67 576 läst ·
417 svar
68k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Snyggt!
Jag fattar inte vad de boende i området oroar sig över.
Jag har jobbat på liknande boenden när jag var ung(och oförstörd) fast då hette det någonting annat och jag kan lova att ni knappt kommer att märka någonting. Det är inte frågan om missbrukare eller brottslingar utan MÄNNISKOR med speciella behov.
Stället jag jobbade på bestod av ca 15 st villor med 80-100st boende som låg mitt i ett villaområde. De boende var en salig blandning av äldre institutionsskadade och ungdomar med förståndshandikapp. Det var inga som helst problem för de närboende. Det enda problemet var alla ungar som tyckte de var roligt att driva och smådjävlas med de boende.
Så att era kära villor ska sjunka i pris är inget ni behöver oroa er för!
Jag har jobbat på liknande boenden när jag var ung(och oförstörd) fast då hette det någonting annat och jag kan lova att ni knappt kommer att märka någonting. Det är inte frågan om missbrukare eller brottslingar utan MÄNNISKOR med speciella behov.
Stället jag jobbade på bestod av ca 15 st villor med 80-100st boende som låg mitt i ett villaområde. De boende var en salig blandning av äldre institutionsskadade och ungdomar med förståndshandikapp. Det var inga som helst problem för de närboende. Det enda problemet var alla ungar som tyckte de var roligt att driva och smådjävlas med de boende.
Så att era kära villor ska sjunka i pris är inget ni behöver oroa er för!
Då är det också näringsverksamhet när några äldre i ett kvarter har hemhjälp? Det är precis samma sak med LSS boende, de som bor där hyr sin bostad och har hjälp av personal antingen av kommunen eller något företag så som attendo. Attendo har även hemhjälp i sin verksamhet så har du grannar som har hemhjälp skall de inte få bo kvar?Jugend skrev:Ja det är klart att det är näringsverksamhet även om det är kommunal eller landstinget som driver det.
Men jag skulle inte se det som en fördel att man får in ett bolag som anser att de är en långsiktig ägare. Och som svaret på frågan svarar de att långsiktighet är sju-tio år ...
Flera här verkar tro att bara för att det är ett boende så är det inte en näringsverksamhet. Det är ju ett väldigt stort missförstånd. Det är helt självklart att boendet är en näringsverksamhet. Detta oavsett vem det är som står som ägare.
Huruvida den som driver verksamheten bedriver näringsverksamhet är tämligen oväsentligt, eftersom näringsverksamheten inte bedrivs i boendet, utan på annan plats. Jämför t.ex. bolag som hyr ut bostäder.
Husen där de LSS-boende bor utgör bostäder, inte lokaler för näringsverksamhet och de boende är inte heller anställda i den verksamhet som driver boendet.
Att hävda att hemhjälp skulle innebära att hemmet blev del i näringsverksamhet är lika galet som att påstå att vem som helst av våra bostäder här i forumet skulle bli det bara för att det kommer hem en snickare.
Husen där de LSS-boende bor utgör bostäder, inte lokaler för näringsverksamhet och de boende är inte heller anställda i den verksamhet som driver boendet.
Att hävda att hemhjälp skulle innebära att hemmet blev del i näringsverksamhet är lika galet som att påstå att vem som helst av våra bostäder här i forumet skulle bli det bara för att det kommer hem en snickare.
Det jag försöker påstå är att ett LSS boende är ett boende och ingen näringsverksamhet, och blir det boendet en näringsverksamhet så måste det också bli en näringsverksamhet när man får hemhjälp etc.thomasx skrev:Huruvida den som driver verksamheten bedriver näringsverksamhet är tämligen oväsentligt, eftersom näringsverksamheten inte bedrivs i boendet, utan på annan plats. Jämför t.ex. bolag som hyr ut bostäder.
