67 685 läst ·
417 svar
68k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Det är så otroligt mycket okunskap och elitiskt tänkande i den här tråden så man blir mörkrädd.
Man vet inte vad ett LSS-boende är och innebär.
Man vet inte vad de diagnoser som personerna på ett sådan boende har innebär.
Man anser att man har rätt att styra över andra personers liv. Personer som antagligen haft det rätt jobbigt redan.
Man vet att personerna är farliga och man inte kan ha sina barn i närheten av dem. För tänk om något skulle hända. Eller ännu värre, tänk om det sänker värdet på huset som man uppenbarligen köpt på spekulation och inte för att bo i...
Har du tagit för stora lån och inte klarar av det, taskigt läge, men det är ditt eget fel och ingen annans.
Jag förstår inte vad som skulle kunna hända om man får "mentalt störda personer" i sitt område som inte kan hända med "normala" grannar.
Jag har haft "normala" grannar som misshandlat sina fruar, som förstört trädgårdar, orsakat andra problem som krävt polisinsats, en som grävde upp hela trädgården för att bygga ett skyddsrum (!) etc. Vi hade till och med ett mord ett par hundra meter bort. Detta i ett helt vanligt bostadsområde.
Om ni är oroliga, ta reda på vilka typer av diagnoser som finns på boendet. Lär er om dom. Lär era barn om dom. Ni kan säkert få gå förbi och prata med dom också, precis som ni gör med övriga grannar.
Jag har bekanta med olika typer av NPS-diagnoser, en fru med ADD och en son med bland annat Tourettes, ADHD och antagligen Aspergers syndrom.
Jag känner mig lite som en extremsportare som dagligen stirrar faran i vitögat! För att inte tala om min yngste son. Han är bara 6 år och kan inte försvara sig så bra. Han kan ju bli mördad av både mamma och storebror!
Fy fan för det här elitiska tänkandet ni står för.
Man vet inte vad ett LSS-boende är och innebär.
Man vet inte vad de diagnoser som personerna på ett sådan boende har innebär.
Man anser att man har rätt att styra över andra personers liv. Personer som antagligen haft det rätt jobbigt redan.
Man vet att personerna är farliga och man inte kan ha sina barn i närheten av dem. För tänk om något skulle hända. Eller ännu värre, tänk om det sänker värdet på huset som man uppenbarligen köpt på spekulation och inte för att bo i...
Har du tagit för stora lån och inte klarar av det, taskigt läge, men det är ditt eget fel och ingen annans.
Jag förstår inte vad som skulle kunna hända om man får "mentalt störda personer" i sitt område som inte kan hända med "normala" grannar.
Jag har haft "normala" grannar som misshandlat sina fruar, som förstört trädgårdar, orsakat andra problem som krävt polisinsats, en som grävde upp hela trädgården för att bygga ett skyddsrum (!) etc. Vi hade till och med ett mord ett par hundra meter bort. Detta i ett helt vanligt bostadsområde.
Om ni är oroliga, ta reda på vilka typer av diagnoser som finns på boendet. Lär er om dom. Lär era barn om dom. Ni kan säkert få gå förbi och prata med dom också, precis som ni gör med övriga grannar.
Jag har bekanta med olika typer av NPS-diagnoser, en fru med ADD och en son med bland annat Tourettes, ADHD och antagligen Aspergers syndrom.
Jag känner mig lite som en extremsportare som dagligen stirrar faran i vitögat! För att inte tala om min yngste son. Han är bara 6 år och kan inte försvara sig så bra. Han kan ju bli mördad av både mamma och storebror!
Fy fan för det här elitiska tänkandet ni står för.
Typ mc klubbar eller vad?klimpfan skrev:
Vad menar du med "andra verksamheter"? LSS är inte en verksamhet. Det är ett hem för människor som behöver mer eller mindre hjälp med sitt boende.klimpfan skrev:
Man blir ju mörkrädd över vissa kommentarer. Vilka ska portas efter de förståndshandikappade? Kanske iq-screena alla i kvarteret så man är säker på att det inte finns en sån där värdesänkande individ i grannhuset?
