Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Ser ut som en nitning dvs att man har låst sprinten genom att pressa in på en punkt.. på din bild ca 1-1,5 cm från underkant.
Går det inte med det våld du har brukat återstår att såga av den.. Alt. om det är en nitning att du helt enkelt borrar i den fördjupning som det ser ut att vara, och sen provar att slå ut den
Går det inte med det våld du har brukat återstår att såga av den.. Alt. om det är en nitning att du helt enkelt borrar i den fördjupning som det ser ut att vara, och sen provar att slå ut den
Tack för alla tips! Jag fick tillslut ut dörrsprintarna med hjälp av en huggmejsel och hammare.
Tyvärr är glipan mellan karm och dörr för smal för att få att dörren skall kunna gå att öppnas.
Hur öppnar jag nu dörren och gör minst skada på karm och dörr?
Tyvärr är glipan mellan karm och dörr för smal för att få att dörren skall kunna gå att öppnas.
Hur öppnar jag nu dörren och gör minst skada på karm och dörr?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Blir gångjärnet ivägen? Fiunns gångjärnsriktare så du kan böja undan gångjärnet.
Klämmer dörrbladet så är det väl bara våld att dra det ur karmen, kan underlätta med stor glasmästarsugkoppar.
Protte
Klämmer dörrbladet så är det väl bara våld att dra det ur karmen, kan underlätta med stor glasmästarsugkoppar.
Protte
Jag behöver få upp en sån här dörr från 1930 talet. Jag har borrat in nitningarna, dränkt med WD-40, bankat in en kniv i diverse springor och huggit ut sprintarna med mejsel och hammare. För att jag ska kunna trycka dörren ut eller in måste jag slå gångjärnen ur vägen då de tar i dörren/karmen.. Härdat stål antar jag. Återkommer.
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Efter att jag slagit ut sprintarna så drog jag isär gångjärnen med en gångjärnstiktare. Dörren ramlade stort sätt ut.
Var försiktig med gamla dörrar, det knakar redigt när man gör så här.
Tack för info!
Var försiktig med gamla dörrar, det knakar redigt när man gör så här.
Tack för info!
Gammalt ämne men upptäckte en sak idag som underlättade
Jag knackade bort överdelen, är bara en kort sprint å så kan man lättare knacka ur den långa sprinten...
Jag knackade bort överdelen, är bara en kort sprint å så kan man lättare knacka ur den långa sprinten...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto