mariatherese skrev:
Det kan jag inte kontrollera. Det är förmodligen lite glesare mellan dem...
Ja men varje lös är kanske 100 gånger farligare,( påhittad siffra)

Alltid samma visa. Folk vill ha bra vägar, billig el, många invandrare, psykvård, dagis, grus och flygplatser. Men ingen vill bo granne med en flyktingförläggning, vindkraftverk, grustäkt, flygplats etc. Som vanligt alltså .. äta kakan fast ändå ha den kvar. Någon annan ska betala också. Sverige i ett nötskal.

• Gilla
Fjelie 17 och 2 till
  • Laddar…
Kromo skrev:
Ja men varje lös är kanske 100 gånger farligare,( påhittad siffra)
Det kan man absolut inte säga. De som är "lösa" har ju inte ännu varit så utåtagerande så att de blivit vårdade. De som har blivit vårdade där har man ju redan konstaterat att spärren inte finns.

mariatherese skrev:
Det kan man absolut inte säga. De som är "lösa" har ju inte ännu varit så utåtagerande så att de blivit vårdade. De som har blivit vårdade där har man ju redan konstaterat att spärren inte finns.
Eller lite smartare så de inte åkt fast...

Naturligtvis vill ingen bo granne med lågstatusaktiviteter. Alla former av vård eller bidragsberoende har låg status i de flesta samhällen och sådant vill ingen bli associerad med. Jag garanterar att flyktingar inte vill bo granne med en flyktingförläggning och funktionshindrade vill inte bo granne med en vårdinrättning. Själv ser jag mycket hellre att ett franskt modehus eller AMG racingdivision öppnar showroom här i Angered än att vi får ett gruppboende för psykiskt sjuka analfabeter eller ännu ett missbrukarboende (har ett 400 meter bort).

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kromo skrev:
Ja vad har vi för val! Ska dessa människor, säkert bra mycket trevligare och snällare än mig, få giftinjektion eller?
Eller var tycker du klimpfan de ska bo?
Nej jag tycker dom har all rätt att leva ett bra liv, jag tror man har mer val än att placera boende i villaområden.
Jag tycker man kan placera dessa boenden vid kommunens redan befintliga boenden, alt. deras egna hyreshus.
Bor man i ett hyreshus har man ingen värdeminskning att se till och man har möjligheten att uppgradera sitt boende/trygghet genom att köpa ett hus. (varför tror du dom styrande bor i dyra villakvarter och inte i förorten)
Tycker man att dessa grannar skapar mervärde har man alltid rätt att bo kvar.

Det är lätt att peka finger att alla andra är fördomsfulla och intoleranta och att värdeminskningarna är obefintliga, när det inte är ens egen bakgård det gäller.

• Gilla
bekin och 3 till
  • Laddar…
D09
Klart dessa medmänniskor ska få bo någonstans som är anpassat till dess behov. Min uppfattning är att dom behöver fasta rutiner, lugn och trygghet.

Inte alltid ett villaområde kan erbjuda det.

När jag tänker villaområde så är det fullsmockat med hus, men kollar man bilder i aftonbladet verkar det vara ganska stora ytor. Ganska lantligt och det skulle kanske kunna ge dom en lugn tillvaro med relativ närhet till övrig service.

Tror också att det påverkar priserna negativt av olika anledningar m.m inledningsvis, blir det inga skandaler så smälter detta in och glöms bort.

Annars vet jag flera platser sen lumpen som är ganska öde men där skulle jag hellre placera andra verksamheter ( eu toppmöten ) än att blunda för våra medmänniskor.

Förmodligen har de boende i det aktuella området i artikeln redan sänkt värdet betydligt mer på sina fastigheter genom sina protester och att det syns i riksmedia än vad själva etablerandet av LSS-boendet i sig skulle ha gjort utan protester.

Självklart ska man säga ifrån om man anser att etableringen är en fara för övriga boende i området, men argumenten enligt artikeln är helt obegripliga.

Jag bodde själv i ett område på 90-talet där samma typ av protester fördes fram, idag är gruppboendet lugnaste huset på gatan. Vid ett tillfälle pratade jag med en granne med två tomter från boendet, han visste inte ens att det var ett gruppboende i det aktuella huset...

Överdrivna protester och inskränkta människor, ja inte skulle jag lägga någon förmögenhet för att flytta dit!

