Staffans2000
lastkaj skrev:
Detta är som gjort för att få problem. Fukten kommer att kondensera i isoleringen där det finns organiskt material. Ytterligare ett bevis på naiva byggföretag. Fast det är klart, de skiter ju vad som händer om 5-10 år.
Hejsan alla organiska varelser!

För över 10 år sedan tilläggsisolerade jag min vind med "Ekofiber" dvs. sönderrivet tidningspapper utan att först ha tagit bort sågspånen.
Mitt vindsbjälklag ser ut på följande vis, underifrån och upp:Tretex-råspånt-papperssäckar-sågspån-Ekofiber-luftspalt-råspont-kallvind.

jag har grävt ned i isoleringen på jakt efter mögel, utan resultat, tackom och lovom.

Har man inte övertryck i huset som pressar ut fuktig luft och en väl vetilerad vind, så torde inte mögel vara något problem oavsett isoleringsmaterial.

Så i det här fallet har nog byggfirmornas ignorans ingen negativ inverkan.

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:

För över 10 år sedan tilläggsisolerade jag min vind med "Ekofiber" dvs. sönderrivet tidningspapper utan att först ha tagit bort sågspånen.
Mitt vindsbjälklag ser ut på följande vis, underifrån och upp:Tretex-råspånt-papperssäckar-sågspån-Ekofiber-luftspalt-råspont-kallvind.

jag har grävt ned i isoleringen på jakt efter mögel, utan resultat, tackom och lovom.

Har man inte övertryck i huset som pressar ut fuktig luft och en väl vetilerad vind, så torde inte mögel vara något problem oavsett isoleringsmaterial.

Nja.. Ekofiber är Cellulosa matreal. Vilket Miniralull INTE är.

ALL Cellulosa matreal kan ta upp & avge fukt. exempel på Cellulosa matreal är kutterspån, sågspån, Lin, hampa, tidningspapper osv.

Miniralull, kan INTE avge & ta upp fukt. Miniralull är Stenull & Glasull.

Det är blandningen av matreal som Cellulosa & miniralull som man helst ska undvika.

Olika Cellulosa matreal är helt ok att blanda.

Staffan2000 skrev:

Precis som du skriver så blir det mindre påverkan om du har undertryck i huset.

Ekofiber är behandlad mot mögel och brand.
Har hört att man inte behöver luftspalt när man
sprutar med ekofiber.
Fast när vi sprutar sitter det alltid luftspalt
men spånet kan ligga kvar.
Är det risk eller har varit dålig luft
monterar vi mögelstopper.

Mvh Putte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.