Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
När det gäller "dammsugningsfunktionen" och den påstådda reduceringen i volym typ 1:16 så måste jag säga att allt jag sett ser bara löjligt ut. Extremt tidsödande vad man kan se, aldrig i livet att jag skulle orka sitta och mata in löv - och fixa stopp när det tjorvar till sig i röret - för detta. Jag misstänker att det krävs en magnitud större kapacitet av dylika prylar för att det ska upplevas som vettig användning av tid och energi.
Det löjliga om man skall suga lövhögar är att man kan inte bara trycka ner röret och så försvinner högen på en sekund. Då behövs större grejer. Man måste alltså gå lagom fort fram. Och är det då en stor hög är det garanterat snabbare att lyfta upp högen med valfri kratta el. dyl. Man missar iofs malningen, och den tycker jag verkar fungera skapligt. 1:16 nja, tveksamt men det blir ett mer finfördelat material. Största nackdelen med sugen är att om man har fullt med smågrenar och dyl som ramlar ner från träd får man problem med en sån enkel lövsug. De kan fastna så man måste ta loss röret och ta bort grenen/pinnen. Mkt störande.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Som jag ser det är det två helt olika saker som ska ordnas med inom lövhantering, Den ena uppgiften är att samla ihop lövhögar via kratta eller lövblås. Den andra uppgiften är att ta hand om lövhögarna och där finns mer eller mindre effektiva lösningar...
https://www.youtube.com/watch?v=AOnUiCPIeoI
Finns inga lösningar som ligger ens i närheten av det senare i vad som är köpbart för vanliga människor.
https://www.youtube.com/watch?v=AOnUiCPIeoI
Finns inga lösningar som ligger ens i närheten av det senare i vad som är köpbart för vanliga människor.
Nej det tog emot ordentligt innan det blev köp, tänk alla andra saker man vill ha/behöver som man kunde köpt om man inte lagt dom pengarna på en lövblås. Samtidig minns jag förra året när jag la många dagar på att kratta/blåsa (säkert 20-30h bara på mig, sedan har vi övriga familjen som fick hjälpa till/blev tvingade). Har bara bott i huset två år och förra hösten var första gången vi gjorde rent ordentligt. Har 4 stora ekar samt ett par andra lövträd och en del fruktträd och så cyrener etc på det så jag tror nog den blir värd pengarna. Det jag gjorde idag blev som sagt bara en skottkärra med stor lövhäck på, men då kan man inte se på träden att dom börjat fälla löv än heller.Harald Blåtumme skrev:Ingen dålig maskin du slänger in här i tråden... men samtidigt förstår jag mycket väl att investeringen kan vara befogad och snabbt hemräknad om behoven finns. Hittills har det diskuterats mest lövblåsar av typ kraftig hårfön... och jag kommer att bidra inom kort med en recension av ytterligare en dylik.
Räknar med att den ska fungera i 10 år också.
Ett av de stora problemen med CDON är att dom inte har något eget lager utan beställer allt "utifrån". Ska bli intressant att höra hur bra den är. Känns som det kan bli vilket som, antingen en riktig skitmaskin eller en bra kopia till en bråkdel av priset.
Hehe, men inte ens dom kan ju bara "köra ner munstycket i högen" och den tuggar i sig allt på stört! De för munstycket precis likadant som man måste göra med en eldriven för hemmabruk.Harald Blåtumme skrev:Som jag ser det är det två helt olika saker som ska ordnas med inom lövhantering, Den ena uppgiften är att samla ihop lövhögar via kratta eller lövblås. Den andra uppgiften är att ta hand om lövhögarna och där finns mer eller mindre effektiva lösningar...
[länk]
Dock skulle jag nog inte köpa en ALS25, utan en sån här http://www.blackanddecker.se/gardentools/productdetails/catno/GW3050/
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Ja det är en intressant aspekt. Identiska prylar kan köpas via ebay men då har man säljaren utanför Sveriges gränser, prisskillnaden var obetydlig i detta fall. Här har man en inhemsk säljare åtminstone på pappretRobex.S skrev:
Spännande att se var det landar absolut! I morrn vet jag mer.
Jag har en bensindriven lövblås som är kraftig, till den finns flera tillbehör som t.ex. rör och en böj så man kan blåsa rent i hängrännor. Går runt huset och garage på 5-10 min vår och höst vilket är praktiskt om man har många träd på tomten. Den blåser lätt rent de plattor/asfalt vi har från t.ex. krossade ekollon som ramlar ned och krossas där vi kör med bilarna.
