Kopplade in den här som hastigast idag. Den tänds via lampströmbrytare som hänger temporärt bakom gardinen men på sikt vill jag kunna tända med antingen befintlig väggbrytare (också bakom gardin) eller med Nexa-stickan. Problemet är även att trafon är för 20-60 W men jag vill bara ha 10W på spoten. Denna spot är den enda som är inkopplad. Provade med 10W men upplevde att ljuset fladdrade.
Två frågor alltså: kan jag koppla in på befintlig väggbrytare?
Måste jag ha minst 20W på halogenen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 975 inlägg
Uteblivna svar kanske beror på en lite löst ställd fråga 
Strömbrytare i den fasta installationen brukar styra belysning... Det som kanske är speciellt är om du vill styra ett uttag gömt bakom gardinen via denna strömbrytare, också gömd bakom gardinen. Det är normalt inga problem att ordna det det heller. Det praktiska beror ju på hur det ser ut bakom gardinen
. Eller är det en fast installation du är ute efter.
Sedan är frågan vad som händer med din Nexamottagare när man bryter/sluter strömmen till den. Du kanske måste tända både på väggen och via fjärren, det är nog troligt att det blir så.
Exakt varför drivdon kräver en minsta belastning är jag inte säker på. Det kan bero på att drivdonet har sin bästa funktion i det området, funktion map effektivitet och störningar. Men om det ser ut att fungera med 10 W så tror jag inte det ska vara några problem i praktiken.
Strömbrytare i den fasta installationen brukar styra belysning... Det som kanske är speciellt är om du vill styra ett uttag gömt bakom gardinen via denna strömbrytare, också gömd bakom gardinen. Det är normalt inga problem att ordna det det heller. Det praktiska beror ju på hur det ser ut bakom gardinen
Sedan är frågan vad som händer med din Nexamottagare när man bryter/sluter strömmen till den. Du kanske måste tända både på väggen och via fjärren, det är nog troligt att det blir så.
Exakt varför drivdon kräver en minsta belastning är jag inte säker på. Det kan bero på att drivdonet har sin bästa funktion i det området, funktion map effektivitet och störningar. Men om det ser ut att fungera med 10 W så tror jag inte det ska vara några problem i praktiken.
Tack Bo, för input. Så här ser det ut bakom gardinen just nu
Inte så snyggt men gardinen döljer det bra. Nu fungerar ju Nexan också så man behöver inte rota bakom gardinen. Den befintliga strömbrytaren tänder en utebelysning på altanen men den är aldrig tänd.
På sikt vill jag nog snygga till det och ev dölja trafon eller byta till en som går att ha i dosa (som de tre övriga). Mest för en framtida försäljning antar jag 😊
Går det att koppla på nåt litet motstånd som gör att en 10W inte fladdrar, trafon är ju tänkt för tre lampor och nu används bara en?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så snyggt men gardinen döljer det bra. Nu fungerar ju Nexan också så man behöver inte rota bakom gardinen. Den befintliga strömbrytaren tänder en utebelysning på altanen men den är aldrig tänd.
På sikt vill jag nog snygga till det och ev dölja trafon eller byta till en som går att ha i dosa (som de tre övriga). Mest för en framtida försäljning antar jag 😊
Går det att koppla på nåt litet motstånd som gör att en 10W inte fladdrar, trafon är ju tänkt för tre lampor och nu används bara en?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 975 inlägg
De flesta brukar använda Nexas dimmermottagare WMR-252 för detta. Den kan gömmas bakom strömbrytaren, som du då får byta till en dubbeltrapp. Eftersom din nuvarande Nexamottagare klarar av att dimra den transformator du har så kanske man kan gissa att även WMR-252 klarar av det.
Det ger möjlighet till att gömma drivdonet lite bättre. Om du har en kopplingsdosa rakt ovanför strömbrytaren (uppe vid taket) kan man gå via den. Det går säkert att fiska en slang/kabel inne i väggen också. Annars blir det en utanpåliggande kabel från strömbrytaren upp till drivdonet.
Någon ballast för drivdon känner jag inte till, och de kostar säkert i så fall mer än det smakar. Kan du inte sätta i en 20 W som du sedan dimmar ned?
Det ger möjlighet till att gömma drivdonet lite bättre. Om du har en kopplingsdosa rakt ovanför strömbrytaren (uppe vid taket) kan man gå via den. Det går säkert att fiska en slang/kabel inne i väggen också. Annars blir det en utanpåliggande kabel från strömbrytaren upp till drivdonet.
Någon ballast för drivdon känner jag inte till, och de kostar säkert i så fall mer än det smakar. Kan du inte sätta i en 20 W som du sedan dimmar ned?
Tyvärr ingen kopplingsdosa, men strömbrytaren har ju det jag behöver och kabeln går att smyga in under dörrfodret. Dubbeltrapp, ja. Nexans stickpropp har inte dimmerfunktion men jag har ett annat (Proove) som jag ska testa. Så det bör gå att få till en snygg lösning.Bo.Siltberg skrev:De flesta brukar använda Nexas dimmermottagare WMR-252 för detta. Den kan gömmas bakom strömbrytaren, som du då får byta till en dubbeltrapp. Eftersom din nuvarande Nexamottagare klarar av att dimra den transformator du har så kanske man kan gissa att även WMR-252 klarar av det.
Synd bara att jag inte satte in den från början. Kan ju nämna att elektrikern hade mycket roligt åt våra fönsterspottar eftersom han såg fram emot att få bygga upp huset igen efter en (trolig) brand 😉
Efter sju års flitigt användande har inget hänt ...
Klicka här för att svara