Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Jo jag förstår och uppskattar kommentaren. Detta diskuteras inte mycket men det intresserar mig givetvis att ge maskinen optimala förutsättningar att leverera på sikt. Jag kollade i manualen till min gamla Partner 410 ccs motorsåg, där specade man ett intervall mellan 1:33 till 1:50 för oljeinblandning. Tydligt angivet att man aldrig någonsin får använda "outboard oil" men detta visste jag redan (kolla noga på alkylatpremixer så att det är olja för luftkylda motorer som blandats i... inte alltid fallet).thomasx skrev:Vad gäller oljemixen tvivlar jag inte på att de går som prinsar på mager blandning, risken är snarare att de inte kommer att leva länge nog för att bli kungarSedan kan säkert en bättre olja göra sitt till också, och jag är inte främmande för tanken att vissa tillverkare överspecar fetare blandning. Men som sagt, risken finns att man kortar livslängden på grejerna.
Har alltid kört denna motorsåg på 1:50 och alkylatbensin premix för luftkylda maskiner, även trimmat motorn en del redan från början och den levererar helt underbart efter ca 15 års drift ibland hysteriskt tunga långa pass på vedbacken. Så jag känner mig rätt övertygad om att en lägre inblandning av högkvalitetsolja är fullt tillräckligt. Funkar det för en trimmad motorsåg över ett decennium gott och väl så ska det funka för godtycklig tvåtaktare som går i lagom lunk oavsett ursprung som jag ser det.
__
PS. Nu verkar maskinen gå en smula fett på fullgas dvs fyrtaktstendenser, kommer att köra den så ett antal driftstimmar innan jag ger mig på att optimera bränsleblandningen i förgasaren. Bara bra att köra litet fett i början på tvåtaktsmotorer, optimal prestanda är något man trimmar in efter säg 5 timmars drift och efter det drivmedel som man vill använda.
Redigerat:
Ok, du verkar mer kunnig på tvåtaktare än vad jag är så jag ska inte bestrida det du säger när du har så goda erfarenheter också.Harald Blåtumme skrev:Kul att du fått din med! Provkört den litet mer nu på eftermiddagen och maken till mer lättstartad maskin får man leta efter. Två drag så var den igång, fortsätter att gå trots full choke tills man hinner stänga av choken.
Man ska ha klart för sig att maskinen låter en del om man tycker det är ett bekymmer. Givetvis har man hörselkåpor, merparten av ljudet kommer från avgasröret som i detta fall är riktat rakt bakåt så man drabbas inte så mycket som operatör. Låter som en vanlig moppe ungefär, gasar man på litet så är det ju mer ljud men fortfarande relativt mulligt och hyfsat acceptabelt.
Tycker min Partner Colibri II låter betydligt mer enerverande, en liten trimmer med en pytteliten motor men fan vad den väsnas... och den här VidaXL-blåsaren kommer inte i närheten av det aggressiva racingljudet från min gamla trimmade motorsåg, i det fallet plockas det ca 3 hästar ur blott 40 cc cylindervolym så det är andra bullar.
Man ska inte förvänta sig för mycket av sådana här billiga maskiner, det är tex en smula vekt i gashandtagsinfästingen och blåsröret är litet svajigt det med. Men jag tror det ska hålla eftersom det inte är några stora krafter som krävs för att manövrera blåsröret. Vi får se, hårdtestas på söndag!
__
PS. Angående alkylatbensin... jag kör som sagt enbart med detta i alla mina tvåtaktare och även i gräsklipparen (4T). Finns många anledningar till det. Den viktigaste är att man får en mycket bättre arbetsmiljö, man slipper nästan allt av aromatiska kolväten med alla hälsorisker det innebär när man har näsan några dm från avgasröret. En hel del soppa passerar oförbränd genom en typisk 2-taktare.
