Hej,

Upptäckte för nåogt år sen att det var lite svart på vissa råspont inne på vinden. Monterade en mätare och har följt luftkvalit'en sen dess, ingen risk för påväxt enligt mätaren oavsett årstid.

Men i veckan har jag börjat måla huset, och insåg att något saknades. I en nock sitter en paxfläkt som verkar vara fuktstyrd. De andra två nockarna har inga ventiler(!)

Så jag tänkte sätta en ventil i varje nock samt riva bort paxfläkten. Den skapar ju undertryck på vinden, vilket man ju absolut inte vill ha om jag fattat rätt.

Skall också krypa upp igen och kolla takfotsventilationen då det verkar vara en amatör som gjorde takbytet för sådär 15-20 år sen för det saknas takplåtar och vattbrädor i trä istället fär plåt, men nu fixat.

Funderar också på att slänga in en trygghetsvakt.

Kommentarer och relevanta åsikter mottages gärna!d

"ingen risk för påväxt enligt mätaren oavsett årstid"

Jag vet inte vad mätaren visar men om du inte tror att det är någon risk för påväxt som läget är nu ska du nog vara väldigt försiktig med att ändra något, även om Pax-fläkten onekligen låter som en udda detalj.

Om det är lite svart på råsponten kan du övervaka så att det inte växer, innan du ändrar något som eventuellt är onödigt eller till och med sämre.

• Gilla
Hampusca och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
"ingen risk för påväxt enligt mätaren oavsett årstid"

Jag vet inte vad mätaren visar men om du inte tror att det är någon risk för påväxt som läget är nu ska du nog vara väldigt försiktig med att ändra något, även om Pax-fläkten onekligen låter som en udda detalj.

Om det är lite svart på råsponten kan du övervaka så att det inte växer, innan du ändrar något som eventuellt är onödigt eller till och med sämre.
Kan ta fram mätdata men enligt följande har jag aldrig varit i orange eller rött område. Visserligen mätt på en ”innervägg” på vinden, men temp och luftfuktighet borde vara samma i hela vinden?

https://www.byggahus.se/forum/threads/excel-foer-att-bedoema-vindens-risk-foer-pavaext.536284/

J Jkgbg skrev:
Kan ta fram mätdata men enligt följande har jag aldrig varit i orange eller rött område. Visserligen mätt på en ”innervägg” på vinden, men temp och luftfuktighet borde vara samma i hela vinden?

[länk]
Det stora problemet är nog om du har lokala läckage upp till vinden som inte är där du mäter. Det kan till exempel vara en vindslucka eller genomföring för ventilationskanal, men om mätaren är placerad där du har begynnande påväxt borde det ju vara där du eventuellt har problem.

Det är väldigt vanligt med viss grad av påväxt på kallvindar (inte minst min vind är ett tråkigt exempel på detta) och det viktiga är att ha koll så att det inte ökar över tid. Jag skulle som sagt vara väldigt försiktig med att åtgärda något som inte verkar vara något problem till att börja med.

Trygghetsvakten Vind borde inte skada, men i ditt fall verkar det inte heller som att det skulle göra någon nytta utan bara vara en onödig kostnad.

W Weimik skrev:
Det stora problemet är nog om du har lokala läckage upp till vinden som inte är där du mäter. Det kan till exempel vara en vindslucka eller genomföring för ventilationskanal, men om mätaren är placerad där du har begynnande påväxt borde det ju vara där du eventuellt har problem.

Det är väldigt vanligt med viss grad av påväxt på kallvindar (inte minst min vind är ett tråkigt exempel på detta) och det viktiga är att ha koll så att det inte ökar över tid. Jag skulle som sagt vara väldigt försiktig med att åtgärda något som inte verkar vara något problem till att börja med.

Trygghetsvakten Vind borde inte skada, men i ditt fall verkar det inte heller som att det skulle göra någon nytta utan bara vara en onödig kostnad.
Ok, men blir lite störd av paxfläkten i kombo med avsaknad av ventilation, den måste ju göra att lufteen sugs upp, fuktig luft som kondenserar mot det kalla taket? Har aldrig hört talas om en sådan konstruktion.

J Jkgbg skrev:
Ok, men blir lite störd av paxfläkten i kombo med avsaknad av ventilation, den måste ju göra att lufteen sugs upp, fuktig luft som kondenserar mot det kalla taket? Har aldrig hört talas om en sådan konstruktion.
Vinden kanske inte är helt tät även om det saknas ventiler. Du kan ju stänga av fläkten och hålla koll på hur det blir.

W Weimik skrev:
Vinden kanske inte är helt tät även om det saknas ventiler. Du kan ju stänga av fläkten och hålla koll på hur det
W Weimik skrev:
Vinden kanske inte är helt tät även om det saknas ventiler. Du kan ju stänga av fläkten och hålla koll på hur det blir.Ska
Och hoppas ventilationen löse sig själv? Tror du det svarta försvinner då?

Den enda lösning som är riktigt bra är "intelligent" styrning av vindsventilation.
Tilluft och frånluft med fläkt som startar om det är fördelaktigt att ventilera.
Det ges av fukt- och temperaturmätare både inne på vinden och utanför.

