Byggkredit – vad har ni fått för villkor?


Vi planerar nybyggnation av en 1-plansvilla ca 130 kvm.
Tomten köps kontant och vi söker byggkredit på ca 3,4 Mkr.

Swedbank har erbjudit följande villkor:
– Ränta byggkredit: 4,7 %
– Kreditavgift: 0,5 %
– Uppläggningsavgift: 10 000 kr
– Byggkredit som senare läggs om till bolån

Banken vill även ha förhandsvärdering från mäklare.

Fråga:
Vad har ni andra fått för ränta och avgifter på byggkredit (bank, belopp, år)?

Är detta ett rimligt erbjudande i dagens läge, eller finns det bättre alternativ?

Tack för alla svar.
 
L Lars Nilsson 3688 skrev:
Byggkredit – vad har ni fått för villkor?


Vi planerar nybyggnation av en 1-plansvilla ca 130 kvm.
Tomten köps kontant och vi söker byggkredit på ca 3,4 Mkr.

Swedbank har erbjudit följande villkor:
– Ränta byggkredit: 4,7 %
– Kreditavgift: 0,5 %
– Uppläggningsavgift: 10 000 kr
– Byggkredit som senare läggs om till bolån

Banken vill även ha förhandsvärdering från mäklare.

Fråga:
Vad har ni andra fått för ränta och avgifter på byggkredit (bank, belopp, år)?

Är detta ett rimligt erbjudande i dagens läge, eller finns det bättre alternativ?

Tack för alla svar.
Hej!

Vi byggde lösvirke i egen regi under perioden April 2023-juni 2025. När vi la upp byggkrediten ingör byggstart, fick vi liknande erbjudande likt erat från swedbank, i slutändan lyckades vi få bort kreditavgift + uppläggningsavgift. Dock följde vår ränta på byggkredit räntan för 3mån rörlig.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ansökte 2018 men lyfte det vid årsskiftet till 2019 då vi betalade kontant i början av tiden.

Då förhandlade vi till 1% över vad snitträntan var för stunden. En som tog ett halvår efter oss fick 1,15% över vad snitträntan var då.

Var inga kostnader i övrigt. 10.000kr? Herregud.

Vi hade väldigt bra kontakt med banken, bara mailade vad jag behövde och fick det samma dag och betalde själva.

Första fakturan fick jag scanna in så det gick genom dem, så de betalade åt mig. Men sen tyckte vi båda att jag bara anropar en summa jag finner lämplig och betalar själv.

När det var besiktigat och klart lade vi om till bolån. Mäklare var på plats och bara intygade att det var långt mycket mer värt än belåningen. Vi behövde inte en skriftlig värdering då.

Så 3,6% skulle jag säga normalt idag då med 2,6 % i snitträntor.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ansökte 2018 men lyfte det vid årsskiftet till 2019 då vi betalade kontant i början av tiden.

Då förhandlade vi till 1% över vad snitträntan var för stunden. En som tog ett halvår efter oss fick 1,15% över vad snitträntan var då.

Var inga kostnader i övrigt. 10.000kr? Herregud.

Vi hade väldigt bra kontakt med banken, bara mailade vad jag behövde och fick det samma dag och betalde själva.

Första fakturan fick jag scanna in så det gick genom dem, så de betalade åt mig. Men sen tyckte vi båda att jag bara anropar en summa jag finner lämplig och betalar själv.

När det var besiktigat och klart lade vi om till bolån. Mäklare var på plats och bara intygade att det var långt mycket mer värt än belåningen. Vi behövde inte en skriftlig värdering då.

Så 3,6% skulle jag säga normalt idag då med 2,6 % i snitträntor.
Jo det känndes lite dyrt . Byggde 2005 lösvirke och då betalade jag inga avgifter alls, bara ringde banken när jag behövde lyfta pengar för fakturor och dom förde över pengar 🙂, lite krångligare nu
 
Beroende på bankrelation får man nog räkna med 1-1,5% över bolåneräntorna.
 
