67 576 läst ·
417 svar
68k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Hähä, jag fick inlägget på mailen och för min del så är det bara lite extra krydda när folk tappar fattningen men jag förstår att du vill ha forat nice-and-tidy! 
För diskussionens skull - bara en tanke - låt säga att det var ett dagis vi talade om - hade debatten varit lika infekterad? Jag tror inte det. Det är nog ganska okej att tycka småungar som skränar, gapar och gråter är jobbigt att ha som granne. Kanske underlättar det för vissa att fundera i de banorna. Varför är just ett LSS-boende så heligt att bara något så banalt som en diskussion om det riskerar att haverera?
För diskussionens skull - bara en tanke - låt säga att det var ett dagis vi talade om - hade debatten varit lika infekterad? Jag tror inte det. Det är nog ganska okej att tycka småungar som skränar, gapar och gråter är jobbigt att ha som granne. Kanske underlättar det för vissa att fundera i de banorna. Varför är just ett LSS-boende så heligt att bara något så banalt som en diskussion om det riskerar att haverera?
Ett dagis är inte riktigt jämförbart. Där är det aktivitet på vardagar mellan 7:30-17:30 ungefär, dvs den tiden de flesta är på jobbet och inte upplever det som störande och därmed värdesänkande.
Locke skrev:Hähä, jag fick inlägget på mailen och för min del så är det bara lite extra krydda när folk tappar fattningen men jag förstår att du vill ha forat nice-and-tidy!
Till att börja med, kul att tråden är tillbaka på banan igen. Kudos till moderators.
Sen så nej. Det tror jag definitivt inte. Barn är ju "bara barn" och runt dem råder inte samma rädsla, okunnighet och stigma som det tyvärr fortfarande verkar råda runt utvecklingsstörda.
Dessutom är det nog många som skulle tycka att närhet till dagis snarare är en värdeökare snarare än värdesänkare...
Man måste ju dessutom definiera begreppet granne lite tydligare. Det är ju relativt stor skillnad i om någon flyttar in på en stor, insynsskyddad tomt vs. ett litet frimärke på 500m2 där husen står packade som sillar. Där tycker jag nog att kommunen har ett ansvar i att tänka till runt hur boendet ska utformas och hur det ska passa in i grannskapet.
Vidare tycker jag att du är lite larvig när du är helt oförstående till varför människor reagerar kring den här diskussionen. Visst, de senaste (numera raderade) inläggen hjälpte ju inte direkt till att höja intelligensnivån men nog får man finna sig i att bli ifrågasatt när man buntar ihop utvecklingsstörda med pedofiler och mördare och ifrågasätter varför de inte kan bo på industriområden istället.
För mig personligen är det den diskussionen som är viktigt att ta. Det är viktigt för mig att även de som kanske inte alltid kan tala för sig själva får en röst och att de rättigheter de trots allt har (som rätten till boende) inte marginaliseras.
Bäste motives - att i samma mening nämna olika kategorier av brukare innebär inte att man likställer dem sinsemellan. Man kan exempelvis efter en olycka säga att det var tre avlidna, 14 personer med allvarliga brännskador samt 7 lindrigt skadade. Vidare kan man också säga att såväl pedofiler som barn med autism drar nytta av den vård samhället har att erbjuda.
Att gå igång på att man nämner kockar och slamsugare, fotbollsspelare och invalider eller nysklida och våldsbrottslingar i samma mening är enligt mig lite fånigt eftersom det är en rent känslomässig reaktion där man förbiser meningens faktiska innebörd. Förstår du mig?