Rubriken på ämnet är : Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Jag har försökt att få fram det här i den här tråden. Ja LSS-boende helt ok eller jag snarare välkomnar det. Men jag hade också varit med och protesterat om den som bygger har rätt att göra vad den vill med fastigheten efter ett par år. Då innebär det att jag ger ett carte blanche åt ett företag att utveckla en verksamhet i anslutning till mitt hus. Det tycker inte jag är ok. Ett boende kan härbärgera en mängd olika typer av "boende" som jag däremot har dåliga erfarenheter av att ha i min närhet. Därför är det också rimligt att man kräver att fastigheten skall användas som LSS-boende. Om underlag inte finns kan den väl rivas eller konverteras till äldreboende. Tycker ni på allvar att det är orimligt att jag som medborgare kan kräva det av kommunen?
Jag har försökt att få fram det här i den här tråden. Ja LSS-boende helt ok eller jag snarare välkomnar det. Men jag hade också varit med och protesterat om den som bygger har rätt att göra vad den vill med fastigheten efter ett par år. Då innebär det att jag ger ett carte blanche åt ett företag att utveckla en verksamhet i anslutning till mitt hus. Det tycker inte jag är ok. Ett boende kan härbärgera en mängd olika typer av "boende" som jag däremot har dåliga erfarenheter av att ha i min närhet. Därför är det också rimligt att man kräver att fastigheten skall användas som LSS-boende. Om underlag inte finns kan den väl rivas eller konverteras till äldreboende. Tycker ni på allvar att det är orimligt att jag som medborgare kan kräva det av kommunen?
Jag vet inte om man kan kräva det av kommunen eller inte. Nån med mer insikt i kommunlagstiftning får gärna dela med sig där.Jugend skrev:Rubriken på ämnet är : Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Vad jag har försökt lyfta fram i den här tråden är att oavsett möjlighet att ställa krav på kommunen som privatperson så finns ju faktiskt just lagen LSS som innehåller en hel del regler och krav på kommunen att tillhandahålla de här boendena till brukarna. Att säga upp och sluta med den verksamheten blir både dyrt och krångligt då de isf måste ordna med nytt boende.
Det tål ju att poängteras att ingen kommun VILL starta några boenden. Det kostar ju massa pengar...
Jag känner till två fall där boenden gjorts om. I ena fallet gick de boende (och personalen
I fall två konverterades huset tillbaka till vanlig villa och såldes sedan. Detta efter ~25 år
Ja, de två som låg på min gata blev vanliga villor, i den handikappanpassade där de autistiska barnen var bor nu en familj med funktionshindrad dotter. Hon är inte ett dugg våldsbenägen, däremot är hennes kanin lite bitsk ibland. I den andra bor en fyrbarnsfamilj. Deras mopeder och FF-partyn stör bra mycket mer än "stollarna" som bodde där förut.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, jag tycker att det är mycket rimligt att försäkra sig om att inte grannhuset plötsligt en dag t. ex. förvandlas till en hälericentral för centralstimulantia.Jugend skrev:Rubriken på ämnet är : Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Men jag tror att det är mycket svårt att i praktiken göra sådana begränsningar att endast LSS-boende är tillåtet (eller äldreboende som du så generöst också skulle kunna tolerera, tack för det
Ock det är kanske därför många protesterar även mot de mest "oskyldiga" kommunala verksamheterna.
För man kan inte veta hur det kan komma att utvecklas i framtiden.
Alltså enligt mottot Bättre att stämma i bäcken...
Ja! Det är helt orimligt vilkora byggnationen på det sättet.Jugend skrev:Rubriken på ämnet är : Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Däremot gissar jag att det krävs någon form av tillstånd när man ska ändra användning av en fastighet så kommunen skulle nog kunna stoppa företaget på det sättet om det skulle få för sig att hitta på något annat.
Håller med, sådana villkor går inte att få in i detaljplanen, det kan du inte kräva. Isåfall borde du likaväl få kunna kräva att din lokala konsumbutik på inga villkor får göras om till en Claes Ohlson. Handel som handel, boende som boende.
