Jag ska inte diskutera detta mer. Vi tänker nog olika. Tar men klåparna på avpixlat som seriös källa så tror jag inte vi komma så mycket längre i denna diskussion. Jag såg ett avpixlat-äss jaga någon stackare med järnrör. Är alla Sverige-demokrater därför våldsverkare? Det kanske någon dessutom skrivit på Facebook?

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Om vi släpper diskussionen offtopic och istället diskuterar om någon av er skulle vilja ha ett boende som granne, vare sig det är LSS-missbrukare-ensamkommande.
Vad tycker ni om detta? Skulle ni accepterat detta utan oro?

Skulle ni vara beredda för en ev. värdeminskning på låt säga 500k kr?(som itne kan antas orimlig)

Sidorna är partiska. Det innebär inte att det de skriver är felaktigt. Om sidorna rapporterar om att jorden är rund så stämmer det även om det står på den hemsidan.

OT- Jag hade inte velat ha ett byggande av något boende i min närhet. Dels för värdeminskningen dels för tryggheten. Även om personerna på Lssboende inte är farliga så hade det varit trevligare för mig om det låg på någon annans bakgård.

Men det är ju detta som är problemet i dagens samhälle alla ska få det bra bara jag slipper att offra något. Det är sjukt, det känns lite som om jag skulletycka det vore konstigt att det bor en kortväxt( dvärg) granne med oss. Ska jag inte våga gå ut nu, tur jag är lång. Så hon bara kan hugga mig i benet, eftersom hon inte når längre, med sin kniv hon säkert har i handväskan( ironi)

• Gilla
eleson och 4 till
  • Laddar…
klimpfan skrev:
Om vi släpper diskussionen offtopic och istället diskuterar om någon av er skulle vilja ha ett boende som granne, vare sig det är LSS-missbrukare-ensamkommande.
Vad tycker ni om detta? Skulle ni accepterat detta utan oro?

Skulle ni vara beredda för en ev. värdeminskning på låt säga 500k kr?(som itne kan antas orimlig)
Ja vad har vi för val! Ska dessa människor, säkert bra mycket trevligare och snällare än mig, få giftinjektion eller?
Eller var tycker du klimpfan de ska bo?

Det är ett välkänt problem ja. Alla vill ha fler busshållsplatser, men inte utanför deras hus. Jag kan förstå folk som inte vill ha boenden omkring sig. Köper man ett hus med vissa förutsättningar vill man intr att dessa ändras.

Men visst blir det problem när dylika anläggningar behövs.

Om vi vänder på det då. Vart ska de bo? 15 mil till närmaste bebyggelse eller måste de längre bort? Ska det finnas vägar dit eller ska personalen åka helikopter/båt till boendet? Hoppas ni har rejäla murar med taggtråd och videoövervakning så ni slipper oönskat besök.

Enligt Brå så är det mer än dubbelt så många anmälda inbrott (per 100 000 invånare) i Danderyd jämfört med Botkyrka, borde inte de i Danderyd då vara rädda för värdeminskningen på sina villor? Det jag vill påpeka är att inbrotten inte behöver vara flest där man tror det är som värst.

Anmälda brott
År
2012
Antal /100 000 inv
Stockholms län
Inbrottsstöld
I bostad (lägenhet & villa)
Villa/radhus 3 325 158
Botkyrka kommun
Inbrottsstöld
Villa/radhus 126 147
Danderyd kommun
Inbrottsstöld
Villa/radhus 145 455
Nacka kommun
Inbrottsstöld
Villa/radhus 178 193
Stockholm kommun
Bromma stadsdel
Inbrottsstöld
Villa/radhus 184 269

• Gilla
Fjelie 17 och 2 till
  • Laddar…
arvid0 skrev:
Om vi vänder på det då. Vart ska de bo? 15 mil till närmaste bebyggelse eller måste de längre bort? Ska det finnas vägar dit eller ska personalen åka helikopter/båt till boendet? Hoppas ni har rejäla murar med taggtråd och videoövervakning så ni slipper oönskat besök.

Enligt Brå så är det mer än dubbelt så många anmälda inbrott (per 100 000 invånare) i Danderyd jämfört med Botkyrka, borde inte de i Danderyd då vara rädda för värdeminskningen på sina villor? Det jag vill påpeka är att inbrotten inte behöver vara flest där man tror det är som värst.

Anmälda brott
År
2012
Antal /100 000 inv
Stockholms län
Inbrottsstöld
Villa/radhus 3 325 158
Botkyrka kommun
Inbrottsstöld
Villa/radhus 126 147
Danderyd kommun
Inbrottsstöld
Villa/radhus 145 455
Nacka kommun
Inbrottsstöld
Villa/radhus 178 193
Stockholm kommun
Bromma stadsdel
Inbrottsstöld
Villa/radhus 184 269
Intressant statistik. Vågar man gissa på att det finns mer att stjäla i en villa i danderyd än en hyresrätt i
botkyrka, och att det är därför det ser ut som det gör?
Hur ser skadegörelse/sexualbrott/våldsbrott ut i respektive kommun?

klimpfan skrev:
... vi får nog släppa detta...
Helt rätt uppfattat! Det är rättnng i ledet som gäller.
Annars kan vi ju råka ut för dessa helt nedgörande argument som att
Nyfniken skrev:
Folk är så bajsnödiga.