Att gå igång på att man nämner kockar och slamsugare, fotbollsspelare och invalider eller nysklida och våldsbrottslingar i samma mening är enligt mig lite fånigt eftersom det är en rent känslomässig reaktion där man förbiser meningens faktiska innebörd. Förstår du mig?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, det tycker jag är ett stort problem med internet i allmänhet. Det finns inget arkiv och inga bibliotekarier. Men det är en annan fråga.Locke skrev:
Även om jag inte har någon åsikt om LSS-boende (det enda jag bott i närheten av varken såg eller hörde man av, såg närmast övergivet ut) så väcker du en intressant fråga; nämligen den att man måste vara perfekt "färgblind" för att man inte skall få segregation. Minsta lilla bias, säg att du vill att åtminstone två av dina åtta grannar (antag att du bor i ett rutnät) skall ha samma "färg" som du, så kommer hela området obönhörligt att bli perfekt segregert inom några flyttar. Detta trots att inte många skulle kalla den som vill ha "två av åtta" för "rasist". (I simuleringarna använde man av tradition blå och röd, bara så att nu inte någon trodde något annat).Locke skrev:
Det här är ett (som jag tycker) ganska spännande matematiskt resultat från "Sugar-scape"-simuleringar som gjordes redan på sjuttiotalet men inte är allmänt kända. En noggrann genomgång av fenomenet med exempel finns på http://jasss.soc.surrey.ac.uk/15/1/6.html . Den är inte lika lättläst som den i boken Growing Artificial Societies: Social Science from the Bottom Up av Joshua Epstein and Robert Axtell men den kan jag tyvärr inte länka till utdrag ur.
Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan skriva in i detaljplanen att det skall vara just LSS boende. Att vara motståndare till det känns ju lite överdrivet. Däremot att man inte vill ha in andra typer av näringsverksamheter i den fastigheten tycker jag är helt normalt och rimligt motkrav som medborgare. Sedan måste ju kommunen bli mycket bättre på att informera sina medborgare vad den här typen av boenden egentligen är. Många av de upprörda skulle nog inte alls vara upprörda om de fick besöka ett LSS-boende och också få garantier att verksamheten inte kommer att ändra inriktning från just ett LSS-boende.
Detaljplan kan ändras och ändras lite varstans dagligen! Så vad det egentligen står där har ingen betydelse.Jugend skrev:Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan skriva in i detaljplanen att det skall vara just LSS boende. Att vara motståndare till det känns ju lite överdrivet. Däremot att man inte vill ha in andra typer av näringsverksamheter i den fastigheten tycker jag är helt normalt och rimligt motkrav som medborgare. Sedan måste ju kommunen bli mycket bättre på att informera sina medborgare vad den här typen av boenden egentligen är. Många av de upprörda skulle nog inte alls vara upprörda om de fick besöka ett LSS-boende och också få garantier att verksamheten inte kommer att ändra inriktning från just ett LSS-boende.
Men ett LSS boende är något långsiktigt inte kortsiktigt, Vad är man rädd för?
Att minska vinsten och gråta för det samtidigt som man anklagar företag för att bara tänka på sin vinst? Hycklare!
Den som säger
- Jag tycker att alla får vara som de är, men jag vill inte ha några grannar oavsett, därför har jag bosatt mig avsides.
Är en mycket mer öppen, förstående och accepterande person, än en som säger
- Alla som inte vill bo nära ett LSS-boende är knäppa.
Andemeningen i ovanstående är något för många av de som accepterar LSS-boende, men inte de som inte gör det, att fundera över. Vi är alla olika, den som kan acceptera det har kommit en bra bit på väg.
- Jag tycker att alla får vara som de är, men jag vill inte ha några grannar oavsett, därför har jag bosatt mig avsides.
Är en mycket mer öppen, förstående och accepterande person, än en som säger
- Alla som inte vill bo nära ett LSS-boende är knäppa.
Andemeningen i ovanstående är något för många av de som accepterar LSS-boende, men inte de som inte gör det, att fundera över. Vi är alla olika, den som kan acceptera det har kommit en bra bit på väg.
