Detta är en seg och långdragen historia men jag skall försöka fatta mig kort.

Vi köpte en tomt av Anebyhus som de själva hade annonserat ut till oss med orden "Tomten är lättbyggd med goda byggnadsvillkor." Detta står även på vårt tomtkontrakt.
I kalkylen stod det 150 000SEK för markarbetet. När schaktning drog igång visade det sig att vi var tvungna att höja tomten en meter pga dagvatten och bilinfart. Detta hade Anebyhus "missat" trots att det enligt konstens alla regler måste ha uppmärksammats innan kalkylen skrevs.
Nu slutar helt plötsligt vårat markarbete på 430 000SEK i stället. Hela våran ekonomiska plan sprack i och med detta. Efter många veckors påtryckningar lyckades jag få Anebyhus att bjuda tillbaks på 82 500SEK. Jag hävdar att de borde betala tillbaks mer då jag hänvisade till "15%-lagen" eftersom markarbetet i detta projekt är det enda rörliga posten. Anebyhus hävdar 15% på hela byggprojektet vilket jag tycker är anmärkningsvärt då allt annat är fasta priser.
Nåja, jag hade ju fått 82 500SEK...trodde jag. I den senaste kalkylen står det att det är avdraget 80 000SEK på markarbetet. Visst, markarbetet är lägre enligt kalkylen. Men när jag snokat runt lite med entreprenörer och även räknat på kostnaden visar det sig att husförsäljaren bara flyttat pengarna till en annan entreprenadpost i kalkylen. Dessutom har ingen entreprenör eller jag fått pengarna i handen. Husförsäljaren vägrar även att tala om hur han reglerat detta och menar på ATT JAG INTE HAR MED DETTA ATT GÖRA!!! Jag skriver det en gång till...JAG HAR INTE MED DETTA ATT GÖRA!!!
Vad skall man säga? Har jag inte med att göra vart mina pengar tar vägen?

Det är alltså uppenbart att han har fifflat med mina pengar och vägrar erkänna detta. Han hänvisar bara till kalkylen där det står att det är avdraget 80 000SEK.
Han har även försökt få generalentreprenaden att hjälpa honom och säga till mig att pengarna ÄR reglerade i entreprenaden men fick inget gehör för alla entreprenörer står på min sida. Även mina entreprenörer väntar på pengar av Anebyhus från fakturor som de bestridit.
Anebyhusförsäljaren har även försökt eller om han till och med gjort detta höjt entreprenadpriset med 100 000 för egen vinnings skull. Detta påstås vara nämt av honom själv.

Vad skall jag göra? Jag har 86 000SEK kvar att betala Anebyhus. Kan jag hålla inne dessa pengar tills sanningen kommer fram?
 
Börja lite lätt med ett samtal till VDn för Anebyhus. Förklara läget och att dom just nu får massa badwill på byggahus.se..

Någon brådska med att betala skulle jag inte ha.
 
Ja, det finns ju en och annan här på forumet som går i husbyggartankar, så badwill här är nog det sämsta av ställen att få det på.

Håller med mycke_nu; sitt du på pengarna så länge det går.
 
Efter att läst och hört om Anebyhusförsäljare/tillvägagångssätt här i Borlänge är jag inte förvånad över det du skriver...

Kan bara beklaga och hoppas det ordnar sig för dig!
 
Nu har jag bevis på att husförsäljaren från Anebyhus har lurat mig på 100000:- Jag har bett att få redovisa detta till Anebyhus VD men har inte fått svar ännu. Han verkar inte bry sig eller så sitter han medveten om vad som är gjort och försöker komma på en lösning på hur han räddar situationen....
Återkommer när jag fått svar!
 
Tror att i det stora hela så är 100.000kr för Anebyhus bara en fis i rymden, och en smäll dom kan ta.. Jag menar om du inte betalar pengarna du håller inne med så är det ingen katastrof för Anebyhus.. Det som svider mer är det dåliga rykte dom får vilket leder till att nya kunder söker sig till andra leverantörer. Kan du bara bevisa att pengarna är betalade tidigare, så finns det ju inget att disskutera i slutänden heller.. Stå på dig. / Linda
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.