2 898 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Luckor högre än stommar
Jag funderar på att köpa stommar till väggskåp på IKEA och beställa luckor av en snickare som är högre (längre) än stommarna. Målet är att få en lucka med ett knappt decimeterlångt "häng" nedanför stommarna så att jag kan sätta upp belysningen (typ lysrörsmodell) under väggskåpen utan att de syns.
Någon som har gjort så? Verkar det vettigt?
Någon som har gjort så? Verkar det vettigt?
EB: Det är riktigt att lysröret syns när luckan är öppen. Inte särskilt vackert och definitivt en av minusposterna. Men i sammahanget rör det sig ändå om korta stunder och är kanske något man kan leva med.
Jag har häpet insett att jag faktiskt gillar ljuset från lysrör. Bara själva lysröret inte syns för det är, ur estetisk synvinkel, en förskräcklig uppfinning.
Ginnfilt: GDS-projekt..gör-det-själv gissar jag!
Precis, en av fördelarna är att jag slipper handtag/beslag på överskåpen.
Jag har häpet insett att jag faktiskt gillar ljuset från lysrör. Bara själva lysröret inte syns för det är, ur estetisk synvinkel, en förskräcklig uppfinning.
Ginnfilt: GDS-projekt..gör-det-själv gissar jag!
Precis, en av fördelarna är att jag slipper handtag/beslag på överskåpen.
Du menar att jag sätter upp listen som vanligt, men att luckorna är så långa att man slipper se listen? Kanske inte är så dum idé.
Bra poäng det där med ljusläckaget. Hade jag inte tänkt på. Frågan är bara om det inte ser lite coolt ut...
Bra poäng det där med ljusläckaget. Hade jag inte tänkt på. Frågan är bara om det inte ser lite coolt ut...
Nej det gör det inte.Barea skrev:
I mina öron låter det som en sån där lösning vi kommer få se på bild här på forumet om tio år när du sålt huset och nästa ägare river ur köket och passar på att posta lite bilder på hur tokstollen som installerat köket gjort....
Allvarligt talat, jag tror det kommer se helt knäppt ut. Ljusläckandet är en bidragande orsak.
Det finns ju många olika sorters lister (inte till alla kök förstås) och väl och rätt installerat brukar det ju bli jättesnyggt?
MathiasS: Haha! Ja, möjligen blir det en sådan bild. ;D
Jag ska ta mig en vända till av funderingar.
Just nu är jag i fasen "gud-vilken-genial-idé". Den övergår snart i tvivelfasen.
Men till dess jobbar jag med idén!
Hejduk...tig: Tack för tipset. Gillar ljuset från Minisys. Hur ligger de prismässigt?
Jag ska ta mig en vända till av funderingar.
Just nu är jag i fasen "gud-vilken-genial-idé". Den övergår snart i tvivelfasen.
Men till dess jobbar jag med idén!
Hejduk...tig: Tack för tipset. Gillar ljuset från Minisys. Hur ligger de prismässigt?
Klicka här för att svara