Jag förstår resonemanget. Tycker dock att man ska skilja på äpplen och päron. Det är väldigt vanligt med slentrianmässiga reaktioner och uttalanden om och kring just den här gruppen människor och jag tycker som sagt att det är viktigt att markera mot det.Locke skrev:Bäste motives - att i samma mening nämna olika kategorier av brukare innebär inte att man likställer dem sinsemellan. Man kan exempelvis efter en olycka säga att det var tre avlidna, 14 personer med allvarliga brännskador samt 7 lindrigt skadade. Vidare kan man också säga att såväl pedofiler som barn med autism drar nytta av den vård samhället har att erbjuda.
Det är för mig inte mer känslomässigt än att jag skulle reagera negativt om någon ifrågasatte demokrati eller yttrandefrihet.
Det handlar alltså inte om att jag tycker mig ha rätt att bestämma över dig och dina åsikter. Du får bara slipa retoriken lite...
Förstår du mig?
Jag tror som sagt att det bygger på dålig information. Hade invånarna sett vad det verkligen handlar om så hade de inte protesterat. Men jag tycker att man som medborgare skall kunna ställa motkrav om man ändrar i mitt bostadsområde.nissenhj skrev:Detaljplan kan ändras och ändras lite varstans dagligen! Så vad det egentligen står där har ingen betydelse.
Men ett LSS boende är något långsiktigt inte kortsiktigt, Vad är man rädd för?
Att minska vinsten och gråta för det samtidigt som man anklagar företag för att bara tänka på sin vinst? Hycklare!
Jag tycker inte heller att människor hycklar när de lyfter upp företagets vinst- och avkastningskrav som en risk i ett bostadsområde.
Långsiktigt? Vad säger att det är långsiktigt? Attendo ägs av ett private equity bolag - hela deras verksamhet bygger på att utveckla en verksamhet och sedan sälja verksamheten. Det är inte Fredrik Lundberg, Wallenberg eller eldsjälar till entreprenörer det här handlar om som bygger livsverk för generationer.
Jag håller med, informationen är A & O i dessa fall.Jugend skrev:Jag tror som sagt att det bygger på dålig information. Hade invånarna sett vad det verkligen handlar om så hade de inte protesterat. Men jag tycker att man som medborgare skall kunna ställa motkrav om man ändrar i mitt bostadsområde.
Jag tycker inte heller att människor hycklar när de lyfter upp företagets vinst- och avkastningskrav som en risk i ett bostadsområde.
Långsiktigt? Vad säger att det är långsiktigt? Attendo ägs av ett private equity bolag - hela deras verksamhet bygger på att utveckla en verksamhet och sedan sälja verksamheten. Det är inte Fredrik Lundberg, Wallenberg eller eldsjälar till entreprenörer det här handlar om som bygger livsverk för generationer.
Angående riskkapitalister så är det inte helt fritt fram för var man att starta just ett boende enligt LSS.
Länsstyrelsen måste tex ge tillstånd och varje ändring i verksamheten måste också anmälas.
Oavsett om det är driften av boendet som är upphandlad eller om det rör sig om en enskild verksamhet så är det alltid kommunen som har det yttersta ansvaret och tillsynen av ett LSS-Boende (samt hela ansvaret att tillhandahålla boende till de som har den rätten till att börja med). Däri medföljer en tillsyns och inspektionsplikt.
Äh! Vadå information? De vill väl inte ha människor som inte har alla knivar i lådan omkring sig och sina barn! Face it! Var och en är sig själv närmast. Jättebra och trevligt att de lägger LSS-boenden mitt i villaidyllen så att de boende kan öva sig på sina grannar - många av er här fixar säkert det skitbra! Good for you! Ni är verkligen ett föredöme när det gäller medmänsklighet och tålamod - och jag är inte ironisk nu.Jugend skrev:
...men det passar inte mig (och inte heller en del andra här vad det verkar). Som någon berättade tidigare i tråden att de står och vinkar när han åker till jobbet - fine men stå inte och vinka till mig varenda dag för då klickar jag.
