Är det någon som har koll på hur det går till om man behöver avlufta sin bergvärmepump. Har fått felmeddelande enligt bild. Det finns vätska i expansionskärlet. Jag har gjort rent två st filter med ganska mycket skit i. Var nog länge sedan någon gjorde det. Det bubblar i titthålet tills att pumpen slår av och varnar igen. Är inte så insatt i bergvärmepumpens värld men vill veta om det är något man kan pula med själv (med kanske lite hjälp) eller är det bara att ringa ivt direkt?
Mvh Calle
Mvh Calle
Detta känner jag igen och ser att du fått vettiga svar men kan flika in.
Hade samma larm på vår IVT Greenline HT Plus C9 men vårat larm kom lite då och då med flera veckors mellanrum. Visade sig i slutändan att det var expansionsventilen som strulade.
Efter byte av expansionsventilen så har detta larm dykt upp 2 gånger på 1 år. Jag tror att just nu i vårt fall så kan det vara vår köldbärarpump som kan kärva vid start då det kommer så sällan.
När du skriver:
" Det bubblar i titthålet tills att pumpen slår av och varnar igen." så tolkar jag det nästan som att din värmepump slår i från i princip direkt när du kvitterar larmet?
Fullt normalt att det bubblar i titthålet fösta minuten/minuterna.
Du kan prova starta köldbärarpumpen manuellt och lyssna ifall den verkar gå igång. Går den inte igång så lär det vara det som utlöser detta larm.
Håll in 'Meny'-knappen tills det står ACCESS = SERVICE, Meny -> "Igångk. /Service för installatör" -> "Handkörning av samtliga funkt." -> Köldbärarpump
Byte av köldbärarpump vet jag inte hur det är att byta själv. En cirkulationspump till radiatorerna hade jag kunnat byta men vet inte riktigt hur jag hade löst köldbärarvätskan själv vid byte av köldbärarpump.
Hade samma larm på vår IVT Greenline HT Plus C9 men vårat larm kom lite då och då med flera veckors mellanrum. Visade sig i slutändan att det var expansionsventilen som strulade.
Efter byte av expansionsventilen så har detta larm dykt upp 2 gånger på 1 år. Jag tror att just nu i vårt fall så kan det vara vår köldbärarpump som kan kärva vid start då det kommer så sällan.
När du skriver:
" Det bubblar i titthålet tills att pumpen slår av och varnar igen." så tolkar jag det nästan som att din värmepump slår i från i princip direkt när du kvitterar larmet?
Fullt normalt att det bubblar i titthålet fösta minuten/minuterna.
Du kan prova starta köldbärarpumpen manuellt och lyssna ifall den verkar gå igång. Går den inte igång så lär det vara det som utlöser detta larm.
Håll in 'Meny'-knappen tills det står ACCESS = SERVICE, Meny -> "Igångk. /Service för installatör" -> "Handkörning av samtliga funkt." -> Köldbärarpump
Byte av köldbärarpump vet jag inte hur det är att byta själv. En cirkulationspump till radiatorerna hade jag kunnat byta men vet inte riktigt hur jag hade löst köldbärarvätskan själv vid byte av köldbärarpump.
Köldbärarpumpen går inte. Provade att öppna och den går att snurra manuellt. Provade även att ge den ström manuellt men den vill inte...
Blir att ringa hit en fackman istället...
Blir att ringa hit en fackman istället...
Ny köldbärarpump kan man köpa från t.ex. JS Energi och byta själv om man är händig. Kan eventuellt vara denna beroende vilken Greenline det är: https://jsenergi.com/ivt-reservdela...rkulationspump-wilo-top-s-25-7-5-molexan.html
Vad kostade det att byta pumpen? Gjorde du det själv? Jag misstänker jag har samma problem. Efter enorm elkostnad denna månad så såg jag att det inte bara var kwh priset som skenat utan åxå förbrukningen. Kollade pumpen som hade gått till bara tillskott och sa detta felmeddelande. Rensat filter, men löste igen. Nu går den sen nån timme utan problem. Kan misstänka det är pumpen som kan stanna.
Efter omstart igen funkar det nu sen igår. Tydligen kan pumparna kärva fast och ha svårt att starta, eller en hastighetsratt på pumpen glappar. Eller som du skriver, startkondensator som kan bli dålig. Jag antar att antingen den kärvat men nu släppt igen eller att jag pillade på hastighetsratten tillfälligt "lagade" problemet. Nu är jag nere på normala kWh igen. Förra veckan var det som en p-bot om dagen, pga 3-4ggr förbrukningen och 5-10 ggr elpriskostnaden.T tobbetk skrev:
Tips att i dessa dagar gå och kolla panelen på värmepumpen regelbundet. Om man ser att den går på 100% tillskott först när elräkningen kommer så har man nog ofta förlorat väldigt många tusenlappar, som i mitt fall, jag tror det är minst 5.000 det kostat att missa detta, kan vara det dubbla. Med normalt elpris hade det vart kanske en dryg tusenlapp... Min har kört 100% eltillskott i 2 månader.
Jag måste byta min pump. Lossade lite på drivsidan för att se hur mycket vätska det kom. Det kom mycket. Kan man bara låta det rinna ut, vara snabb och sen hoppas att man inte behöver lufta med spolapparat?
Sitter det inte några kopplingar ( union ), förr och efter pumpen. Kan finnas som ett skruvmejslspår som står längs med rörem. Det är avstängare, dom ska vridas så spåret står tvärs. I bland går det inte med mejsel utan en sexkantsnyckel passar i hålet. Har dom varit stängda många år, kan det vara svårt att vrida dom, men prova med att rucka fram och tillbaka, så kan dom släppa. Även i bland så börjar dom läcka i ögat ( som det kan kallas ) men kan bli täta vid öppning igen. Då får prova hur det blir och är samt återkomma om det läcker. Finns lite bot på det med.gadeberg skrev:
Klicka här för att svara