Hej

Imorse hade vi inget varmvatten från kranen.
På maskinen lyser en röd lampa LP-Larm.

Var ska jag börja leta?

Detta är trycket i kärlen.
 
  • Rött expansionskärl med tryckmätare monterad på toppen i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd expansionstank med tryckmätare, visar trycket i värmesystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske cirkulationspump som stannat

Instruktionsbild för hjälpstart av cirkulationspump med luftningsskruv och skruvmejsel.
 
H Håbbe01 skrev:
Kanske cirkulationspump som stannat

[bild]
Jag testade detta och cirkulationspumpen snurrade när jag tog bort luftskruven.
 
lp-larm kommer av några olika anledningar. Luft i köldbäraren, pumpen funkar inte, stopp i filter till kb/dålig cirkulation. Trasig/felaktig lågtryckspressostat (inget vanligt) dålig/sliten expventil, köldmedieläckage.
Det du kan kolla själv är pumpen, filtret och om det finns luft i KB
 
DonPablo DonPablo skrev:
lp-larm kommer av några olika anledningar. Luft i köldbäraren, pumpen funkar inte, stopp i filter till kb/dålig cirkulation. Trasig/felaktig lågtryckspressostat (inget vanligt) dålig/sliten expventil, köldmedieläckage.
Det du kan kolla själv är pumpen, filtret och om det finns luft i KB
Ok tack för svaret.
I våras fylldes köldmedlet på och alla filter byttes. (Av en firma)
Luft i KB, menar du att jag ska vrida på denna.
Då kommer bara vatten.
 
  • Ventil på en vit behållare med kopparrör och elkabel i bakgrunden. Möjlig anslutning till kylsystem syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Define1 skrev:
Jag testade detta och cirkulationspumpen snurrade när jag tog bort luftskruven.
Har du värme på radiatorerna men inte på varma kranvattnet?
 
H Håbbe01 skrev:
Har du värme på radiatorerna men inte på varma kranvattnet?
Ja det stämmer.
Jag har dock golvvärme och det är varmt i huset. Man känner att golvärmen är igång. Misstänker elpatronen hjälper till.
 
D Define1 skrev:
Ja det stämmer.
Jag har dock golvvärme och det är varmt i huset. Man känner att golvärmen är igång. Misstänker elpatronen hjälper till.
Ok men kommer det vatten alls från kran när du väljer enbart varmt?
 
H Håbbe01 skrev:
Ok men kommer det vatten alls från kran när du väljer enbart varmt?
Ja det gör det. Inte iskallt men inte varmt heller.
 
Ok då är nog som du sade att den går på elpatron. Finns väl en liten rött tryckkärl i skåpet för den ovanpå är väl till radiator delen. Vad är det för tryck på den i skåpet?
 
den lilla kran du vrider på är avluftningen till manteln i beredaren. Kb är slingan som går ner i marken, och är fylld med spritblandning.
 
H Håbbe01 skrev:
Ok då är nog som du sade att den går på elpatron. Finns väl en liten rött tryckkärl i skåpet för den ovanpå är väl till radiator delen. Vad är det för tryck på den i skåpet?
Det finns inga fler tryckkärl i skåpet. Endast de två som jag la upp bild på längs upp i tråden.
 
  • Öppet skåp med rör och tekniska delar, inklusive en kretskortspanel och isolering. Inga tryckkärl synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DonPablo DonPablo skrev:
den lilla kran du vrider på är avluftningen till manteln i beredaren. Kb är slingan som går ner i marken, och är fylld med spritblandning.
Det är den översta bilden och trycket är strax under 0,5
 
Borde finnas ett nivåkärl isåfall som man fyller på med brine vätska nånstans och en cirkulationspump som går till värmepumpen krets. Sitter någon grå frigolitlåda utanför också, är det pumpen som brukar kärva, eller är det nån pump till i skåpet. Men vardag imorgon så service kan kontaktas
 
EDIT:
Efter att igår kväll ha startat om värmepumpen så försvann larmet och varmvattnet är tillbaka.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.