Nappe 74 skrev:
Har du provat båda?
Av de två specifikt har jag inte provat någon, så min gissning är verkligen en gissning ;) och i övrigt baserad på det jag vet om Stihl och B&D rent generellt. Det är lite som att jämföra en Mercedes med en Lada, IMO ;)

Jo, det kan jag förstå. Jag har en Stihl motorsåg MS 261, en proffssåg så jag är medveten om att Stihl är kvalité. Faktiskt världens största märke av motorsågar. Fast man vet ju inte om det automatiskt gör Stihl bäst på eldrivna lövblåsar :-)

Nappe 74 skrev:
Jo, det kan jag förstå. Jag har en Stihl motorsåg MS 261, en proffssåg så jag är medveten om att Stihl är kvalité. Faktiskt världens största märke av motorsågar. Fast man vet ju inte om det automatiskt gör Stihl bäst på eldrivna lövblåsar :-)
Störst efter Huskvarna ;)

Kanske inte "bäst" på lövblåsar, men definitivt långt mycket bättre än B&D ;)

Jaså, är det så. Jag har hört att Stihl är större men det kanske är som du säger. Jag har inte forskat i saken själv..

Nappe 74 skrev:
Jaså, är det så. Jag har hört att Stihl är större men det kanske är som du säger. Jag har inte forskat i saken själv..
De är tydligen rätt lika, och vad jag förstår varierar det lite fram och tillbaka, och vem man frågar ;) Det är ju rätt mycket företagshemligheter i sånt där också.

A
Jag köpte en begagnad Echo lövblås på blocket för 12 år sedan är vi köpte huset. Den har blåst mycket skit genom åren, blöta löv, grenar, gräs, mindre stenar, ungarnas leksaker, ja det mesta åker med. Jag rekommenderar verkligen ryggburen bensindriven kraftig sak men jag har å andra sidan inte testat de där sladdleksakerna.

Jag köpte en Ryobi lövblås/sug med sladd för ett tag sedan. (År). Den står längst inne i garaget och tar plats. Med andra ord rekommenderar jag INTE sladdrivna lövblåsar. Nu har jag i och för sig bara testat Ryobis, men den dög inte för mig. Jag försökte blåsa eklöv på gräsmatta om det har någon betydelse. Mycket bättre med en hederlig räfsa.
Däremot kan jag rekommendera en bensindriven ryggblåsare. Lånade en Stihl som var bensindriven och den var det betydligt bättre skjuts i. Men de kostar ju betydligt mer förstås.

Så skall det gå snabbt och bli bra =bensindriven.
Har du inte bråttom och gillar att gå att efterarbeta med räfsan = eldriven.

Jo, det spelar stor roll om det är björklöv eller eklöv man har.

Björklöven behöver man ingen lövblås till, för de blåser bort av sig själva bara man blinkar lite med ögonen, eklöven är det knappt heller man behöver någon lövblås till, för de ligger kvar i alla fall ;) Men som sagt, med en ryggburen från man i alla fall med sig de flesta, en bit ;)

galento
Redigerat:
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Jula har en som är snarlik min. Riktigt bra pris för närvarande:

Reklamskylt för lövblås/-sug på rea: 3 kW, 260 km/h, sparar 200 kr, pris 199 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och totalt värdelös 👆

buspojken skrev:
Och totalt värdelös
Ja jag har inte provat Julas men har en snarlik av annat fabrikat från Bauhaus. Den är absolut inte värdelös enligt min uppfattning men den spelar naturligtvis i en annan division än de ryggburna bensinmaskinerna.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Ungefär en sån här fast äldre modell har jag. [länk]

Ok. Den är säkert bra men det är ju rätt mycket pengar för att städa undan lövet på tomten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.