Vi använder den även i fritidshuset till att blåsa rent uteplatsen/tralldäck när olika träd blommar eller släpper sina frön, det blir då också rent mellan trallbrädorna.
Vi använder den även i fritidshuset till att blåsa rent uteplatsen/tralldäck när olika träd blommar eller släpper sina frön, det blir då också rent mellan trallbrädorna.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Nu har VidaXL-maskinen anlänt, satte raskt ihop den, fyllde tanken med 2T-alkylat och provkörde. Den var väldigt lättstartad, lättdraget startsnöre och puttrade igång efter fyra ryck, av med choken och sedan gick den fint på tomgång. Spände den på ryggen och den satt relativt bekvämt. Vibrerar en del särskilt på tomgång och är glad att jag inte behöver hålla i själva maskinen med händerna... nu får man litet ryggmassage istället.
Bra blås tyckte jag, gick en smula orent på fullvarv men det rättar kanske till sig när den får upp rätt arbetstemperatur. Plasten verkar vara hyfsat stabil för prisklassen, ser inget direkt oroande med konstruktionen. Reglagen funkar utan anmärkning.
Några bilder om någon är nyfiken:
Av specen att döma så skulle man alltså ha oljemix 1:30 men sånt ska man väl inte bry sig om? Kör alla mina små tvåtaktare på standardmixen 1:50 alkylat dvs 2% det borde duga även till denna. Vidare så är den en smula tyngre än angivet, 8,2 kg fulltankad inkl blåsrör och allt.
Förgasaren snackas det om att man ska justera om man tycker den går för fett men det står inte ett ord om hur detta går till i bruksanvisningen. Hittar bara en enda skruv som ev har med saken att göra, på de andra maskiner jag har är det två munstycken (H & L). Men det löser sig nog om behovet uppstår.
Jag kanske lägger upp en film i helgen så man får se den in action, har ett större trädgårdsstädningsprojekt som jag hoppas den ska funka bra till.
Bra blås tyckte jag, gick en smula orent på fullvarv men det rättar kanske till sig när den får upp rätt arbetstemperatur. Plasten verkar vara hyfsat stabil för prisklassen, ser inget direkt oroande med konstruktionen. Reglagen funkar utan anmärkning.
Några bilder om någon är nyfiken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Av specen att döma så skulle man alltså ha oljemix 1:30 men sånt ska man väl inte bry sig om? Kör alla mina små tvåtaktare på standardmixen 1:50 alkylat dvs 2% det borde duga även till denna. Vidare så är den en smula tyngre än angivet, 8,2 kg fulltankad inkl blåsrör och allt.
Förgasaren snackas det om att man ska justera om man tycker den går för fett men det står inte ett ord om hur detta går till i bruksanvisningen. Hittar bara en enda skruv som ev har med saken att göra, på de andra maskiner jag har är det två munstycken (H & L). Men det löser sig nog om behovet uppstår.
Jag kanske lägger upp en film i helgen så man får se den in action, har ett större trädgårdsstädningsprojekt som jag hoppas den ska funka bra till.
Riktigt smart idé! Kanske går att snickra ihop något lämpligt även till denna maskin.AndersS skrev:
Redigerat:
Den ser ju helt ok ut. Det verkar vara ungefär samma prestanda som på Ryobi 42 BP som jag alltså har. Jag ska snart montera och provköra den så återkommer jag med ett utlåtande om den maskinen.
Jag kommer dock att köra den på vanlig bensin med tvåtaktsolja inblandad. Man får bättre effekt på motorn med vanlig bensin än med alkylat men å andra sidan är det såklart mer hälsosamt att köra på alkylat.
Vilket bränsle som är bäst för motorns gång och livslängd är det lite olika meningar om men en bra tvåtaktsolja är säkert väsentlig i det avseendet.
Jag kommer dock att köra den på vanlig bensin med tvåtaktsolja inblandad. Man får bättre effekt på motorn med vanlig bensin än med alkylat men å andra sidan är det såklart mer hälsosamt att köra på alkylat.
Vilket bränsle som är bäst för motorns gång och livslängd är det lite olika meningar om men en bra tvåtaktsolja är säkert väsentlig i det avseendet.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Kul att du fått din med! Provkört den litet mer nu på eftermiddagen och maken till mer lättstartad maskin får man leta efter. Två drag så var den igång, fortsätter att gå trots full choke tills man hinner stänga av choken.Nappe 74 skrev:Den ser ju helt ok ut. Det verkar vara ungefär samma prestanda som på Ryobi 42 BP som jag alltså har. Jag ska snart montera och provköra den så återkommer jag med ett utlåtande om den maskinen.
