51 936 läst ·
273 svar
52k läst
273 svar
Luft/luft eller Luft/vatten
Jo borr tillstånd eller anmälan att man tar energi ur berget behövs men dom brukar inte vara dyra men kan säkert skilja en del i landet. Avstängning till brine sitter i påfyllnadskopplet och i en filter ball är det både avstängning samt filter googla om du inte vet hur dom ser ut. Avstängning på kv antar jag att man redan har och på vv behövs det inte. Man behöver inget godkännande från rörmockare vare sig för försäkring eller garanti på de flesta märken som säljs till privat personer. Det som man behöver certifikat för är el jobb samt om man ska hålla på med kyl kretsen i vp men det gör man inte på en berg vp men ibland på luft vatten vp.
Nu har man vaknat igen efter en lång dvala!
Sitter här på jobbet och googlar lite och fann detta.
Visa bilaga M10574-5.pdf
Det verkar alltså vara möjligt att komplettera min nuvarande panna med luft/vatten? Dock finns inte de modellerna längre, men efterföljande modeller borde ju fungera lika bra tycker jag?
Sitter här på jobbet och googlar lite och fann detta.
Visa bilaga M10574-5.pdf
Det verkar alltså vara möjligt att komplettera min nuvarande panna med luft/vatten? Dock finns inte de modellerna längre, men efterföljande modeller borde ju fungera lika bra tycker jag?
Bara att koppla den på returen och en styrning till pannans shunt. Är inne på mitt 6 år med denna dockning av Luft/Vatten till en gaspanna. Har fungerat till 100%.Jarlsgård skrev:
Man köper en VP utan tank, och ställer en kombitank som har beredare också. Sedan kopplar du denna tanken till dina värmekällor. Så som ved, VP eller liknande. Kostar inget extra och du behöver inga extra styrningar. Då VP blir billigare så har du pengar över till en extern tank.smurfen72 skrev:
Hur har du tänkt att styra pannan?Lolight skrev:
Beror på vp men flytande kondensering ska det vara och en växelventil som fixar vv laddning lär ju behövas men blir nog så dyrt så det är lika bra att köpa komplett vp med innedel ellet en bergvärmepump då får man oftast med allt utom borrhålet.
Men nu bor han i Skåne och där lönar det sig inte med bergvärme.smurfen72 skrev:
Docka du en Luft/Vatten till din panna. Varmvatten kan han ta från pannan. En enkel SMO för styrning så är allt uppe och snurrar. Kanske behövs det en liten volymtank men det måste man ha oavsett vilken värmepump..