Kanske alla utan högskolebehörighet? Eller varför inte bara rensa ut ordentligt i leden och bara tillåta renrasiga friska individer i villakvarteret. Då skulle världen bli myyycket bättre!
Nä fy fan säger jag med. Köp er en stor plätt mark nånstans som ni kan hägna in ordentligt med lämpligt hög och inpenetrabel mur. Sen kan ni få sitta där och välja och vraka kring vilka som platsar eller inte. Men skicka för all del ingen inbjudan. Då flyttar jag hellre granne med boendet.
Kanske alla utan högskolebehörighet? Eller varför inte bara rensa ut ordentligt i leden och bara tillåta renrasiga friska individer i villakvarteret. Då skulle världen bli myyycket bättre!
Nä fy fan säger jag med. Köp er en stor plätt mark nånstans som ni kan hägna in ordentligt med lämpligt hög och inpenetrabel mur. Sen kan ni få sitta där och välja och vraka kring vilka som platsar eller inte. Men skicka för all del ingen inbjudan. Då flyttar jag hellre granne med boendet.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Så trist att tävla i att vara mest empatisk... Det här är tyvärr den mänskliga naturen och jag kan lova att alla har en gräns för vad man kan acceptera i sin närhet.
Vissa kanske inte kan tänka sig ett LSS boende, och andra drar gränsen vid mc-klubbarn, invandrarförläggningar eller utslussningshem för pedofildömda. Jag lovar att alla har en gräns någonstans. Och för alla dessa gränser går det att föra samma resonemang - "ååååh vad du har bristande empati". "Tänk om det var din son som var pedofildömd och inte kunde få bo någonstans." I slutändan går det inte att komma från att alla är människor (även de som inte vill bo granne med LSS-hem eller andra verksamheter som man känner oro inför) och det ligger i vår natur.
Här har vi en slarvig diabetiker i familjen så jag kan lova att mitt eget hem känns som ett LSS-boende ibland.
Jag kan också förstå varför grannar eller någon annan känner ett visst obehag över att träffa på någon som inte beter sig som man "skall". Vilket tyvärr också är anledningen till varför det potentiellt kan påverka värdet av ett hus.
En annan sak som jag tror sticker i ögonen är att när ett vårdbolag (som i vårt fall med utslussningen av tvångspsykvårdade) så bor de som driver vårdbolaget och får dess vinst - på andra sidan landet och sitter tryggt i sin villa i Stockholms skärgård. Det är klart att det kan irritera jämfört med om det flyttar in en granne som är alkoholist eller något annat man inte kan kontrollera.
Vissa kanske inte kan tänka sig ett LSS boende, och andra drar gränsen vid mc-klubbarn, invandrarförläggningar eller utslussningshem för pedofildömda. Jag lovar att alla har en gräns någonstans. Och för alla dessa gränser går det att föra samma resonemang - "ååååh vad du har bristande empati". "Tänk om det var din son som var pedofildömd och inte kunde få bo någonstans." I slutändan går det inte att komma från att alla är människor (även de som inte vill bo granne med LSS-hem eller andra verksamheter som man känner oro inför) och det ligger i vår natur.
Här har vi en slarvig diabetiker i familjen så jag kan lova att mitt eget hem känns som ett LSS-boende ibland.
En annan sak som jag tror sticker i ögonen är att när ett vårdbolag (som i vårt fall med utslussningen av tvångspsykvårdade) så bor de som driver vårdbolaget och får dess vinst - på andra sidan landet och sitter tryggt i sin villa i Stockholms skärgård. Det är klart att det kan irritera jämfört med om det flyttar in en granne som är alkoholist eller något annat man inte kan kontrollera.