Sedan har vi detta med oljan, jag kör uteslutande med Aspen (som jag tankar på pump för ca 25 kr litern) och där använder man en syntetisk olja av mycket hög kvalitet, ger knappt någon rök alls. Visst det finns motsvarande att blanda i vanlig bensin.
Ytterligare en fördel är lagringsbeständigheten: kan lagras i flera år, inget händer. Du kan ställa undan sågen/häcksaxen/blåsaren etc för säsongen med bensin i tanken, nästa gång du plockar fram prylarna så startar de direkt på den bensinen som finns i tanken. Som om inte detta räckte har man en mycket renare förbränning vilket minimerar underhåll. Inga koksavlagringar, tändstiften håller en evighet, ljuddämpare beckar inte igen lika lätt.
Angående effekt i alkylat vs vanlig bensin, man kan behöva ställa om förgasaren så den går bra med alkylat. Så har jag fått göra med min motorsåg och då ger maskinen nominell effekt efter mina erfarenheter, inga märkbara skillnader. Litet därför jag var frågande inför förgasarinställningarna på VidaXL-blåsaren, utesluter inte att jag behöver justera förgasaren för att optimera för det bränsle jag använder.
Men jag har tydligen fått det att fungera bra med vanlig bensin också vad gäller att kunna starta efter lång förvaring.
Har en Meec röjsåg och en Stihl motorsåg.
Men man ska väl helst inte byta bränsle?
Antingen kör man på alkylat eller bensin har jag för mig, kan bli problem annars om man hoppar fram och tillbaka.
Jag plockade ihop Ryobin och testkörde en stund nu ikväll. Mycket lättstartad och svarade bra på gasen samt gick rent och fint på alla varvtal. Hoppas att det fortsätter så
Det är väl inte så konstigt om en högkvalitets proffsmaskin körd inom specen på olja och bensin av bra kvalitet håller länge. Det kan dock vara väldigt långt ifrån att köra en lågpris kinamaskin utanför spec...Harald Blåtumme skrev:Jo jag förstår och uppskattar kommentaren. Detta diskuteras inte mycket men det intresserar mig givetvis att ge maskinen optimala förutsättningar att leverera på sikt. Jag kollade i manualen till min gamla Partner 410 ccs motorsåg, där specade man ett intervall mellan 1:33 till 1:50 för oljeinblandning. Tydligt angivet att man aldrig någonsin får använda "outboard oil" men detta visste jag redan (kolla noga på alkylatpremixer så att det är olja för luftkylda motorer som blandats i... inte alltid fallet).
Har alltid kört denna motorsåg på 1:50 och alkylatbensin, även trimmat motorn en del redan från början och den levererar helt underbart efter ca 15 års drift ibland hysteriskt tunga långa pass på vedbacken. Så jag känner mig rätt övertygad om att en lägre inblandning av högkvalitetsolja är fullt tillräckligt. Funkar det för en trimmad motorsåg över ett decennium gott och väl så ska det funka för godtycklig tvåtaktare som går i lagom lunk oavsett ursprung som jag ser det.
Oavsett hur du ser på saken kan det vara stora skillnader i material och toleranser m.m. och om maskinen inte får den smörjning den behöver blir den utsliten i förtid.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Kan tänka mig att ge en liten extraskvätt olja så man kommer upp i 3% oljeinblandning under inkörningsskedet. Tack för bra input, uppskattas!thomasx skrev:
Men när maskinen är inkörd får den banne mig klara sig på standard 2%. Vore extremt förbluffad om det skulle ge motorhaveri.