För att ta en annan jämförelse - Det finns t.ex. i min hemkommun en del politiker och boende som tror (och tycker) att kommunen i detaljplanen kan ställa villkor om upplåtelseform för boendet (alltså om ett kvarter ska vara hyresrätter eller bostadsrätter, och skriva in det som en bestämmelse i detaljplanen). Men det går inte, man kan inte styra sådant med detaljplaner. Fastighetsägaren får själv bestämma upplåtelseformen.
För att ta en annan jämförelse - Det finns t.ex. i min hemkommun en del politiker och boende som tror (och tycker) att kommunen i detaljplanen kan ställa villkor om upplåtelseform för boendet (alltså om ett kvarter ska vara hyresrätter eller bostadsrätter, och skriva in det som en bestämmelse i detaljplanen). Men det går inte, man kan inte styra sådant med detaljplaner. Fastighetsägaren får själv bestämma upplåtelseformen.
Jag förstår att jag inte kan göra dessa krav. Men jag som medborgare tycker däremot att det är lämpligt att man skall kunna ställa motkrav på kommunen på långsiktighet.b8q skrev:Håller med, sådana villkor går inte att få in i detaljplanen, det kan du inte kräva. Isåfall borde du likaväl få kunna kräva att din lokala konsumbutik på inga villkor får göras om till en Claes Ohlson. Handel som handel, boende som boende.
Den jämförelsen med clas ohlson kan du inte göra. Det här är inte boende som boende. Det är kommunal verksamhet. Alltså en näringsverksamhet. Skulle man lista olika typer av boenden som staten-kommunen tillhandahåller tror jag inte våra medborgare skulle ranka att de var likvärdiga mellan ICA och Konsum. Jag har noll negativa erfarenheter av LSS-boende exempelvis. Tycker det är utmärkt att man har sådana lösningar i Sverige.
Kommunen borde göra så här så hade det inte varit något som helst problem:
1) Informera vad det egentligen är för typ av boende och bjuda in sina medborgare till detta.
2) Säkerställa att boendet inte kan konverteras
Handlar det om att man är rädd för att LSS boendet skall bli någonting annat? men är inte det lite väl långsökt....
Då måste man oroa sig för att grannen säljer villan till HA... det kan åxå hända...
Det är lite skillnad på LSS boende och utslussnings hem för narkomaner.... Du måste nästan garanterat söka bygglov för det... ändring av verksamhet....
Men visst ta det som argument... Det verkar vara intelligent...
Annars så tror jag att rädslan för ett hem med folk som inte är störda på samma sätt som oss andra är att man blir påmind om att världen inte är perfekt... Deras perfekta familj kan rasa samman de då själva en vacker dag får ett barn som inte är normalstörd. Dock erkänner nog ingen detta....
Nä nu lägger jag ner den här debatten... det känns som att det inte går att övertyga vissa på det här forumet om att ett LSS boende inte är så farligt... Så jag låter dessa människor fortsätta leva i sin egna värld....
Jag ska inte skriva vad jag tycker om dessa.... då blir jag nog varnad...
Då måste man oroa sig för att grannen säljer villan till HA... det kan åxå hända...
Det är lite skillnad på LSS boende och utslussnings hem för narkomaner.... Du måste nästan garanterat söka bygglov för det... ändring av verksamhet....
Men visst ta det som argument... Det verkar vara intelligent...
Annars så tror jag att rädslan för ett hem med folk som inte är störda på samma sätt som oss andra är att man blir påmind om att världen inte är perfekt... Deras perfekta familj kan rasa samman de då själva en vacker dag får ett barn som inte är normalstörd. Dock erkänner nog ingen detta....
Nä nu lägger jag ner den här debatten... det känns som att det inte går att övertyga vissa på det här forumet om att ett LSS boende inte är så farligt... Så jag låter dessa människor fortsätta leva i sin egna värld....
Jag ska inte skriva vad jag tycker om dessa.... då blir jag nog varnad...