Ja, och vad är problemet med flyktingar? En flykting är en helt vanlig person som blivit tvungen att fly sitt land av någon anledning. En flykting är inte av naturen kriminell eller farlig.Pumba skrev:
Det finns en skillnad mellan flyktingförläggning och LSS. Flyktingförläggningar är en kortvarig lösning, det är inte tänkt att de ska bo kvar där. Ett LSS-boende är ett långsiktigt boende. Personer som bor där är tänkta att bo där lika länge som du ska, i en miljö som ska likna ett vanligt boende. Det är därför de ska ligga i eller väldigt nära "vanliga" hem. De ska ge de boende en vanlig boendemiljö.
Otroligt dumt inlägg.mariatherese skrev:Vissa kanske inte kan tänka sig ett LSS boende, och andra drar gränsen vid mc-klubbarn, invandrarförläggningar eller utslussningshem för pedofildömda. Jag lovar att alla har en gräns någonstans. Och för alla dessa gränser går det att föra samma resonemang - "ååååh vad du har bristande empati". "Tänk om det var din son som var pedofildömd och inte kunde få bo någonstans." I slutändan går det inte att komma från att alla är människor (även de som inte vill bo granne med LSS-hem eller andra verksamheter som man känner oro inför) och det ligger i vår natur.
Här har vi en slarvig diabetiker i familjen så jag kan lova att mitt eget hem känns som ett LSS-boende ibland.Jag kan också förstå varför grannar eller någon annan känner ett visst obehag över att träffa på någon som inte beter sig som man "skall". Vilket tyvärr också är anledningen till varför det potentiellt kan påverka värdet av ett hus.
Det är ju bara löjligt att jämföra LSS med vård av kriminella människor. Pedofiler är dömda för att ha begått övergrepp på barn, mc-gäng (kriminella sådana antar jag vi pratar om) är just kriminella. Du pratar om vuxna människor som valt ett kriminellt liv. Dessa behöver man kanske inte ta lika stor hänsyn till...
Ett LSS-boende ska ge de boende en så normal boendemiljö som möjligt. Ett mc-gäng behöver inte ha sin klubblokal i ett villaområde.
Jag kan också förstå att grannar kan känna ett obehag inför någon med tex Downs men det är väl bara att försöka lära känna personen i fråga som man gör med andra grannar?
Personligen så tycker jag inte att människor med diabetes ska få bo i vanliga villaområden. Tänk så jobbigt för grannarna om personen slarvar med sitt insulin och ramlar ihop på gatan. Man kanske måste ringa ambulans, försöka hjälpa personen osv. Gud vad jobbigt. Nej skicka dom till ett hem i skogen där de inte stör någon med sitt jäkla slarv
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Du vinner empatitävlingen! Det känns väl bra! Klappa dig själv på ryggen också!MatCan skrev:Personligen så tycker jag inte att människor med diabetes ska få bo i vanliga villaområden. Tänk så jobbigt för grannarna om personen slarvar med sitt insulin och ramlar ihop på gatan. Man kanske måste ringa ambulans, försöka hjälpa personen osv. Gud vad jobbigt. Nej skicka dom till ett hem i skogen där de inte stör någon med sitt jäkla slarv![]()
Nu tycker jag att det börjar spåra ur. Åter till ämnet tack.
Detta har du nog å det grövsta missförstått. Att driva flyktingboende och liknande idag är bland det mest lönsamma man kan göra.Pumba skrev:
Jag förstår inte vad som ska vara så svårt i denna frågan? Klarar folk inte av att vara opartiska? Tycker mariatherese har en bra poäng, alla har en gräns någonstans och den skall respekteras. I och med det så drar många i denna tråden likhetstecken mellan LSS och våldsmissbrukarpedofilsatanister... Tagga ner lite och respektera att alla är olika precis som ni vill att folk ska respektera att de era är olika.
Borde det inte krävas en ev stöd/ändring i detaljplan för sådan typ av verksamhet?
Min uppfattning är att detaljplanerande ska vara till stöd för att kunna känna lite trygghet för vilken typ av boende/verksamhet/ändringar som ska finnas/kan komma att ske inom planen?