Sedan om vi ska grotta ner oss i olja och bränsle så kan jag väl tillägga att jag kör mopeden, röjsågen, motorsågen och nu lövblåsen på Castrol Actevo 2T. Hoppas att motorerna gillar det valet 
http://www.laitis.se/castrol-actevo-1l.html
http://www.laitis.se/castrol-actevo-1l.html
Motorhaveri har jag aldrig påstått, men motorn kan bli utsliten i förtid, börja tappa kompression och till sist går den inte ordentligt. Effekterna av detta blir extremt tydligt på motorer med lite högre prestanda där allt sånt här går lite fortare. Jag har en 15cc motor här som ger 3hk, men så får man byta ringar och foder rätt ofta också, den vill ha 4% och skulle jag köra den på 2% skulle den inte hålla lång stund.Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Det är en rätt extrem motor du beskriver här, inget jag någonsin kommit i kontakt med vad gäller bruksmaskiner inte ens trimmade motorsågar.thomasx skrev:
Jag har inget intresse i att säga emot dig när det gäller dina erfarenheter. Det jag påstår är att 2% oljeblandning (1:50) räcker gott för allt vad tvåtakts trädgårdsmaskiner jag sett hittills som lekman, även på ganska lång sikt typ decennium av tungt arbete. Extrema specialmotorer kanske kan kräva en högre oljeinblandning men det är inte vad vi pratar om i denna tråd.
För den extrema motorn "räcker" inte 4% heller, den slits ut snabbt ändå, med 2% håller den nog inte ens en tank. Och det är just det som är grejen, på en extrem motor märker man skillnaden snabbt. På en mindre extrem tar det längre tid att märka skillnaden. Men man ska inte tro att skillnaden inte finns, bara för att man inte märkt något på ett tag.Harald Blåtumme skrev:Det är en rätt extrem motor du beskriver här, inget jag någonsin kommit i kontakt med vad gäller bruksmaskiner inte ens trimmade motorsågar.
Jag har inget intresse i att säga emot dig när det gäller dina erfarenheter. Det jag påstår är att 2% oljeblandning (1:50) räcker gott för allt vad tvåtakts trädgårdsmaskiner jag sett hittills som lekman, även på ganska lång sikt typ decennium av tungt arbete. Extrema specialmotorer kanske kan kräva en högre oljeinblandning men det är inte vad vi pratar om i denna tråd.
Du tycktes mena att en proffsmotor som körts inom spec och hållt länge skulle vara ett argument för att en kinamotor som körs utanför spec också ska göra det, och det reagerade jag på, för sådana slutsatser kan man absolut inte dra.
Anledningen att de specar fetare blandning kan mycket väl vara att kvaliteten på ingående komponenter är lägre, och därför slits snabbare, en fetare blandning kan då kompensera för det. Kör du på 2% istället kommer motorn att fungera fint en tid, men sannolikt tappa komp långt innan dess egentliga livstid uppnåtts, om man kört enligt spec. Sedan kan det också vara så att du kör så pass lite med dina motorer att du inte kommer att märka skillnaden. Men det är ju svårt att veta i förväg hur länge en motor kommer hålla på för lite olja, och den snabbare förslitningen finns ju där ändå.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Nja, missförstå mig rätt. Jag menar att man snackar i nattmössan när man kategoriskt föreskriver 3,5 % oljeblandning. Kanske sant om man pratar om diverse random skitoljor och vanlig bensin, tror inte det är sant när man pratar om alkylatbensin och syntetisk esterolja av högsta kvalitet.
Möjligt att jag har fel men då kommer jag att bli varse inom kort eftersom det är med det sistnämnda alternativet jag kör, precis som jag gjort senaste decenniet med liknande småmaskiner.
Möjligt att jag har fel men då kommer jag att bli varse inom kort eftersom det är med det sistnämnda alternativet jag kör, precis som jag gjort senaste decenniet med liknande småmaskiner.
