Okej, det låter som att blåsen är bättre än räfsan åtminstone :-)
Själv så får jag nog vänta några veckor till, det allra mesta lövet sitter fortfarande kvar på träden. Om en månad ungefär brukar det vara dags här.

Merparten av löven sitter i träden fortfarande även här (Växjötrakten).Tricket enligt expertisen är att försök städa bort löven litet pö om pö, inte inbilla sig att man kan få bort allt på vettigt vis när alla löv fallit och blivit blöta frusit fast i marken osv.

thomasx skrev:
Vad gäller oljemixen tvivlar jag inte på att de går som prinsar på mager blandning, risken är snarare att de inte kommer att leva länge nog för att bli kungar ;)
En stinkande tvåtaktsmotor med förgasare kan aldrig bli kung! :)

martin43 skrev:
En 2-taktare på alkylatbensin och högkvalitativ esterolja är rena sommarbrisen jämfört med det du tänker på. Har du aldrig provat så rekommenderas det starkt... aldrig i livet att jag skulle köra dessa maskiner på vanlig bensin och traditionella skitoljor med tanke på hur få dm ifrån avgasröret som min näsa är placerad.

Harald Blåtumme skrev:
En 2-taktare på alkylatbensin och högkvalitativ esterolja är rena sommarbrisen jämfört med det du tänker på. Har du aldrig provat så rekommenderas det starkt... aldrig i livet att jag skulle köra dessa maskiner på vanlig bensin och traditionella skitoljor med tanke på hur få dm ifrån avgasröret som min näsa är placerad.
Visst är det så!
Jag har bannlyst förgasarmotorer utan rening helt och hållet i min fordonsflotta och trädgård, men den är inte heller så stor så det går fint utan.

Jag är mycket glad för alla som kör sina maskiner på miljöbränsle! Både för sin egen del men även allt inom en radie på några hundra meter. :) :thumbup:

"Vad vi gör med avgaserna? Inga problem! De leder vi ut i ett rör bakom bilen!"

martin43 skrev:
Du avslöjar endast din egen okunskap och avsaknad av erfarenhet ;) När jag plockar fram min 15cc 3hp, då ÄR jag kung, för den är kung :)

Självklart är det alkylatbensin som gäller.

Sedan gör jag precis som miljöpartisterna, det var Maria Wetterstrand som lärde mig, när hon sa något i stil med - Nej, det är inga som helst miljöproblem med att jag flygpendlar mellan Stockholm och Helsingfors varje vecka, jag klimatkompenserar.

Så, jag klimatkompenserar, och vips är alla miljöproblem borttrollade :) Visst är det fint med miljöpartister som kan förklara så bra hur det funkar. Romson gjorde också en riktigt bra grej när hon förklarade att den förbjudna bottenfärgen som är sketabra, också var det bästa miljövalet. Synd bara att man måste hålla på att importera den från Tyskland bara. Men men, vad gör man inte för miljön ;) Återstår nu bara att hitta något bra ställe att tanka grön diesel skattefritt också . ;)

Redigerat:
Hakar glatt på tråden, väldigt bra info! Sitter nu själv och väljer mellan en vidaXL eller Stihl SHE 71.

Servicedelar och reservdelar till en vidaXL, var hittar man det?

thomasx skrev:
Servicedelar och reservdelar till en vidaXL, var hittar man det?
Det där är en bra fråga... återförsäljaren VidaXL är såvitt jag förstår baserat i Nederländerna. Tror det är här man ser den största nackdelen med rebrandade kinamaskiner sålda uteslutande via Internet, finns ingen serviceorganisation och återförsäljarens produktkompetens är okänd.

Maskinen i fråga tycks i alla fall identisk med Yanto EB430, motorkod 1E40F-5A. Tändstift enl instruktionsboken är AT4117 vilket skulle motsvara Champion CJ8 enligt Yanto.

Harald Blåtumme skrev:
Det där är en bra fråga... återförsäljaren VidaXL är såvitt jag förstår baserat i Nederländerna. Tror det är här man ser den största nackdelen med rebrandade kinamaskiner sålda uteslutande via Internet, finns ingen serviceorganisation och återförsäljarens produktkompetens är okänd.

Maskinen i fråga tycks i alla fall identisk med Yanto EB430, motorkod 1E40F-5A. Tändstift enl instruktionsboken är AT4117 vilket skulle motsvara Champion CJ8 enligt Yanto.
Man har ju alltid minst två års garanti på grejerna till att börja med så skulle man ha råkat få ett dåligt exemplar så hinner ju det ge sig tillkänna på ett par år iaf.

En litet längre provkörning idag, rensade ca 1300 kvadrat gräsmatta från första höstlöven, lönn & björk. Tog ca 90 minuter och en tank dvs en liter soppa. Maskinen går uppenbarligen litet fett vilket drar ner prestanda en del plus ger onödigt hög soppaförbrukning, kommer att ställa in förgasaren efter ytterligare en tank och tror det kommer att visa sig mycket lätt att få den att gå helt rent på fullgas. Men jädrar vilken effektiv maskin för litet större ytor, ett rent nöje att "kratta löv" med denna! Lätt och bekväm att bära även under litet längre arbetspass, god ergonomi.

[video=vimeo;184214840]https://vimeo.com/184214840[/video]

• Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Jag har laborerat med lövblåsar, gett upp nu.

Nu kör jag gräsklipparen, det är klockrent hos mig iaf

Gavel skrev:
Jag har laborerat med lövblåsar, gett upp nu.

Nu kör jag gräsklipparen, det är klockrent hos mig iaf
Gräsklippare med uppsamlare funkar fint för att "dammsuga" litet mindre tomter och måttliga mängder löv som inte är alltför blöta, ska inte underskattas!

Ska vara en mulcherklippare så näringen blir kvar i gräsmattan

Robex.S skrev:
Ett av de stora problemen med CDON är att dom inte har något eget lager utan beställer allt "utifrån". Ska bli intressant att höra hur bra den är. Känns som det kan bli vilket som, antingen en riktig skitmaskin eller en bra kopia till en bråkdel av priset.
Det där stämmer inte, de har ett gigantiskt lager i Ljungby.
Oavsett det så köper de ändå in sina prylar "utifrån", menar du att de ska tillverka dem själva?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.