Jag funderar på att köpa stommar till väggskåp på IKEA och beställa luckor av en snickare som är högre (längre) än stommarna. Målet är att få en lucka med ett knappt decimeterlångt "häng" nedanför stommarna så att jag kan sätta upp belysningen (typ lysrörsmodell) under väggskåpen utan att de syns.
Någon som har gjort så? Verkar det vettigt?

Det verkar i alla fall intressant tycker jag, som alltid fattar tycke för udda GDS-projekt! :)

Du eliminerar ju på detta sätt också behovet av handtag för överskåpen men det kanske du ska ha ändå?

Men då kommer lysröret att synas när luckan är öppen. Blir det verkligen bra?

/EB

EB: Det är riktigt att lysröret syns när luckan är öppen. Inte särskilt vackert och definitivt en av minusposterna. Men i sammahanget rör det sig ändå om korta stunder och är kanske något man kan leva med.
Jag har häpet insett att jag faktiskt gillar ljuset från lysrör. Bara själva lysröret inte syns för det är, ur estetisk synvinkel, en förskräcklig uppfinning. ;)

Ginnfilt: GDS-projekt..gör-det-själv gissar jag!
Precis, en av fördelarna är att jag slipper handtag/beslag på överskåpen.

Tycker du att de ser så illa ut med en list under stommarna som döljer armaturen??

En list funkar givetvis. Men personligen jag är glad om jag slipper den. Och om luckorna är längre behövs ju ingen list och köksluckorna får ett mer sammanhållet utseende.

Varför inte list OCH långa luckor? Då slipper man att se lysröret och sen slipper du eventuellt ljusläckage mellan luckorna.

Du menar att jag sätter upp listen som vanligt, men att luckorna är så långa att man slipper se listen? Kanske inte är så dum idé.
Bra poäng det där med ljusläckaget. Hade jag inte tänkt på. Frågan är bara om det inte ser lite coolt ut...

Barea skrev:
Verkar det vettigt?
Nej det gör det inte.

I mina öron låter det som en sån där lösning vi kommer få se på bild här på forumet om tio år när du sålt huset och nästa ägare river ur köket och passar på att posta lite bilder på hur tokstollen som installerat köket gjort.... ;)

Allvarligt talat, jag tror det kommer se helt knäppt ut. Ljusläckandet är en bidragande orsak.

Det finns ju många olika sorters lister (inte till alla kök förstås) och väl och rätt installerat brukar det ju bli jättesnyggt?

MathiasS: Haha! Ja, möjligen blir det en sådan bild. ;D
Jag ska ta mig en vända till av funderingar.
Just nu är jag i fasen "gud-vilken-genial-idé". Den övergår snart i tvivelfasen.
Men till dess jobbar jag med idén!

Hejduk...tig: Tack för tipset. Gillar ljuset från Minisys. Hur ligger de prismässigt?

Barea skrev:
M
Jag ska ta mig en vända till av funderingar.
Just nu är jag i fasen "gud-vilken-genial-idé". Den övergår snart i tvivelfasen.
Men till dess jobbar jag med idén!
Helt rätt tänkt! Och ibland måste man faktiskt gå sin egen väg bara för att se var man hamnar.

Det är ju fanken att man läste franska i skolan. Med påvert resultat dessutom... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.