• Gilla
Charley1968 och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker vi skall öppna anläggningar i högstatusområden. Ett Romskt läger på Lidingö golfbana t ex. Här i Göteborg hade vi tidigare Meros camping. Ett djävla liv i media tills kommunen stängde skiten genom att säga upp arrendekontraktet på marken. Anledningen var givetvis att prällen hade haft fräckheten att slå upp lägret i Askim, ett högstatusområde i GBG. Alla former av oönskade aktiviteter i GBG hamnar på Hisingen eller i Angered/Bergsjön. Dags att även andra områden solidariskt tvingas ställa upp.

Men, men, det är typiskt att den politiska majoriteten är emot fritt skolval och segregerar områden genom att placera allt oönskat endast i vissa områden. På så sätt stämplas områdena, LSS-boende och liknande betyder implicit lågstatusområde vilket ger ett extra stigma till områden med dessa aktiviteter, oavsett områdets övriga kvaliteter. Jag tror enda sättet att avdramatisera dess aktiviteter är att placera dom överallt.

Men detta kommer givetvis aldrig att hända, rika områden kommer aldrig att finna sig i statussänkande aktiviteter och eftersom man segregerat städerna så hårt är det ju praktiskt att placera t ex äldreboenden för "XXXX" där de flesta medlemmarna i "XXXX" bor så att man slipper beblanda sig med de oönskade.

Fast jag förstår mycket väl klimpfan och de andra, hade jag slantat 3-4 millar och suttit fast med lån hade jag inte heller glatt sett på när jag plötsligt ligger en mille back.

Läs på om vad LSS är för något. Framför allt vad det är för personer.
Jag tar ett lss-boende varje dag i utbyte om jag slipper Sverige"demokrater" och annat pack.
Jag har bekanta med ett barn i lss. Bättre kille får ni leta efter. Hans enda bekymmer är att han inte kan ta han om sig själv.
Så läs på vad Lss innebär innan ni drar igång stora skräcken.

• Gilla
Charley1968 och 5 till
  • Laddar…
Det var det dummaste jag har hört. Vill de inte ha sjukhus och vårdhem i närheten heller då? Och vart hade de tänkt ta vägen om de själva får ett sjukt barn? Möjligtvis hade jag inte velat bo i området för att övriga invånare verkar mindre vetande.

Svar på TS fråga, jag hade reagerat med "jaha".

• Gilla
Kromo och 8 till
  • Laddar…
– Vi har fått en drös med mail och brev. Det är ett paradexempel på "not in my backyard". Ett tankesätt om att det är jättebra att sådana här boenden finns, men inte i ens egna kvarter, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Staffan Norberg (V) till Aftonbladet.
Det är en tråkig attityd, det här med "Not in my backyard". För att visa att människan inte är allt igenom egoistisk hade det varit trevligt om vi fått lite exempel på motsatsen - "Yes, in my backyard!" Dvs fall där makthavare (politiker, journalister, högre tjänstemän) aktivt kämpar för att få gruppboenden, flyktingförläggningar och likande till de områden där de själva bor.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Det var det dummaste jag har hört. Vill de inte ha sjukhus och vårdhem i närheten heller då? Och vart hade de tänkt ta vägen om de själva får ett sjukt barn? Möjligtvis hade jag inte velat bo i området för att övriga invånare verkar mindre vetande.

Svar på TS fråga, jag hade reagerat med "jaha".
SÅ om du står inför en värdeminskning på 0,5 - 1 miljon kronor som de i artikeln befarar samt att utsikten att detta LSS boende kunde bli ett missbrukarhem eller flyktingförläggning så hade din reaktion varit "jaha"

Skitsnack säger jag.

• Gilla
jeppeknaster och 4 till
  • Laddar…
il_duce skrev:
Alltid samma visa. Folk vill ha bra vägar, billig el, många invandrare, psykvård, dagis, grus och flygplatser. Men ingen vill bo granne med en flyktingförläggning, vindkraftverk, grustäkt, flygplats etc. Som vanligt alltså .. äta kakan fast ändå ha den kvar. Någon annan ska betala också. Sverige i ett nötskal.
Jag har inga problem med att bo nära något av det du nämner, OM jag väljer att flytta dit. OM jag redan bor där har jag enormt stora problem med ALLT. Den som säger annat är en hycklare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.