Personligen så tror jag mycket beror på hur man utformar saker och så även till viss del vad det är man får som granne.
Finns ju idioter som bygger 1-familjs villor med..

Ska man bygga nått liknande i ett villakvarter så gäller det ju att det anpassas för området och inte blir en stor betongklump mitt i det hela.
Ett lss boende kan jag inte på något sätt se att det skulle störa omgivningen specielt mycket om man bygger det på ett vettigt sätt, jag tror varken de som bor där eller de som bor jämte vill att man ska sitta och glo på varandra.

Jag skulle dock inte bli sådär överpositiv till någon flyktingförlägning, kyrka eller dyl.
Där jag bodde tidigare ville jehovas bygga 350 kvadrat 50 meter rakt framför min uteplats, inte sådär inspirerande..

Som sagt, jag tror mycket hänger på utförandet och hur man anpassar saker, slänger upp en flyktingförläggning för 500 pers mitt i ett villakvarter tror jag inte på, inte för någon av de inblandade.

De Lss-boenden som byggs anpassas efter omgivningen, dvs ritas av arkitekt, det krävs även bygglov för dessa och dess utformning granskas extra noggrant så de passar och är anpassade för verksamheten.
Har både dagis, förskola och skola t.o.m. årskurs nio i kvarteret utan problem. Ett Lss-boende är ju minimal jämfört med detta i omfattning eller är orsaken att man är rädd för personer med någon form av funktionshinder? Det mesta bygger på okunskap och att man inte har någon kontakt med personer som har funktionshinder.
Och fastigheten minskar inte i värde vilket påstås i tråden, däremot så kanske vissa spekulanter avstår köp. Men de som inte påverkas, t.ex. jag själv och förhoppningsvis merparten av befolkningen, kommer inte att påverkas i budgivning på fastigheten.
Så tror man på värdeminskning tack vare att det finns ett Lss-boende så tillhör man de som inte skulle vara intressent av att köpa, men det påverkar inte värdet om man nu redan har en fastighet vid byggandet.
Dessutom brukar det efter 1-2 år vara helt glömt och en del av grannskapet.

• Gilla
Fjelie 17 och 3 till
  • Laddar…
Har egentligen inte något med LSS-boende att göra... för det har jag ingen erfarenhet av och tror att jag förmodligen inte skulle ha något större problem med.

Däremot så planerar man i min kommun att placera ett utslussningshem för psykiskt sjuka. Bland annat kommer det att vara den typen av sjuka som fått vård istället för fängelsestraff för våldsbrott. Hemmet kommer att placeras så att alla barn i vårt område passerar dess knut till och från skolan. De inneboende på hemmet är inte längre intagna eller övervakade. Jag kan säga att jag inte är helt bekväm med detta och kommer nog att köra barnen till skolan ganska långt upp i klasserna. Ett sånt hem förstår jag inte varför man måste placera exakt mitt i ett samhälle?

Sorry om det var lite ot.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Varken en busshållplats eller dvärg som nämnts tidigare är antagligen statistiks sett ganska långt ifrån en person med afrikanskt eller irakiskt påbrå i brottsstatistiken när det gäller tex våldtäkter. Så till vida att dvärgen varit svensk i tre-fyra generationer.

För egen del hade ett LSS boende inte gjort något om jag bodde granne med då jag tror de har en vilja och förmåga att lära sig hur vårt samhälle fungerar.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Har egentligen inte något med LSS-boende att göra... för det har jag ingen erfarenhet av och tror att jag förmodligen inte skulle ha något större problem med.

Däremot så planerar man i min kommun att placera ett utslussningshem för psykiskt sjuka. Bland annat kommer det att vara den typen av sjuka som fått vård istället för fängelsestraff för våldsbrott. Hemmet kommer att placeras så att alla barn i vårt område passerar dess knut till och från skolan. De inneboende på hemmet är inte längre intagna eller övervakade. Jag kan säga att jag inte är helt bekväm med detta och kommer nog att köra barnen till skolan ganska långt upp i klasserna. Ett sånt hem förstår jag inte varför man måste placera exakt mitt i ett samhälle?

Sorry om det var lite ot.
Om man ser det logiskt så skulle jag vara mera oroad av var de personer finns som inte fått vård men finns ute i samhället. Även det OT.

AndersS skrev:
Om man ser det logiskt så skulle jag vara mera oroad av var de personer finns som inte fått vård men finns ute i samhället. Även det OT.
Det kan jag inte kontrollera. Det är förmodligen lite glesare mellan dem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.