Man ska ha klart för sig att maskinen låter en del om man tycker det är ett bekymmer. Givetvis har man hörselkåpor, merparten av ljudet kommer från avgasröret som i detta fall är riktat rakt bakåt så man drabbas inte så mycket som operatör. Låter som en vanlig moppe ungefär, gasar man på litet så är det ju mer ljud men fortfarande relativt mulligt och hyfsat acceptabelt.
Tycker min Partner Colibri II låter betydligt mer enerverande, en liten trimmer med en pytteliten motor men fan vad den väsnas... och den här VidaXL-blåsaren kommer inte i närheten av det aggressiva racingljudet från min gamla trimmade motorsåg, i det fallet plockas det ca 3 hästar ur blott 40 cc cylindervolym så det är andra bullar.
Man ska inte förvänta sig för mycket av sådana här billiga maskiner, det är tex en smula vekt i gashandtagsinfästingen och blåsröret är litet svajigt det med. Men jag tror det ska hålla eftersom det inte är några stora krafter som krävs för att manövrera blåsröret. Vi får se, hårdtestas på söndag!
__
PS. Angående alkylatbensin... jag kör som sagt enbart med detta i alla mina tvåtaktare och även i gräsklipparen (4T). Finns många anledningar till det. Den viktigaste är att man får en mycket bättre arbetsmiljö, man slipper nästan allt av aromatiska kolväten med alla hälsorisker det innebär när man har näsan några dm från avgasröret. En hel del soppa passerar oförbränd genom en typisk 2-taktare.
Sedan har vi detta med oljan, jag kör uteslutande med Aspen (som jag tankar på pump för ca 25 kr litern) och där använder man en syntetisk olja av mycket hög kvalitet, ger knappt någon rök alls. Visst det finns motsvarande att blanda i vanlig bensin.
Ytterligare en fördel är lagringsbeständigheten: kan lagras i flera år, inget händer. Du kan ställa undan sågen/häcksaxen/blåsaren etc för säsongen med bensin i tanken, nästa gång du plockar fram prylarna så startar de direkt på den bensinen som finns i tanken. Som om inte detta räckte har man en mycket renare förbränning vilket minimerar underhåll. Inga koksavlagringar, tändstiften håller en evighet, ljuddämpare beckar inte igen lika lätt.
Angående effekt i alkylat vs vanlig bensin, man kan behöva ställa om förgasaren så den går bra med alkylat. Så har jag fått göra med min motorsåg och då ger maskinen nominell effekt efter mina erfarenheter, inga märkbara skillnader. Litet därför jag var frågande inför förgasarinställningarna på VidaXL-blåsaren, utesluter inte att jag behöver justera förgasaren för att optimera för det bränsle jag använder.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Nej jag menade faktiskt allvar. Har kört en oherrans massa tvåtaktare på alkylat premix för luftkylda motorer och de mår som små prinsar hela gänget, oavsett grad av blåblodighet i härstamningen. Möjligt att det spelar viss roll att den syntetolja vi pratar om i fallet Aspen etc är av en ypperlig kvalitet.MathiasS skrev:
Vad gäller oljemixen tvivlar jag inte på att de går som prinsar på mager blandning, risken är snarare att de inte kommer att leva länge nog för att bli kungar
Sedan kan säkert en bättre olja göra sitt till också, och jag är inte främmande för tanken att vissa tillverkare överspecar fetare blandning. Men som sagt, risken finns att man kortar livslängden på grejerna.
Det gör jag med, alla tvåtaktare går på aspens oljeblandade men jag skulle inte ens tänka tanken på att köra en motor på mindre olja än specen. Om du kollar på alla dina andra tvåtaktare så gissar jag att dom vill ha 2% allihop, så det är ingen slump att det funkar.Harald Blåtumme skrev:Nej jag menade faktiskt allvar. Har kört en oherrans massa tvåtaktare på alkylat premix för luftkylda motorer och de mår som små prinsar hela gänget, oavsett grad av blåblodighet i härstamningen. Möjligt att det spelar viss roll att den syntetolja vi pratar om i fallet Aspen etc är av en ypperlig kvalitet.