67 576 läst ·
417 svar
68k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag tror inte att de får någon värdeminskning. Att spekulera i att de kunde göra om boendet till något annat kan man väl inte ta hänsyn till. Så kan man ju fantisera om allting då i så fall. "Tänk om de gör om vår Ica-butik till ett tivoli!"Manberg skrev:
Alltså, en värdeminskning på 0.5-1 miljon?
Är det någon som på allvar tror att 100 meter till en kåk med boende som behöver lite hjälp med matlagningen skulle motsvara värdet av ny dränering, ett nytt tak, 2 nyrenoverade badrum, bergvärme och ett nyrenoverat kök?
Kom igen!
Är det någon som på allvar tror att 100 meter till en kåk med boende som behöver lite hjälp med matlagningen skulle motsvara värdet av ny dränering, ett nytt tak, 2 nyrenoverade badrum, bergvärme och ett nyrenoverat kök?
Kom igen!
Investerar man långsiktigt måste man alltid tänka långsiktigt. Det finns många exempel bara i västmanland där man byter inriktning för verksamheter där lokalerna passar olika behov.Marlen Eskilsson skrev:
När ett privat bolag äger fastigheten finns väl stor risk att man är fri att nyttja den hur man vill, dvs tjänar mest pengar.
Om en lokal mäklare med sitt kunnande spår en värdeminskning, är det då ok?
(Vilken ingen gjort än så länge, men hypotetiskt)
När jag bodde i en brf rev kommunen ett hyreshus, några år senare ställde dom dit 3st baracker som skulle fungera som utslussningshem för narkomaner.mariatherese skrev:Har egentligen inte något med LSS-boende att göra... för det har jag ingen erfarenhet av och tror att jag förmodligen inte skulle ha något större problem med.
Däremot så planerar man i min kommun att placera ett utslussningshem för psykiskt sjuka. Bland annat kommer det att vara den typen av sjuka som fått vård istället för fängelsestraff för våldsbrott. Hemmet kommer att placeras så att alla barn i vårt område passerar dess knut till och från skolan. De inneboende på hemmet är inte längre intagna eller övervakade. Jag kan säga att jag inte är helt bekväm med detta och kommer nog att köra barnen till skolan ganska långt upp i klasserna. Ett sånt hem förstår jag inte varför man måste placera exakt mitt i ett samhälle?
Sorry om det var lite ot.
Problemet var inte dom som bodde där, utan personerna som drog sig dit, deras tidigare vänner. Det slutade med att man såg knarkförsäljning och drograttfyllor varje dag.
Jag stördes inte så mycket av det, men det låg ett dagis och en högstadieskola 50m bort från det, vilket kanske inte är så lämpligt.
Nu har man ändrat så det är utslussninghem för (missbrukare av annan sort, vet inte om det är spel etc) men nu är det betydligt lugnare.
Så det beror nog helt på vilken typ av människor som nyttjar. Man kan inte bara tänka på idag, utan måste även tänka på morgondagen.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Nu när jag tänker efter så har vi faktiskt ett särskilt vårdboende för äldre här i mitt kvarter som skulle vara perfekt att göras om till något annat i fall det lades ner. Det var i alla fall inget som jag spekulerade i eller oroade mig för när vi köpte huset.
Att du inte tror att de inte får någon värdeminskning spelar ingen roll, det är inte du som bor där. Jag har bott nära ett LSS hem och det var inga problem (visserligen långt ut på landet)
Men det är egentligen inte vad som spelar roll. Om de som redan bor där inte vill ha ett boende, då ska det inte bli ett boende heller, för visst var det en demokrati vi lever i?
Att spekulera i vad som kan hända är vi människor experter på, det undgår ingen. Jag själv ska snart bli pappa för första gången och flera gånger per dag tänker jag på huruvida det kommer att bli ett friskt barn eller inte och får hantera oron som detta medför. Min logiska del av hjärnan vet att det inte är någon ide att tänka så, men den andra gör det ändå.
Det är detta som människorna är oroliga för, förändringen eller oron för förändringen, med all rätt. Det handlar inte om de handikappade barnen som vissa i tråden vill få det till.
Det kan handla om så triviala saker som att man inte vill att det ska bli mer trafik på gatan iom att familj och vänner samt personal till de handikappade kommer och går.
Att man känner sig obekväm bland funktionshindrade samt att på ett pedagogiskt sätt måsta förklara detta för sina barn.
Att man känner oro för att området kommer att utsättas för en värdeminskning som en mäklare hade spekulerat i.
Att det i framtiden blir ett hem för psykiskt sjuka, sexualbrottslingar eller flyktingboende.