Det är kanske en fundamental skillnad i människosyn här och då står jag isåfall för det. I mitt fall stör jag mig som sagt på dumt folk i allmänhet - fotbollsidioter (egentligen alla sportfånar), käringar, kommunanställda, hundmänniskor, ynglingar, småungar, tonårstjejer, poliser och inte minst de onämnbara.
Tänk själva, det hade fanimig varit konstigt om jag hade stått och gullat över staketet med en krake med downs - inte min stil helt enkelt.
Sen finns det mycket jag inte stör mig på - folk som snickrar på nätterna, folk som drar iväg lite hagel mest för att damma av bössan ibland, en massa bilar på tomten i varierande förfall, nyfikna grannar osv.
Vi är alla olika - det som funkar för er funkar inte för mig och vice versa - skillnaden med "de goda" här i tråden är att de vill tvinga på sin mentalitet på oss andra. Det funkar inte.
Du är inne på något mycket viktigt!stake skrev:Delar man inte din åsikt så ska man skämmas? Är du ens vuxen? Du låter mer som en arg 16-åring som precis blivit frälst av djurensrätt. Människor tycker inte lika, så är det. Jag håller inte med om dina åsikter, men jag är smart nog att förstå att vi tycker olika och respektera det utan att dömma dig.
Om man nu skulle yttra dessa åsikter offentligt, vad skulle du göra då? Kasta sten? spotta på oss? Du verkar inte alls vara så snäll mot folk som inte delar din världsbild. Vissa vill inte ha ett LSS boende som granne. Så är det. Jag vill inte ha grannar alls. Passar mina åsikter inte dig så är det ditt problem, och om du ska kalla mig fula ord för att jag inte är lika "medmänsklig" som du så rör det mig inte ryggen.
Jag anser att det är på grund av detta vissa stora problem i vårt samhälle inte kan lösas, för att det blir så tabubelagt att ens diskutera vissa saker. Tyvärr så ser man detta "fenomen" ända upp till våra politiker.
Frågan är hur det ska sluta?
jag ärTS anledningen till att jag startade denna "skittråd" var för att jag såg artikeln på Aftonbladet och grannarnas protester. Därför ville jag veta vad människorna på hus forum tyckte om det även här finns åsikter som jag inte ställer mig bakom eller om vi som håller till här är tolerantare mot människor eftersom vi ofta så fort det kommer en tråd som handlar om grannosämja brukar säga att: - tänk att ni ska bo bredvid varandra länge försök att komma överens, vill du inte ha grannar får du flyta till landet. Därför tycker jag denna tråd är intressant där vi istället skriver att grannen (blivande)borde flytta till landet eller industriområde ( indirekt)pbengtsson skrev:Du kan börja med att dela ut en varning till dig själv, hela den här skittråden är ett bottennapp här på byggahus. Vad finns det att diskutera? Medmänsklighet? Människors lika värde? Att 2013 reagera och resonera som många gör här inne får mig att undra hur de är funtade, skulle vilja påstå att några har drabbats av intellektuell härdsmälta.
Som människor i ett samhälle har vi ett ansvar i längden att tänka längre än nästa tusenlapp, de som inte förstår det kan skicka mig ett PM med adress så skall jag skicka en burk vaselin som kan vara till användning då jag samtidigt högaktningsfullt ber er stoppa upp den fiktiva sedelbunten i xxxx, den sedelbunt som ni tror ni tjänat efter att ni lyckats stoppa ett lss-boende.
Vi pratar om individer som behöver vår hjälp och vårt stöd och inte något utbränt kärnbränsle från Ringhals , tycker att flera personer i denna tråd borde skämmas rejält, men det är lätt för dessa att vara ett "nick" på ett forum utan att behöva ta ansvar för sina unkna åsikter i verkligheten.
Allt är relativt som man säger...ett LSS-boende kan vara drömmen att ha som granne beroende på vad/vem man haft som granne innan
Personligen skulle jag nog inte ha något större problem med just detta.