Hej!
Jag har ett larm som är beroende av 3G när fiberanslutning eller ström ligger nere.
Har rätt mycket komponenter till mitt larm så inte jättesugen på att byta allt till nytt system.

Har funderat på en lösning, skulle man kunna koppa larmet mot en trådlös router med ett 4G kort i? Helst en router som då även har ett batteribackup i sig, vet inte om det finns? Annars finns det i alla fall separata backups att köpa till routrar har jag sett.

Någon som funderat på en sådan lösning för sitt 3G larm?

Beroende på vad det är för larmsystem så kan det räcka med att byta 2G/3G-modulen till en modul med 4G eller 4G/5G.

Det finns routrar som har fallback-funktion där man kan ha ett 4G/5G-modem anslutet.

Jag har en UPS som hela vårt interna nätverk (fiberswitch/CPE, router, switchar, NAS, Homey Pro, etc.) är anslutna till.

Demmpa Demmpa skrev:
Beroende på vad det är för larmsystem så kan det räcka med att byta 2G/3G-modulen till en modul med 4G eller 4G/5G.

Det finns routrar som har fallback-funktion där man kan ha ett 4G/5G-modem anslutet.

Jag har en UPS som hela vårt interna nätverk (fiberswitch/CPE, router, switchar, NAS, Homey Pro, etc.) är anslutna till.
Ja, det var också min första tanke att byta till en 4G modul. Det är Securitas jag har, dom sa att det inte fungerade. Dock har väl dom inget intresse av en sådan lösning, vill välja sälja nya grejer.

Problemet med min fiberanslutning är att själva boxen som stadsnätet kommer in i slocknar när strömmen går, så då slocknar min router vilket fall. Tänker därför en separat router med ett 4G kort i samt helst inbyggd batteri backup, annars en separat extern UPS som du har. Men hade varit smidigast med en 4G router med inbyggd batteribackup, men vet inte om det finns? Inte hittat någon.

Det finns små bärbara 4G/5G-routrar som har inbyggt batteri vissa har ethernetanslutning på LAN-sidan.
Hur pass bra det är för batteriet att låta dessa vara anslutna till elnätet kontinuerligt har jag ingen koll på.
Sen är också frågan hur lätt det är att byta och/eller få tag på nytt batteri.

F Fredrik_1976 skrev:
Problemet med min fiberanslutning är att själva boxen som stadsnätet kommer in i slocknar när strömmen går, så då slocknar min router vilket fall. Tänker därför en separat router med ett 4G kort i samt helst inbyggd batteri backup, annars en separat extern UPS som du har.
Är det i din ände som fiberkonvertern/CPEn blir spänningslös eller är det i andra änden av fiberkabel, hos fibernätsägaren som det blir strömlöst?

Är det hos dig och den sitter långt ifrån din router så får du skaffa två UPSer, en till CPEn och en till routern mm.

F Fredrik_1976 skrev:
Ja, det var också min första tanke att byta till en 4G modul. Det är Securitas jag har, dom sa att det inte fungerade. Dock har väl dom inget intresse av en sådan lösning, vill välja sälja nya grejer.

Problemet med min fiberanslutning är att själva boxen som stadsnätet kommer in i slocknar när strömmen går, så då slocknar min router vilket fall. Tänker därför en separat router med ett 4G kort i samt helst inbyggd batteri backup, annars en separat extern UPS som du har. Men hade varit smidigast med en 4G router med inbyggd batteribackup, men vet inte om det finns? Inte hittat någon.
Jag har den här:
https://www.dustin.se/product/5011303075/rutx50-industrial-5g-router

Med deras egna UPS-lösning:
https://www.dustin.se/product/5011284732/bat120-mini-ups-for-teltonika

Routern har möjlighet till automatisk "failover" efter önskad tid.
Jag har konfigurerat att den ska gå över på 5G efter 30 sekunder, vet inte om det är för lång tid, men jag har inte upplevt några stora problem.
Visst, sitter man hemma och jobbar via Teams, då märks naturligvis 30 sekunder, så jag kanske ska ställa den lite snävare?
Men funkar utmärkt vid strömavbrott och andra driftstörningar.
En liten UPS strömförsörjer "smarta hemmet" och inkommande fiberconverter, så vid ett strömavbrott så klarar sig oftast fiberanslutningen, eftersom dess matande aktiva utrustning verkar vara på en annan sektion av elnätet än mitt hus.

