Hola!
Kan man bara köpa en ”säck lösull” och hälla ut på vinden och jämna ut?
Går det med vilken sort som helst?
Den nuvarande är vit.
Mats

Javisst!
Om du hyr en lösullsspruta tror jag att lösullen kommer isolera ändå bättre, men det blir kanske för mycket jobb och kostnader om det är små mängder?

Fyllde på i fritidshuset med lösull och krattade ut det. Var lågt i tak så jag fick krypa med balarna till takstolsfacken, sedan använde jag två plasträfsor, där en hade kapat skaft. Använde Rockwools produkt.
Produkten är ju sammanpressad så det blir hyfsad "fluffigt" direkt.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
En säck lösull lär dock inte räcka. En säck Isover lösull motsvarar 26cm lösull på en kvadratmeter...

S
Jag har en väldigt liten vind (typ 15m2), fick isolerfirman att fylla 15 sopsäckar med lösullull som jag spred ovanpå sågspånet. Hade inte gått att få det så fluffigt med att bara kratta ut ett par balar. Är det en större vind hade jag tagit ut firman som fått spruta. I min 60m2 tillbyggnad sprutade de 100 balar lösullull i väggar med och tak, var gjort på 2h ungefär. Sjukt värt!

AXS
Mina föräldrar rullade ut typ 10cm med papper på ena sidan. Blev stor skillnad!

Det gäller att ha koll på fuktigheten när du ökar isoleringen. Speciellt i gamla hus utan plast i taket.

Idag hade de nog bytt ut allt mot icell eller liknande men det har funkat nu i många år.

pacman42 pacman42 skrev:
En säck lösull lär dock inte räcka. En säck Isover lösull motsvarar 26cm lösull på en kvadratmeter...
...och det är när den är utblåst. Öppnar man bara säcken och försöker kratta ut de så blir det väl 5cm...

MathiasS MathiasS skrev:
...och det är när den är utblåst. Öppnar man bara säcken och försöker kratta ut de så blir det väl 5cm...
Du får prova att öppna en bal det expanderar mycket och blir tillräckligt bra, är ju ingen säck utan en pressad bal.
Rockwool stenull
Mängd: 20 kg
Densitet: Löst utlagd ≥ 42 kg/m³
Enligt denna ca 25 cm på 2 kvm.
Jag använde en pall/16 säckar på ca 35-40 kvm och blev ca 25 cm, men lite tunnare nere vid takfot för att inte ligga mot yttertakets råspont. Den fortsatte expandera lite även efter man krattat ut.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Du får prova att öppna en säck, det expanderar mycket och blir tillräckligt bra.
Rockwool stenull
Mängd: 20 kg
Densitet: Löst utlagd ≥ 42 kg/m³
Enligt denna ca 25 cm på 2 kvm.
Jag använde en pall/16 säckar på ca 35-40 kvm och blev ca 25 cm, men lite tunnare nere vid takfot för att inte ligga mot yttertakets råspont.
Ja det är länge sedan jag gjorde det där på vinden här men blåst och handfluffat går inte att jämföra.

MathiasS MathiasS skrev:
men blåst och handfluffat går inte att jämföra.
Det säger jag inte emot, men ibland räcker det med "tillräckligt" bra i jämförelse.😉

Ska bara fylla på på en del ställen så jag tar å köper några säckar men kan jag köpa vilken sort som helst?

MrJay
M masv12 skrev:
Ska bara fylla på på en del ställen så jag tar å köper några säckar men kan jag köpa vilken sort som helst?
Har du vitt så borde du använda samma, det är glasull. Skillnader hittar du tex här: https://www.hus.se/stenull-eller-glasull/

Vad kan det vara för sort på isoleringen på den jag har ?

Vad har du, står bara vit.
Är det lösull?

A AndersS skrev:
Vad har du, står bara vit.
Är det lösull?
Ja det är lösull

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.