Tjo!

Nya på hus och tittar på andras vad det finns för sätt att lösa undersidan av takfoten på gaveln.

En del målar råsponten, ser det ut som. Andra lägger plankor längs med taket.

Vi har någon form av skiva, masonit tror jag. Oklart om den är oljehärdad eller inte, men den är iaf skadad och trist. Fåglar har tagit upp en öppning och bygger bon där, på båda gavlarna. Och skarven mellan vindskivor är inte bra så det lär läcka in regn.

Nu ska vi åtgärda. På enklaste vis, eftersom vi har en miljon andra saker att också ta hand om, så funderar jag på att ta ner masoniten och vindskivorna. Sätta upp nya och se till att det är täta skarvar.

Tror jag.

Så min fråga blir, är det en ok lösning, med oljehärdad masonit? Är det hållbart eller kommer det se lika illa ut om något år igen? Kan man måla oljehärdad masonit och få färgen att sitta (tips på metod och färgval då?) eller borde jag ge upp tanken på board?

Till saken hör att ena gaveln är instängd i trädgård och inte riktigt åtkomlig med skylift så det får bli ställning. 8,5m till nock. Andra sidan är tvärt om - källartrappa i vägen för ställning så då hyr vi skylift.

Gul husgavel med vit takfot och fönster, under klarblå himmel med vita moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi tagit upp ett litet hål för att kika närmare.

Skadad och flagnande masonitplatta under takfot med synligt trä bakom, bredvid gul putsfasad och grönskande träd i bakgrunden.
Skapa konto

Skadad masonit och vindskivor på takfotens undersida, med fågelbo och tecken på väderslitage längs gavelsida mot himlen.
Skapa konto

Hade det varit  mitt hus så hade jag tagit bort skivorna, satt dit insäktsnät och sen vitmålade brädor i ett estetiskt lämpligt antal i för bredden.

Om ni kollar bakom skivorna så borde det finnas något att spika/skruva i under den trekantslist som sitter in mot fasaden.

Väl mött!

Tack för input!

Jag ska ta en bättre bild när jag kommer åt men det är, om jag förstår det rätt, såhär. Råspont, sen regel längs med takfoten för att bygga lite höjd (neråt mot marken då) och sen boarden.

Du tänkte typ bort med boarden och trekantslisten. Sen fasadpanel i en bredd som skulle se bra ut, tex 22x145 eller 170 eller nåt, i en mängd små 35-cm stumpar som ersättning (dvs parallellt med råsponten)? Eller menar du långa meter-plank längs med takfoten? För jag antar att man inte målar råsponten direkt va, det låter som att det blir för tätt pga pappen på andra sidan.

Superglad att höra dina tankar, vi är rätt osäkra på den här biten. Hos grannarna har vi sett alla möjliga varianter.

På vilken ledd man väljer att sätta eventuella brädor åt är i det här fallet en smaksak och hur mycket man gillar att såga. Jag rekommenderar inte att måla direkt på råsponten råsponten eftersom det troligen innebär att det blir ett hålrum ovanför putsen upp mot taket.

😊

Det är väl förberett för att sätta korta panelbitar mellan fasad och vindskivan. Vill du sätta panel uppifrån och ner så blir det att sätta nya spikläkt.

Göra detta jobbet från en lift blir otroligt jobbigt, jag hade hyrt en ställning om jag skulle gjort detta. Det är inget ”snabbjobb” även om det inte är jättemånga olika moment, men höjden göra att det tar lite tid att fixa med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.