Demmpa Demmpa skrev:
Är det i din ände som fiberkonvertern/CPEn blir spänningslös eller är det i andra änden av fiberkabel, hos fibernätsägaren som det blir strömlöst?

Är det hos dig och den sitter långt ifrån din router så får du skaffa två UPSer, en till CPEn och en till routern mm.
Det är stadsnätet så osäker faktiskt om det även slocknar i deras anläggning. Det jag vet är att det slocknar i min. Routern står nära inkommande fiber så det går att använda samma UPS. Det låter som en smart idé om man skulle slippa 4G kortet. Finns det routers annars som både jag köras mot fiber och 4G kort.

Det låter ju väldigt onödigt att byta ut hela hemlarmet iaf, på ett eller annat sätt borde det gå att lösa även när 3G slocknar.

Ja, det finns routrar som har både ethernet och 4G/5G på dubbla WAN som går att programmera för fallover.

Det finns även routrar med dubbla ethernet-WAN, tex Unifi Cloud Gateway Ultra, som man kan programmera för fallover, då ansluter man en extern 4G/5G-modem på ena WAN-porten.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det finns routrar som har både ethernet och 4G/5G på dubbla WAN som går att programmera för fallover.

Det finns även routrar med dubbla ethernet-WAN, tex Unifi Cloud Gateway Ultra, som man kan programmera för fallover, då ansluter man en extern 4G/5G-modem på ena WAN-porten.
Jag kör som sagt var den här, har funkat väldigt bra:
https://www.dustin.se/product/5011303075/rutx50-industrial-5g-router

Demmpa Demmpa skrev:

Det låter perfekt, men så behöver jag även en UPS.
Den du hade Demmpa kändes väldigt dyr eller kostar det dom pengarna om man vill ha en sådan funktion?

F Fredrik_1976 skrev:
Routern står nära inkommande fiber så det går att använda samma UPS. Det låter som en smart idé om man skulle slippa 4G kortet. Finns det routers annars som både jag köras mot fiber och 4G kort.

Det låter ju väldigt onödigt att byta ut hela hemlarmet iaf, på ett eller annat sätt borde det gå att lösa även när 3G slocknar.
Jag hade kört UPS på mediabox + router och således få koppling om nätet försvinner.

Finns kombi-routrar med 4G + RJ45 men de är oftast rätt tråkiga eller väldigt dyra. De flesta Asus-routrar klarar av att äta en USB-sticka med 4G modem och hantera fallover. Krävs dock att det är "rätt" sticka, alla funkar inte.

Har inte koll på andra tillverkare.

F Fredrik_1976 skrev:
Den du hade Demmpa kändes väldigt dyr eller kostar det dom pengarna om man vill ha en sådan funktion?
Hur dyr UPSen blir beror på vilken effekt de anslutna apparaterna drar och hur länge du vill att UPSen ska strömförsörja enheterna.

Inköpet av UPSen är egentligen inte det dyra utan det är batteribyterna som bör ske typ var 3-5:e år.

Jag har en på 1500 VA, en sådan kostar ca 3-8000 kr beroende på hur avancerad den är.
Batterierna (2 st 12V 18Ah) kostar 1-2000 kr.

Notera att en stor UPS ibland inte fungerar för så liten utrustning som larm eller router - de drar så lite ström att UPSen tror att ingenting är igång och stänger av sig.

Man kan isåfall använda en 12V Mini UPS (om enheten drivs med 12V kontakt): https://www.amazon.se/APC-Back-UPS-...r-nätverksutrustning/dp/B0CJ5D89Z9/ref=sr_1_5

Själv har jag istället ett PoE-nätverk som driver mediaomvandlare och alla switchar. Där det då finns en UPS till hela nätverket.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
F Fredrik_1976 skrev:
Kolla hur mycket effekt din utrustning kräver, och då behöver du inte sikta högre än så.
En UPS för ditt behov kan du mycket väl få för en tusenlapp:
https://www.dustin.se/product/5011349791/basic-vi-650-sb-schuko-650va360w

Den skulle till exempel kunna driva en belastning på 25W i ca en halvtimme.
Så, mät upp hur mycket du behöver först tänker jag, kan vara bra att veta på många sätt.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.