• Gilla
Jkgbg
  • Laddar…
J Jkgbg skrev:
Och hoppas ventilationen löse sig själv? Tror du det svarta försvinner då?
Saken är ju att du inte verkar ha problem med ventilationen, enligt dina mätningar.

Nej, det svarta försvinner inte. Mögel uppstår och tillväxer under gynnsamma förhållanden. När det blir torrare upphör tillväxten men det som finns där försvinner inte.

M MagHam skrev:
Den enda lösning som är riktigt bra är "intelligent" styrning av vindsventilation.
Tilluft och frånluft med fläkt som startar om det är fördelaktigt att ventilera.
Det ges av fukt- och temperaturmätare både inne på vinden och utanför.
Alla är inte överens om det utan förordar luftavfuktare. Men först och främst ska det finnas ett problem att lösa.

W Weimik skrev:
Alla är inte överens om det utan förordar luftavfuktare. Men först och främst ska det finnas ett problem att lösa.
Men jag tror du missuppfattat mig, jag har ju problem, det är svart på insidan av taket som inte fanns när jag flyttade in ochj det svarta verkar breda ut sig. Inser när jag läser mitt inlägg att jag kanske inte var tydlig, men det är ett stort problem och om jag får röta eller mögel där åker jag på ett takbyte. Jag vill alltså förebygga detta. Pax-fläkten är en oortodox lösning och såvitt jag kan bedömma har den samma styrning som en vanlig badrumsfläkt, dvs den suger ut luft när det är fuktigt på vinden. Då sugs ju mer fuktig luft upp från huset. Det är för mig ett problem att lösa. Att sen mina mätningar som jag gjort i ett år nu inte gett utslag kan ju bero på många saker, miljön kan ju vara ok, men det kan ju också vara så att jag satt mätaren på en innervägg och inte på det kalla taket, dvs temperaturen blir betydligt högre än taket.

Jag har nu bokat en expert som kommer hit och tittar och föreslår åtgärd.

J Jkgbg skrev:
Men jag tror du missuppfattat mig, jag har ju problem, det är svart på insidan av taket som inte fanns när jag flyttade in ochj det svarta verkar breda ut sig. Inser när jag läser mitt inlägg att jag kanske inte var tydlig, men det är ett stort problem och om jag får röta eller mögel där åker jag på ett takbyte.
Det svarta på insidan av taket är nog svartmögel.

• Ledsen
Jkgbg
  • Laddar…
J Jkgbg skrev:
Men jag tror du missuppfattat mig, jag har ju problem, det är svart på insidan av taket som inte fanns när jag flyttade in ochj det svarta verkar breda ut sig. Inser när jag läser mitt inlägg att jag kanske inte var tydlig, men det är ett stort problem och om jag får röta eller mögel där åker jag på ett takbyte. Jag vill alltså förebygga detta. Pax-fläkten är en oortodox lösning och såvitt jag kan bedömma har den samma styrning som en vanlig badrumsfläkt, dvs den suger ut luft när det är fuktigt på vinden. Då sugs ju mer fuktig luft upp från huset. Det är för mig ett problem att lösa. Att sen mina mätningar som jag gjort i ett år nu inte gett utslag kan ju bero på många saker, miljön kan ju vara ok, men det kan ju också vara så att jag satt mätaren på en innervägg och inte på det kalla taket, dvs temperaturen blir betydligt högre än taket.

Jag har nu bokat en expert som kommer hit och tittar och föreslår åtgärd.
Okej, då missuppfattade jag frågan. Om det svarta breder ut sig bör du så klart göra något åt det. Det jag menar är att det är vanligt att kallvindar har lite påväxt som har uppkommit vid något tillfälle men sedan inte förvärras och därmed inte behöver åtgärdas.

Återkoppla gärna med vad experten kom fram till!

• Gilla
Jkgbg
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Okej, då missuppfattade jag frågan. Om det svarta breder ut sig bör du så klart göra något åt det. Det jag menar är att det är vanligt att kallvindar har lite påväxt som har uppkommit vid något tillfälle men sedan inte förvärras och därmed inte behöver åtgärdas.

Återkoppla gärna med vad experten kom fram till!
Ja då har jag svart på vitt att det är svart påväxt med mögel. Avhjälps med en avfuktare på vinden och sanering och behandling med AMP. Grundorsaken är avsaknad av tillräcklig frånluft i huset kombiinerat med att det saknas tätskickt till vinden. Låter som alla gamla hus enligt mig. Men i mitt fall har då paxfläkten förvärrat istället att förbättra som nog "händige Harry" som installerade den avsåg.

Tack för återkopplingen. Men då låter det väl först och främst som att den bristfälliga frånluften borde åtgärdas? Att köra luftavfuktare för att avfukta luft som inte borde komma upp på vinden till att börja med känns lite bakvänt. Det kostar trots allt en del både i inköp och drift. Dessutom finns det risk att det hörs. Men det kanske du har koll på.

Om du ska ha luftavfuktare bör den ha lite smartare styrning än att bara gå på luftfuktigheten. Det är svårt och kanske till och med meningslöst att avfukta en nollgradig vind på vintern. Men det kanske du också har koll på 🙂

Har du fått en offert på saneringen? Jag är lite nyfiken i och med att jag funderar på att sanera min vind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.