Är det någon som har en uppfattning om den Castrol Actevo tvåtaktsolja som jag kör på är en bra olja till lövblåsar och liknande?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Fungerar säkert men om man vill ha det bästa så är det klassningen JASO FD och ISO EGD som gäller. Det är ganska tuffa arbetsbetingelser för en lövblås som sagt, i likhet med trimmers, röjsågar och motorsågar på vedbacken så går de ofta länge på fullt spjäll.Nappe 74 skrev:
En klassning jag förstått att man ska akta sig noga för vad gäller dessa luftkylda tillämpningar är TC-W3, olja avsedd för vattenkylda utombordare. Ändå säljs denna olja på tex Jula iblandad i deras 2-takts alkylatbensin och det står uttryckligen i produktbeskrivningen att det är avsett för motorsågar och trimmers etc... http://www.jula.se/catalog/tradgard...dgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-624026/
Kanske inte så konstigt att folk kommer in med skurna röjsågar och trimmers i drivor efter det varit rea på Jula om de nappat åt sig en dylik dunk vid köpet. Möjligt att jag fått något om bakfoten men jag skulle aldrig köra någon av mina små 2-taktare på den soppan baserat på vad jag snappat upp om oljor lämpliga för ändamålet.
Redigerat:
Jag fixade lite bilder idag på den nya Ryobimaskinen. Som synes på bilderna så har jag satt dit en liten förlängning på blåsröret för att kunna hålla en lämplig vinkel ner mot marken utan att röret slutar för långt ovanför markytan så att säga. Möjligt att jag sätter dit något bättre och kanske ännu lite längre bit senare. Den här lilla biten gjorde jag hursomhelst av en plastflaska.
Det som är riktigt unikt med den här maskinen är placeringen av motor och fläkt som gör att luftströmmen bromsas minimalt genom den här konstruktionen. Jag är också nöjd med selen och rygghållaren som känns stabil och komfortabel och ganska väl avvibrerad genom fjädrarna som motorn vilar på.
Det som är riktigt unikt med den här maskinen är placeringen av motor och fläkt som gör att luftströmmen bromsas minimalt genom den här konstruktionen. Jag är också nöjd med selen och rygghållaren som känns stabil och komfortabel och ganska väl avvibrerad genom fjädrarna som motorn vilar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Maskinen ser genomtänkt ut den där Ryobin! Gillar infästningen av gashandtaget som ser litet stabilare ut än på min, även smart att man kan skippa den där rörvinkeln som blir på maskiner med horisontell rotationsaxel. Lägre strömningsmotstånd bör ge ett bättre nyttjande av motoreffekten till att skapa blåskraft. Nu får vi provköra dom ordentligt och rapportera om hur de funkar i praktiken!
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Kunde inte hålla mig tills storjobbet imorrn, blev tvungen att köra en liten provsväng 10 minuter idag med VidaXL-blåsen under eken på framsidan. Fan det är ju hur skoj som helst det här! Hade en stark känsla att den skulle starta på första draget och det gjorde den hur lätt som helst, precis som tidigare så dör den inte direkt av choken som alla mina andra små 2-taktare motorsåg, trimmer och häcksax utan tuffar på så man hinner stänga choken och den går sedan hur fint som helst. Gick renare idag på fullvarv så det blir nog bra det här inom kort. Fortfarande bara 2% alkylat, körde Kemetyls alkylat med "Gulf inside".
Märkte dock att man får vara litet försiktig med blåset om det är mossbevuxnna partier, stora kakor blåste iväg ur "gräsmattan" under eken det blev litet fult. Likaså får man passa sig för ekollon som flyger iväg som projektiler en bra bit och kan skada bilar etc.
I morgon blir det hårdtest i ett antal timmar, kommer att blanda i en procent extra av Biltemas snöskoterolja det blir bra under inkörningen tror jag.
Märkte dock att man får vara litet försiktig med blåset om det är mossbevuxnna partier, stora kakor blåste iväg ur "gräsmattan" under eken det blev litet fult. Likaså får man passa sig för ekollon som flyger iväg som projektiler en bra bit och kan skada bilar etc.
I morgon blir det hårdtest i ett antal timmar, kommer att blanda i en procent extra av Biltemas snöskoterolja det blir bra under inkörningen tror jag.