Så: När jag köper ett hus så spekulerar jag ENORMT mycket. För jag vet att jag kommer att göra en investering och jag vill helst att den ska bära avkastning. Under tiden vill jag dessutom trivas och inte behöva känna oro.
Jag kör förbi området på kvällarna innan köp för att se om det är mycket rörelse, om belysning är tänd, om det finns föreningar i närheten som har nattliga aktiviteter.
Jag kollar priser på andra hus i närheten samt kollar boolia för att se vad tidigare hus har sålts för.
Jag spekulerar i hur stadsbilden kan komma att förändras, vilka områden som har mycket hyresrätter som kan förslummas och vilka områden som kommunen släpper tomter på.
Jag kan fortsätta i en evighet med detta enormt spretiga inlägg.
Men kontentan är denna:
1 .Man ska inte behöva bli utsatt för en förändring gällande det heligaste, sitt boende, om den ens kan tänkas vara till det sämre, när man var först på plats.
2. Folk spekulerar i allt, bostäder, värdepapper, kärlek.
Men det är egentligen inte vad som spelar roll. Om de som redan bor där inte vill ha ett boende, då ska det inte bli ett boende heller, för visst var det en demokrati vi lever i?
Att spekulera i vad som kan hända är vi människor experter på, det undgår ingen. Jag själv ska snart bli pappa för första gången och flera gånger per dag tänker jag på huruvida det kommer att bli ett friskt barn eller inte och får hantera oron som detta medför. Min logiska del av hjärnan vet att det inte är någon ide att tänka så, men den andra gör det ändå.
Det är detta som människorna är oroliga för, förändringen eller oron för förändringen, med all rätt. Det handlar inte om de handikappade barnen som vissa i tråden vill få det till.
Det kan handla om så triviala saker som att man inte vill att det ska bli mer trafik på gatan iom att familj och vänner samt personal till de handikappade kommer och går.
Att man känner sig obekväm bland funktionshindrade samt att på ett pedagogiskt sätt måsta förklara detta för sina barn.
Att man känner oro för att området kommer att utsättas för en värdeminskning som en mäklare hade spekulerat i.
Att det i framtiden blir ett hem för psykiskt sjuka, sexualbrottslingar eller flyktingboende.
Så: När jag köper ett hus så spekulerar jag ENORMT mycket. För jag vet att jag kommer att göra en investering och jag vill helst att den ska bära avkastning. Under tiden vill jag dessutom trivas och inte behöva känna oro.
Jag kör förbi området på kvällarna innan köp för att se om det är mycket rörelse, om belysning är tänd, om det finns föreningar i närheten som har nattliga aktiviteter.
Jag kollar priser på andra hus i närheten samt kollar boolia för att se vad tidigare hus har sålts för.
Jag spekulerar i hur stadsbilden kan komma att förändras, vilka områden som har mycket hyresrätter som kan förslummas och vilka områden som kommunen släpper tomter på.
Jag kan fortsätta i en evighet med detta enormt spretiga inlägg.
Men kontentan är denna:
1 .Man ska inte behöva bli utsatt för en förändring gällande det heligaste, sitt boende, om den ens kan tänkas vara till det sämre, när man var först på plats.
2. Folk spekulerar i allt, bostäder, värdepapper, kärlek.
Det finns nog väldigt många som tror det, att det inte är förankrat i sunt förnuft eller är realistiskt spelar ingen roll. Det har ju som bekant svängt ganska kraftigt sista tiden med både huspriser och bostadsräntor vilket då får en att tro att allt är möjligt.Nyfniken skrev:
Oroar det dig nu då om du börjar tänka på saken?Marlen Eskilsson skrev:
Det är väl klart att man är rädd för att få en värdeminskning på sin fastighet.
Många är ju tämligen högt belånade och då kan man ju komma i en taskig sists om det snabbt vänder åt fel håll.
Jag har en granne som kopierar precis allt jag gör (inklusive huset), om jag så går ut och pissar på gräsmattan är han där med måttband och mäter så han kan pissa på exakt samma avstånd i sin trädgård, det var jag grymt oroad för att det skulle påverka värdet, det är minst sagt jobbigt att fundera på om sånna saker påverkar värdet på huset, så jag har själv full förståelse för att folk blir arga och oroliga.
Däremot är det ju lite märkligt att det ska vara så svårt att sprida ut vissa saker, varför kan man inte bygga ett gäng flyktingförläggningar i Danderyd eller Lidingö, om man placerade ut det lite var stans och inte som nu bara på vissa områden så tror jag själv att detta skulle minska detta med rädslan för värdeminskning.