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
L Lars Nilsson 3688 skrev:
Byggkredit – vad har ni fått för villkor?


Vi planerar nybyggnation av en 1-plansvilla ca 130 kvm.
Tomten köps kontant och vi söker byggkredit på ca 3,4 Mkr.

Swedbank har erbjudit följande villkor:
– Ränta byggkredit: 4,7 %
– Kreditavgift: 0,5 %
– Uppläggningsavgift: 10 000 kr
– Byggkredit som senare läggs om till bolån

Banken vill även ha förhandsvärdering från mäklare.

Fråga:
Vad har ni andra fått för ränta och avgifter på byggkredit (bank, belopp, år)?

Är detta ett rimligt erbjudande i dagens läge, eller finns det bättre alternativ?

Tack för alla svar.
Bygger ni i egen regi (självbyggare) eller med ett företag? Det är mycket högre risk för banken med självbyggare så prutmånen är lägre i dom fallen
 
Startade bygget april 2025 och slutbesiktning om två veckor 😀

Arkitektritat lösvirkeshus med totalentreprenad.

SEB
6000 kr i uppläggningsavgift
3,99 % räntesats (idag)
Lånelöfte och därefter förhandsvärdering av mäklare

Inte längre ”helkund” hos SEB och befintliga rörliga lån 2,45 %
 
Redigerat:
M MrSmith skrev:
Startade bygget april 2025 och slutbesiktning om två veckor 😀

SEB
6000 kr i uppläggningsavgift
3,99 % räntesats (idag)
Lånelöfte och därefter förhandsvärdering av mäklare

Inte längre ”helkund” hos SEB och befintliga rörliga lån 2,45 %
Hej ! Vad krävdes i kontantinsats ? Vi har 1 mil och vill låna 3,6 mil utöver + eget ay
 
L Lars Nilsson 3688 skrev:
Hej ! Vad krävdes i kontantinsats ? Vi har 1 mil och vill låna 3,6 mil utöver + eget ay
Arbete
 
Är det inte bättre att låna på tomten och ha cash att bygga för?
Fråga från en som inget vet.............
/W
 
L Lars Nilsson 3688 skrev:
Hej ! Vad krävdes i kontantinsats ? Vi har 1 mil och vill låna 3,6 mil utöver + eget ay
Det är ett fritidshus på 230 kvm på västkusten. Rev det gamla. Lite låneutrymme på villan. Nya pantbrev på nybygget.

Det krävs väl inte mer än 15% kontantinsats oavsett om det är fritidshus eller annat(?).

Efter förhandsvärderingen (inkl tomten som vi hade) ville de låna ut 25% mer än vi ansökt om. Lånar 75% av lånelöftet. Vi ville ha marginal men kalkylen håller tack vare att har totalentreprenad med ett minimum av ändringar och tillägg.
 
Vi ska bygga lösvirke på totalentreprenad. Byggaren har samarbete med Nordea.

3,6 mkr i kreditiv. 3,84 % rörlig ränta just nu. Inga andra avgifter.

Tomten kunde vi dock låna på som ett vanligt bolån men med lite högre ränta, 3 % i ränta.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
I ixob skrev:
Vi ska bygga lösvirke på totalentreprenad. Byggaren har samarbete med Nordea.

3,6 mkr i kreditiv. 3,84 % rörlig ränta just nu. Inga andra avgifter.

Tomten kunde vi dock låna på som ett vanligt bolån men med lite högre ränta, 3 % i ränta.
Intressant att dom beviljade lån på tomten, går normalt inte att belåna med bolån då det behöver finnas en bostad för detta.
 
L Liljeros skrev:
Intressant att dom beviljade lån på tomten, går normalt inte att belåna med bolån då det behöver finnas en bostad för detta.
Det är just fastigheten som pantsätts och inte huset.

Den är dock värd mer om det står ett nybyggt hus på den.

Av samma anledning kan du köpa skog på 75% lån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.