3 323 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Lösvirke ?
Har skog och planerar att visa en hus skiss för en arkitekt som får rita huset.
1.Vem räknar på virket ? Hur mycket som behövs och vilka dimensioner sågverket ska såga ? Arkitekten ? Eller byggfirman man anlitar ?
2.Averkningen på skogen bör göras säsongen innan bygget ska starta eller ?
3.Eller blir det billigare om jag köper lösvirke själv, för avverkningen måste jag anlita folk att göra ändå?
4.Finns det några bra hemsidor med folk som byggt på liknande vis ?
5.Jag behöver knuffar i rätt riktning nu.För vi hade först tittat på en hustillverkare (Götenehus) men 200m2 sluttningshus för 2.1milj utan golv eller inredning låter mycket?
1.Vem räknar på virket ? Hur mycket som behövs och vilka dimensioner sågverket ska såga ? Arkitekten ? Eller byggfirman man anlitar ?
2.Averkningen på skogen bör göras säsongen innan bygget ska starta eller ?
3.Eller blir det billigare om jag köper lösvirke själv, för avverkningen måste jag anlita folk att göra ändå?
4.Finns det några bra hemsidor med folk som byggt på liknande vis ?
5.Jag behöver knuffar i rätt riktning nu.För vi hade först tittat på en hustillverkare (Götenehus) men 200m2 sluttningshus för 2.1milj utan golv eller inredning låter mycket?
1. Arkitekten/konstruktören talar om vilka dimensioner som krävs, men en sudd 22x95/120, 25x25, 25x38, 45x45, 45x70, 45x145, + 45x220 (om du ska ha golvbjälkar) täcker väl behovet...
Byggfirman räknar på mängderna.
2. Ja, om du inte kan industritorka virket.
3. Det finns nog inga astronomiska summor att spara på den här affären. En möjlighet kan kanske vara att göra en bytesaffär med någon mindre såg. Du ger dem X m3 timmer och får Y m3 sågat och hyvlat virke tillbaka (inte nödvändigtvis från ditt eget timmer). Du lär nog få ge dem en del extra timmer för besväret. Dessutom finns det ett inslag av skattebedrägeri här. Byteshandel är ju inte tillåtet.
4. Jureit är väl forumets såga-själv-kändis: http://hem.passagen.se/jerikos
5. Det låter lite mycket, ja. Det borde gå att hitta billigare leverantörer (om nu inte en dyr tomt ingick i det priset).
2. Ja, om du inte kan industritorka virket.
3. Det finns nog inga astronomiska summor att spara på den här affären. En möjlighet kan kanske vara att göra en bytesaffär med någon mindre såg. Du ger dem X m3 timmer och får Y m3 sågat och hyvlat virke tillbaka (inte nödvändigtvis från ditt eget timmer). Du lär nog få ge dem en del extra timmer för besväret. Dessutom finns det ett inslag av skattebedrägeri här. Byteshandel är ju inte tillåtet.
4. Jureit är väl forumets såga-själv-kändis: http://hem.passagen.se/jerikos
5. Det låter lite mycket, ja. Det borde gå att hitta billigare leverantörer (om nu inte en dyr tomt ingick i det priset).
Klicka här för att svara