Hur lossar man en dörrsprint till en innerdörr på enklaste sätt?

Jag har provat att slå loss sprinten med en hammare på en kniv och skrivmejsel ut att lyckts.

• dörrsprint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
50025117.jpg

Det är inte den här typen gångjärn? då lyfter du bara dörren av. botten är bara skruvad på som "pynt".

Dörren har gått i baklås så jag kan inte lyfta dörren.

Dörren är från 50 talet.

då vet jag inte :( kanske pröva vrida sprinten med polygrip samtidigt som nån bankar. då får du ju veta om det är en hel sprint med.

Nu har jag provat att lyfta av en annan dörr. Knackat jag från ovan sidan av sprinten så lossnar den. Så det är en riktig sprint och inget "pynt"

Ser ut som en nitning dvs att man har låst sprinten genom att pressa in på en punkt.. på din bild ca 1-1,5 cm från underkant.

Går det inte med det våld du har brukat återstår att såga av den.. Alt. om det är en nitning att du helt enkelt borrar i den fördjupning som det ser ut att vara, och sen provar att slå ut den

Ta en huggmejsel och slå in den med en hammare mellan sprint-gångjärn, sedan slår du sprinten nedåt med huggmejseln.

• Gilla
Bengt Olov
  • Laddar…
Tack för alla tips! Jag fick tillslut ut dörrsprintarna med hjälp av en huggmejsel och hammare.

Tyvärr är glipan mellan karm och dörr för smal för att få att dörren skall kunna gå att öppnas.:(

Hur öppnar jag nu dörren och gör minst skada på karm och dörr?

Blir gångjärnet ivägen? Fiunns gångjärnsriktare så du kan böja undan gångjärnet.

Klämmer dörrbladet så är det väl bara våld att dra det ur karmen, kan underlätta med stor glasmästarsugkoppar.

Protte

• Gilla
Josefuhlin
  • Laddar…
Ta dit en låssmed som öppnar låset?

Jag behöver få upp en sån här dörr från 1930 talet. Jag har borrat in nitningarna, dränkt med WD-40, bankat in en kniv i diverse springor och huggit ut sprintarna med mejsel och hammare. För att jag ska kunna trycka dörren ut eller in måste jag slå gångjärnen ur vägen då de tar i dörren/karmen.. Härdat stål antar jag. Återkommer.

• Hand håller en gammal rostig dörrgångjärnspinne bredvid en vitmålad dörrkarm.
    Skapa konto
Där sitter inga bakkkantsäkringar.

Efter att jag slagit ut sprintarna så drog jag isär gångjärnen med en gångjärnstiktare. Dörren ramlade stort sätt ut.
Var försiktig med gamla dörrar, det knakar redigt när man gör så här.

Tack för info!

Gammalt ämne men upptäckte en sak idag som underlättade
Jag knackade bort överdelen, är bara en kort sprint å så kan man lättare knacka ur den långa sprinten...
En hand håller en stämjärn mot en dörrkarm för att knacka ut en sprint från gångjärnet.
Skapa konto
Hand som håller den avtagbara delen av en dörrs gångjärn framför tapet med blommönster.
Skapa konto
Närbild på en hand som knackar ur en sprint från dörrfäste mot blommigt tapetserad vägg.
Skapa konto

• Gilla
ebbelito och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.