Samtidigt så krävs det inte för dagmammor, vård i hemmet etc
Min uppfattning är att detaljplanerande ska vara till stöd för att kunna känna lite trygghet för vilken typ av boende/verksamhet/ändringar som ska finnas/kan komma att ske inom planen?
Samtidigt så krävs det inte för dagmammor, vård i hemmet etc
Medlem
· Halland
· 4 622 inlägg
Ni som har starka åsikter - är det för att ni inte orkar diskutera verkligheten, att sanningen är för hemsk? Personligen vet jag ingen som skulle önska sig någon form av vårdinrättning i grannskapet. Många hus köps av barnfamiljer och dom vill i allmänhet se symboler för glada friska barn, inte symboler för sjukdom. Sådan är människonaturen. De flesta väljer hellre att föda ett friskt barn än ett sjukt barn.
Därmed kommer vi också undermedvetet att tycka att hus med symboler för sjukdom i närheten är mindre attraktiva, vilket sänker värdet. Inte alla är så här men många är det inklusive mig själv. Eller vill någon på fullt allvar hävda att det är ett försäljningsargument att det ligger ett vårdhem i närheten? Jag har aldrig sett en mäklarannons som säger "nära till sjukhus och gruppboende för dementa".
Den andra delen i resonemanget är ändamålsglidning. När det privata vårdbolaget fått tillstånd till LSS-boendet ligger det när till hands att bygga till en flygel för vård av XXXX, där "XXXX" står för de definitivt oönskade/farliga som redan nämnts i ämnet. En flygel till har lägre marginalkostnad än ett nybygge, och så kan kommunen samla alla oönskade på ett ställe. Själv bor jag alltså i Angered i nordöstra Göteborg. Området kräver ingen närmare presentation. Vi har några hundra meter bort ett psykbrytläger dit polisen kör folk som efter en snedtripp börjat slå ut väggar i lägenheten. Sahlgrenskas nya högsäkerhetsanläggning (vi snackar sexualmördare som pratar med en hund på månen) ligger några kilometer nordost. Konstigt att inget av detta ligger i Hovås eller Torslanda.
Jag tror alltså att lösningen är att man i en kommun sprider ut sådana här boenden för att minska stigmat, om alla tvingas bo i närheten av funktionshindrade kommer stämpeln att minska. Skulle vara kul om någon kunde presentera en bättre lösning i stället för att som i de senaste inläggen demonisera varandra.
Därmed kommer vi också undermedvetet att tycka att hus med symboler för sjukdom i närheten är mindre attraktiva, vilket sänker värdet. Inte alla är så här men många är det inklusive mig själv. Eller vill någon på fullt allvar hävda att det är ett försäljningsargument att det ligger ett vårdhem i närheten? Jag har aldrig sett en mäklarannons som säger "nära till sjukhus och gruppboende för dementa".
Den andra delen i resonemanget är ändamålsglidning. När det privata vårdbolaget fått tillstånd till LSS-boendet ligger det när till hands att bygga till en flygel för vård av XXXX, där "XXXX" står för de definitivt oönskade/farliga som redan nämnts i ämnet. En flygel till har lägre marginalkostnad än ett nybygge, och så kan kommunen samla alla oönskade på ett ställe. Själv bor jag alltså i Angered i nordöstra Göteborg. Området kräver ingen närmare presentation. Vi har några hundra meter bort ett psykbrytläger dit polisen kör folk som efter en snedtripp börjat slå ut väggar i lägenheten. Sahlgrenskas nya högsäkerhetsanläggning (vi snackar sexualmördare som pratar med en hund på månen) ligger några kilometer nordost. Konstigt att inget av detta ligger i Hovås eller Torslanda.
Jag tror alltså att lösningen är att man i en kommun sprider ut sådana här boenden för att minska stigmat, om alla tvingas bo i närheten av funktionshindrade kommer stämpeln att minska. Skulle vara kul om någon kunde presentera en bättre lösning i stället för att som i de senaste inläggen demonisera varandra.