1 348 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Lösulla vinden
Hej. Jag ska lösullsisolera min vind med cellulosa. Det ligger ingen ångspärr på vinden idag. Vindsbjälklaget är betong. Vår isoleringsfirma som är en välrenommerat företag på orten tycker inte jag ska lägga ångspärr på vinden med motiveringen att fukten då stannar i betongbjälklaget. Kan det stämma? Huset är från 64 och på sina ställen har jag sett att man satt tjärpapp ovanför undertaket på boplanet. Kan inte se i alla rum men är väl rimligt att man satte dit det i hela huset.
Vinden är välventilerad i takfot och även nock. Och på något sätt tycker jag isoleringsfirmans synpunkt låter rimlig. Ångspärren bör väl först och främst ligga under vindsbjälklaget?
Det som oroar mig lite är att varje "byggexpert" och besiktningsman verkar ha som lag att det ska ligga ångspärr på vinden. Vill inte råka ut för några onödiga anmärkningar den dagen jag ska sälja huset.
Gör det någon skillnad att mitt vindsbjälklag är gjuten betong?
Vinden är välventilerad i takfot och även nock. Och på något sätt tycker jag isoleringsfirmans synpunkt låter rimlig. Ångspärren bör väl först och främst ligga under vindsbjälklaget?
Det som oroar mig lite är att varje "byggexpert" och besiktningsman verkar ha som lag att det ska ligga ångspärr på vinden. Vill inte råka ut för några onödiga anmärkningar den dagen jag ska sälja huset.
Hur blev det tillslut? Står inför samma dilemma med många olika råd. Det främsta rådet är att det är uppenbart att det skiljer sig från vind till vind.F Folkson skrev:Hej. Jag ska lösullsisolera min vind med cellulosa. Det ligger ingen ångspärr på vinden idag. Vindsbjälklaget är betong. Vår isoleringsfirma som är en välrenommerat företag på orten tycker inte jag ska lägga ångspärr på vinden med motiveringen att fukten då stannar i betongbjälklaget. Kan det stämma? Huset är från 64 och på sina ställen har jag sett att man satt tjärpapp ovanför undertaket på boplanet. Kan inte se i alla rum men är väl rimligt att man satte dit det i hela huset.
Vi funderar likt din byggare att inte lägga ångspärr och istället balansera isolering kontra fuktnivå
Hej! Jag la inte ångspärr på vinden. Dels för att jag har tjärpapp (eller liknande material) under vindsbjälklaget och dels för att bjälklaget är betong. Fukten ska inte lika enkelt ta sig upp till vinden som jag förstått det rätt. Tycker även isoleringsfirman resonemang som jag skrev om lät rimlig. Har även modern ventilation som jag tänker ventilerar bort det mesta. Men gissar att jag får ta diskussionen med besiktningsmannen om jag ska sälja någon gång. För där verkar det vara ”lag” att det ska finnas. Har även förbättrat ventilationen på vinden i nock. Har inte märkt några problem men var inte heller så länge sen jag gjorde tilläggsisoleringen. Lycka till!P Pandre skrev:
Tack.F Folkson skrev:Hej! Jag la inte ångspärr på vinden. Dels för att jag har tjärpapp (eller liknande material) under vindsbjälklaget och dels för att bjälklaget är betong. Fukten ska inte lika enkelt ta sig upp till vinden som jag förstått det rätt. Tycker även isoleringsfirman resonemang som jag skrev om lät rimlig. Har även modern ventilation som jag tänker ventilerar bort det mesta. Men gissar att jag får ta diskussionen med besiktningsmannen om jag ska sälja någon gång. För där verkar det vara ”lag” att det ska finnas. Har även förbättrat ventilationen på vinden i nock. Har inte märkt några problem men var inte heller så länge sen jag gjorde tilläggsisoleringen. Lycka till!
Jag tror det kommer bli bra till slut och väljer sannolikt inte ångspärr men en lite tunnare tilläggsisolering.
Klicka här för att svara