Har en liten stuga som jag rivit ur all isolering på vinden. Börjar bli dyrt att värma upp nu :D

ca 40kvm, ytterväggar är 20cm med fjällpanel, ca 10cm isolering och 2-glas fönster.

Den används nu aktivt under ca 2år sen kommer den troligtvis inte användas mer på vintern så det är inget boende jag satsar på så att säga.

Tidigare var det ca 20cm isolering med isoleringsskivor på vinden.

Kommer hyra maskin och blåsa upp lösull istället, vilken sort och hur mycket, 30cm?

Nu för tiden är 50 cm standard när man ullar vind. Tror d är bättre att ta några cm extar just på vinden.

Jag sprutade upp Thermofloc lösull gjort på returpapper, borsalt o borsyra.
Det gick åt 53 säckar för en vind på ca 65kvm, ca 40cm tjockt.

Huset är från 1836 med 4tum timmerstomme, ny 22mm panel på gammal 30mm panel, 45mm isolering och gips. Huset ska kunna användas mer eller mindre året om och ligger på Öland.

Som jag förstod det så var 40cm väl tilltaget här. 30cm lär säkert räcka om du inte ska använda stugan vintertid framöver och den inte ligger i Kiruna.

Valde Thermofloc för egenskaperna i materialet passar huset samt att den var billigast av de cellulosafiber isoleringar jag kollade upp. Betalade 165:- ink moms per säck och 800:- för 2h jobb. Jag stod nere och matade på maskinen medan isoleringskillen var på vinden.

Blev ett skönt täcke! :D

• IMG_0128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.