Majgårdarna
Vore det inte passande att ha en omröstning i tråden?
Ogilla eller gilla?

• Gilla
Locke
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Vore det inte passande att ha en omröstning i tråden?
Ogilla eller gilla?
Som TSkänner jag att jag tror inte det skulle tillföra så mycket känns som det är ganska flytande och många alternativ soo skulle behöva finnas. T.ex. Ja, nej, kanske, inte om jag var först, om jag får välja pådetoch en flyktingförläggning, osv

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Jugend skrev:
Jag tror som sagt att det bygger på dålig information. Hade invånarna sett vad det verkligen handlar om så hade de inte protesterat. Men jag tycker att man som medborgare skall kunna ställa motkrav om man ändrar i mitt bostadsområde.

Jag tycker inte heller att människor hycklar när de lyfter upp företagets vinst- och avkastningskrav som en risk i ett bostadsområde.

Långsiktigt? Vad säger att det är långsiktigt? Attendo ägs av ett private equity bolag - hela deras verksamhet bygger på att utveckla en verksamhet och sedan sälja verksamheten. Det är inte Fredrik Lundberg, Wallenberg eller eldsjälar till entreprenörer det här handlar om som bygger livsverk för generationer.
Var finns den fakta att det är Attendo som kommer att äga fastigheten? Mest troligt är det att kommunen äger fastigheten och Attendo som driver verksamheten tills någon annan vinner upphandlingen. Precis som det är på de flesta ställen med åldringsvård.

nissenhj skrev:
Var finns den fakta att det är Attendo som kommer att äga fastigheten? Mest troligt är det att kommunen äger fastigheten och Attendo som driver verksamheten tills någon annan vinner upphandlingen. Precis som det är på de flesta ställen med åldringsvård.
Jag vet inte. Jag skriver bara att jag tycker fastighetsägare skall vara på sin vakt när det gäller näringsverksamheter i villaområde. Jag är positiv till LSS-boende men negativ till näringsverksamheter och tycker det är rimligt att villaägarna ställer vissa krav. Det är också en kompromiss. Jag respekterar tillskillnad från många andra i den här tråden att det finns människor som delar uppfattning med Locke, och i ett demokratiskt land är det krav att sådana som Locke skall få uttala sin åsikt utan att löpa gatlopp och bli anklagade för diverse tillmälen. De har också rätt att driva sin sak i syfte att få igenom sin vilja. Många här och i samhället i stort verkar tro att man i en demokrati bara har vissa åsikter ...

Man har en intressant diskussion om private equity bolag i DI. I dagens nummer så hävdar en förespråkare för dem att det är långsiktigt att äga en verksamhet i sju-tio år. I min värld skulle de inte låta bra om jag som företagare sade till mina kunder att jag är långsiktig och håller på med det här i sju-tio år. Det skulle så att säga påverka min nyförsäljning ganska hårt åt det negativa hållet.

peternicklas
Jugend skrev:
Jag vet inte. Jag skriver bara att jag tycker fastighetsägare skall vara på sin vakt när det gäller näringsverksamheter i villaområde. Jag är positiv till LSS-boende men negativ till näringsverksamheter och tycker det är rimligt att villaägarna ställer vissa krav. Det är också en kompromiss. Jag respekterar tillskillnad från många andra i den här tråden att det finns människor som delar uppfattning med Locke, och i ett demokratiskt land är det krav att sådana som Locke skall få uttala sin åsikt utan att löpa gatlopp och bli anklagade för diverse tillmälen. De har också rätt att driva sin sak i syfte att få igenom sin vilja. Många här och i samhället i stort verkar tro att man i en demokrati bara har vissa åsikter ...

Man har en intressant diskussion om private equity bolag i DI. I dagens nummer så hävdar en förespråkare för dem att det är långsiktigt att äga en verksamhet i sju-tio år. I min värld skulle de inte låta bra om jag som företagare sade till mina kunder att jag är långsiktig och håller på med det här i sju-tio år. Det skulle så att säga påverka min nyförsäljning ganska hårt åt det negativa hållet.
LSS boende kommer ALDRIG att vara en näringsverksamhet. Det är ett boende oavsett vem som driver det.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas
Andreas_Hansson skrev:
Om det kom ett LSS boende till min by skulle nog jag vara negativ tror jag.
Om du inte bor i en väldigt liten by så finns det nog redan ett LSS boende i din by, du märker bara inte av den. Vi har 3 st inom en radie på 500 m, har aldrig märk något från dessa boende.

