla kärva å satte sig hela tiden och läckte som såll) men nu har jag tagit upp facklan igen! Och det med råge.

Har nog fått 7 offerter nu, däribland bosch, ivt, mitsubishi, nibe, thermia. Har nu efter mycket överläggande valt att köra på mitsubishi SW75YAA då den dels täcker det behovet vi har men även då den är 3-fas.

Så nu väntar vi egentligen bara på grönt ljus från banken till att täcka upp den sista biten så man kan godkänna offerten! Kommer mer info när det börjar närma sig :)

• Gilla
kuntri och 1 till
  • Laddar…
Sådär ja!

Då har vår nya mitsubishi sw75 YAA varit inkopplad o i drift i lite drygt en vecka!

Är än sålänge väldigt nöjd med den, går tyst och fint :) ligger för närvarande på strax över 3.0 i COP.

Installationen blev riktigt bra, otroligt nöjd med firman som var här och rekommenderar Värmeteamet i Skåne varmt till alla som funderar på ett byte! Priset var inte de absolut billigaste men inte heller dyraste. Men supporten, utförandet osv gör iaf att jag inte ångrar mitt val någonstans :)

Såhär ser det ut därute!
Nyinstallerad Mitsubishi SW75 YAA luftvärmepump på husvägg, driftig i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser riktigt bra ut. Lycka till!
Själv har jag renoverat och byggt till/om en sommarstuga i Skåne.
Den är idag på 80m2 och med vattenburen golvvärme i 200mm frigolit samt 300 i ett sovrum på 15m2. Väggarna är 200mineralull och 300 i taket.
Projektet kostade en hel del så vi valde att driva golvvärmen med en elpanna för 11000kr och en NIBE varmvattenberedare för varmvattnet.
Vi håller 15gr i huset året om och fjärr styr pannan när vi ska dit en helg till 20gr.
Pannan startar vi bara emellan oktober och mars. Annars är där mer än 15gr.
Elpanna drar dock en hel del när den väl går. Ligger på ca 7000kW/år nu.
Vi har ganska öppet i stugan. 3 sovrum, toalett kök/vardagsrum/matplats.
Tipps på besparing?
Luft/luft med risk för ljud/drag?

Så länge man placerar en luft luft på ett ställe där man inte sitter precis under är det tyst och dragfritt. Många värmepumpar måste man ställa sig under och känna luftströmmen för att veta om dom är igång på tystaste läget. Lite som ett modernt tyst kylskåp

S
Fick också en Mitsubishi sw75yaa installerad i veckan! Värmer primärt 60m2 tillbyggnad (golvvärme) och 50m2 övervåning (radiatorer). Ska byggas ut med 20m2 golvvärme till sen när köket renoveras.
So far tuffar den på, fick en del L9 koder i början men efter att luften luftats bort verkar det gå bra. Justerat kurvan lite för att få det behagligt i sovrummen.
Synd bara att eons 100koll inte fungerar så jag kan inte få nån koll på verkliga förbrukning...

S swirve skrev:
Fick också en Mitsubishi sw75yaa installerad i veckan! Värmer primärt 60m2 tillbyggnad (golvvärme) och 50m2 övervåning (radiatorer). Ska byggas ut med 20m2 golvvärme till sen när köket renoveras.
So far tuffar den på, fick en del L9 koder i början men efter att luften luftats bort verkar det gå bra. Justerat kurvan lite för att få det behagligt i sovrummen.
Synd bara att eons 100koll inte fungerar så jag kan inte få nån koll på verkliga förbrukning...
Gött!

Jag förlitar mig på att den inbyggda är någorlunda korrekt. Vet inte vad de vinner på att fippla med det där när det trots allt är relativt enkelt att ta reda på med en energimätare :) sen kanske inte det med COP stämmer helt så jag kommer jämföra med vår totala elförbrukning månad för månad för att räkna ut det :)

S
Nånting är lite märkligt. Kolla jag energi för varmvatten är det samma siffra för förbrukad och producerad energi. Hur ser ditt ut?
Skulle ju innebära att varmvattnet produceras med el.. Någon inställning som är fel?

Display visar energianvändning i hemmet med fokus på rutan till höger som visar 398 kWh.
Skapa konto

Antar att det är den till höger du tänkte på? :)

S
Japp, om du knappar in och kollar producerad och förbrukad energi, vad står där på värme respektive varmvatten?

S
Såhär :
Display på Mitsubishi Electric värmepump visar elförbrukning för oktober 2018.
Skapa konto
Display på en Mitsubishi Electric-enhet som visar producerad energi för oktober 2018: totalt 210 kWh, varmvatten 31 kWh och värme 179 kWh.
Skapa konto

Display visar förbrukad elektrisk energi i oktober 2018, uppdelad på varmvatten och värme.
Skapa konto

Digital energiförbrukningsdisplay som visar förbrukad el i kWh för oktober 2018, uppdelat på varmvatten och värme.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.