Många är ju tämligen högt belånade och då kan man ju komma i en taskig sists om det snabbt vänder åt fel håll.
Jag har en granne som kopierar precis allt jag gör (inklusive huset), om jag så går ut och pissar på gräsmattan är han där med måttband och mäter så han kan pissa på exakt samma avstånd i sin trädgård, det var jag grymt oroad för att det skulle påverka värdet, det är minst sagt jobbigt att fundera på om sånna saker påverkar värdet på huset, så jag har själv full förståelse för att folk blir arga och oroliga.
Däremot är det ju lite märkligt att det ska vara så svårt att sprida ut vissa saker, varför kan man inte bygga ett gäng flyktingförläggningar i Danderyd eller Lidingö, om man placerade ut det lite var stans och inte som nu bara på vissa områden så tror jag själv att detta skulle minska detta med rädslan för värdeminskning.
Ojoj vilka problem man kan konstruera.
Hur mycket stiger mitt hus i värde om dom river boendet för handikappade som ligger 200 meter bort? Om dom dessutom river förskolan som ligger 300 meter bort så måste det ju bli jackpot!
Jag tycker det har varit skönt att personalen och lite transporter kör förbi när det är helt dött i kvarteret under högsommaren.
Hur mycket stiger mitt hus i värde om dom river boendet för handikappade som ligger 200 meter bort? Om dom dessutom river förskolan som ligger 300 meter bort så måste det ju bli jackpot!
Jag tycker det har varit skönt att personalen och lite transporter kör förbi när det är helt dött i kvarteret under högsommaren.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Nej.Manberg skrev:
Men jag tror som du att det är förändringen i sig som gör folk oroliga och man börjar spekulera i vad som skulle kunna hända. Jag känner igen mig lite, för när vi flyttade hit så planerade kommunen att bygga hus på ett grönområde som gränsade till vår tomt. Det protesterade hela grannskapet hej vilt emot, utan resultat. Nu har de byggt hus där som är jättefina och som knappast sänker värdet på vårt hus.
Tror mycket ligger i just det och hur man presenterar/ skapar förändringen.Marlen Eskilsson skrev:Nej.
Men jag tror som du att det är förändringen i sig som gör folk oroliga och man börjar spekulera i vad som skulle kunna hända. Jag känner igen mig lite, för när vi flyttade hit så planerade kommunen att bygga hus på ett grönområde som gränsade till vår tomt. Det protesterade hela grannskapet hej vilt emot, utan resultat. Nu har de byggt hus där som är jättefina och som knappast sänker värdet på vårt hus.
Ni som är så emot LSS boende, ta och läs på vad det handlar om. Min fru arbetar på ett LSS boende och det värsta de har råkat utför är att de kan bli knipna eller rivna. Tänk på att detta är människor med grava handikapp. Många av dem kan inte gå utan sitter i permobiler. Vissa har sjukdommar som inte tåler den minsta avvikelse från ett fastlagt schema. Om t.ex. en granne skulle stirra på den personen kan hela personens situation blir störd mm.
Att de skulle störa eller att det skulle sänka värdet på fastigheter är rent sk*t snack. Garanterar att ni skulle bli mer störda av personbilar som vänder i en vändplats är av ett LSS boende.
Att de skulle störa eller att det skulle sänka värdet på fastigheter är rent sk*t snack. Garanterar att ni skulle bli mer störda av personbilar som vänder i en vändplats är av ett LSS boende.
Sen är det klart att människor med detta handikapp kan orsaka händelser, tänker på kidnappningen av 9 åringen i Göteborg. Där var det iofs privat hem och troligt att försvaret nyttjade diagnos ( och lyckades ) för mildare straff.
Tror dock att det är större risk att få problem med "normalnormen" som grannar om man läser alla trådar på byggahus.
Välkomna nya grannarna och plugga in lite vilka behov som behövs för samspel så kan det kanske skapa ett samhälle med empati och medmänsklighet. Det gynnar nog mer långsiktigt oss alla.
Sen håller jag med om att hade denna service funnits på alla orter ( inkl rika ) hade det inte varit någon större förändring. Men rika människor/politiker kanske inte får barn med handikapp :/
Tror dock att det är större risk att få problem med "normalnormen" som grannar om man läser alla trådar på byggahus.
Välkomna nya grannarna och plugga in lite vilka behov som behövs för samspel så kan det kanske skapa ett samhälle med empati och medmänsklighet. Det gynnar nog mer långsiktigt oss alla.
Sen håller jag med om att hade denna service funnits på alla orter ( inkl rika ) hade det inte varit någon större förändring. Men rika människor/politiker kanske inte får barn med handikapp :/