• Gilla
sasse1
  • Laddar…
peternicklas skrev:
LSS boende kommer ALDRIG att vara en näringsverksamhet. Det är ett boende oavsett vem som driver det.
Vad menar du? Det är klart att det är en näringsverksamhet. I just detta fallet dessutom en vinstdrivande näringsverksamhet.

Jag tror att peternicklas menar ur ett detaljplaneperspektiv, där brukar ju kvarteren delas in med bestämmelser som t.ex. Bostadsändamål, Kontor, Handel, Skola, Industri osv.
Och ett LSS-boende kan antagligen inrättas i ett område som är avsett för Bostadsändamål utan att detaljplanen behöver ändras.

Ett LSS-boende SKA vara i ett bostadsområde enligt lagen. Även om verksamheten kan kallas vinstdrivande näringsverksamhet så får den inte bedrivas på annan plats än i en byggnad avsedd för boende placerad i ett område avsett för boende. Det är nämligen A och O att de boende, som på sikt ska slussas ut i egna bostäder om det är möjligt, få bo just i ett normalt bostadsområde.

(man känner sig lite som en papegoja, när folk tjatar om näringsverksamhet och man upprepar gång på gång att det är ett boende)

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att jag skulle ta det som vid alla nyinflyttande grannar:
avvaktar, ser hur det blir och gnälla endast om det finns anlednig.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
andersmc skrev:
Vad menar du? Det är klart att det är en näringsverksamhet. I just detta fallet dessutom en vinstdrivande näringsverksamhet.
Så det är även näringsverksamhet om kommunen eller landstinget driver samma boende?

peternicklas skrev:
Så det är även näringsverksamhet om kommunen eller landstinget driver samma boende?
Ja det är klart att det är näringsverksamhet även om det är kommunal eller landstinget som driver det.

Men jag skulle inte se det som en fördel att man får in ett bolag som anser att de är en långsiktig ägare. Och som svaret på frågan svarar de att långsiktighet är sju-tio år ...

Flera här verkar tro att bara för att det är ett boende så är det inte en näringsverksamhet. Det är ju ett väldigt stort missförstånd. Det är helt självklart att boendet är en näringsverksamhet. Detta oavsett vem det är som står som ägare.

Att det inte skulle vara en näringsverksamhet kan man ju avskriva direkt. I varje fall vid de tillfällen då en privat aktör har vunnit upphandlingen kring driften.

Det som däremot är annorlunda med ett LSS-boende är ju just själva lagen LSS "Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade" (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930387.HTM)
Där finns diverse skyddsmekanismer och kontrollfunktioner som gör att det inte riktigt går att jämställa med vilken verksamhet som helst.

I ett LSS boende är det alltid kommunen som är ytterst ansvarig för att tillhandahålla stödet och varje ändring av verksamheten måste tex anmälas hos länsstyrelsen.

Hurvida det är, eller inte är en näringsverksamhet är väl ganska oväsentlig?
Frågan är hur det utmärker sig i ett bostadsområde.
På den pjnkten måste nybyggnation följa detaljplanen, oavsett syfte.
Med andra ord kommer det se ut som en ny villa, med vissa bekvämligheter som en ramp eller bredare gångar.
Hur mycket påverkas ditt husvärde om din granne fräschar till sin trädgård?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas
Darth Peter skrev:
Hurvida det är, eller inte är en näringsverksamhet är väl ganska oväsentlig?
Frågan är hur det utmärker sig i ett bostadsområde.
På den pjnkten måste nybyggnation följa detaljplanen, oavsett syfte.
Med andra ord kommer det se ut som en ny villa, med vissa bekvämligheter som en ramp eller bredare gångar.
Hur mycket påverkas ditt husvärde om din granne fräschar till sin trädgård?
Så här ser ett boende ut där vi bor. LSS_Boende.jpg

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.