Har tagit hjälp av en firma för kylning av ovanvåningen. De rekommenderar en luftvärmepump i höjd med detta fönster. Hur ska jag lösa rengöring av filter? Fönstret är ca fyra meter upp och trappan svänger på ett lite lurigt sätt. Är inne på en lång teleskopstege som står mot det översta trappsteget. Någon med annan lösning? Tacksam för hjälp!
Tänk på att kall luft sjunker
Min erfarenhet är att firmor som installerar luft-luft ganska tungt väger in hur enkelt arbetet med installationen blir, nästan lika mycket som optimal funktion. Ser ni andra möjliga placeringar så är det bara att stå på sig så löser dom det också. Att rengöra filter någon gång i månaden 4 meter upp låter inte som en klok lösning.
Kan inte se helt på bilden, men det finns en risk för att rätt mycket av kylan trillar ner för trappan istället för att hamna på ovanvåningen. Så ni kommer behöva köra fläkten på rätt kraftigt blås för att skjuta rätt. Behöver inte vara negativt om man egentligen vill kyla hela huset och inte är så känslig för fläktljud, men något att tänka på.
Det viktigaste tycker jag är att blåset är riktat mot rummen/rummet som man framförallt vill kyla. Visst kommer det sprida sig överallt, men det är ändå alltid mycket svalare där det blåser rakt på (oavsett vad firman lovar).
Kan inte se helt på bilden, men det finns en risk för att rätt mycket av kylan trillar ner för trappan istället för att hamna på ovanvåningen. Så ni kommer behöva köra fläkten på rätt kraftigt blås för att skjuta rätt. Behöver inte vara negativt om man egentligen vill kyla hela huset och inte är så känslig för fläktljud, men något att tänka på.
Det viktigaste tycker jag är att blåset är riktat mot rummen/rummet som man framförallt vill kyla. Visst kommer det sprida sig överallt, men det är ändå alltid mycket svalare där det blåser rakt på (oavsett vad firman lovar).
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för input. Enligt firman är ingen annan placering möjlig på övervåningen. Håller med om att det känns väldigt meckigt att behöva klättra fyra meter upp. Men samtidigt är värmen olidlig där vi har våra sovrum.P Pettttter skrev:Min erfarenhet är att firmor som installerar luft-luft ganska tungt väger in hur enkelt arbetet med installationen blir, nästan lika mycket som optimal funktion. Ser ni andra möjliga placeringar så är det bara att stå på sig så löser dom det också. Att rengöra filter någon gång i månaden 4 meter upp låter inte som en klok lösning.
Det är just "enligt firman" som öppnar för att det finns andra möjligheter. Om ni inte vill läsa på och fundera själva så ta åtminstone in några olika firmor som kollar på det, kommer säkert ge en del olika svar.L Linnie84 skrev:
Dom menar vid sidan av övre kanten av fönstret? Det låter fullt rimligt för att kyla övervåningen. Du vill få den så långt upp som möjligt. Sitter den längre ner blir det svårt att få luften dit.L Linnie84 skrev:Har tagit hjälp av en firma för kylning av ovanvåningen. De rekommenderar en luftvärmepump i höjd med detta fönster. Hur ska jag lösa rengöring av filter? Fönstret är ca fyra meter upp och trappan svänger på ett lite lurigt sätt. Är inne på en lång teleskopstege som står mot det översta trappsteget. Någon med annan lösning? Tacksam för hjälp!
Därifrån kommer luften sprida sig bra. Den kommer självklart inte gå ner innan den nått övervåning. Luft trillar inte ner som en sten.
Hur långt avstånd är det mellan steget i höjd med pumpen och väggen? Går det inte att nå med röret av dammsugaren? Hur ska firman installera? Dom har ju samma problem att nå för installationen. Fråga och så har du kanske lösningen även för din del.
Jag har själv haft en liknande installation i förra huset. Hela övervåning blev kyld och mycket bättre att sova.
Vi har samma typ av trapp i en tvåvånings öppet-till-tak hall. Så jädra opraktiskt. Så jag har kollat olika stegar mycket.
Kolla in:
https://www.motonet.se/produkt/hailo-tp1-plattform-for-trappa?product=75-00918
Och
https://www.bauhaus.se/balkforlangare-stabilomat
Och
https://www.bauhaus.se/trappstege-laggo-6-6-steg-1-83m
Finns olika varianter… Än har vi inte slagit till på nåt men kika på dessa så ser du lite alternativ.
Ang AC satte vi en innerdel på ovan- och en på nedervåning. Men vi har ett stort hus där de kunde sitta ”i linje”. Funkar finfint. Men ta in flera firmor - de tänker inte lika alltid.
Kolla in:
https://www.motonet.se/produkt/hailo-tp1-plattform-for-trappa?product=75-00918
Och
https://www.bauhaus.se/balkforlangare-stabilomat
Och
https://www.bauhaus.se/trappstege-laggo-6-6-steg-1-83m
Finns olika varianter… Än har vi inte slagit till på nåt men kika på dessa så ser du lite alternativ.
Ang AC satte vi en innerdel på ovan- och en på nedervåning. Men vi har ett stort hus där de kunde sitta ”i linje”. Funkar finfint. Men ta in flera firmor - de tänker inte lika alltid.
Vi har vår llvp i trappan och jag kan hålla med de som säger att det funkar sådär.
Kylningen kyler trappan och hallen, inte sovrummet. Värme går till övervåningen, inte undervåningen. Det enda den funkar bra till är att torka tvätt som hängs i trapoan och att vara ivägen.
Sätt den i sovrummet istället, om det mest är för kyla. Den kommer att kyla hela huset eftersom varmluften stiger dit, blir kall och sjunker. Ni har dessutom inluft i sovrummet, så spridningen får hjälp.
Kylningen kyler trappan och hallen, inte sovrummet. Värme går till övervåningen, inte undervåningen. Det enda den funkar bra till är att torka tvätt som hängs i trapoan och att vara ivägen.
Sätt den i sovrummet istället, om det mest är för kyla. Den kommer att kyla hela huset eftersom varmluften stiger dit, blir kall och sjunker. Ni har dessutom inluft i sovrummet, så spridningen får hjälp.
Har de motiverat varför inga andra platser är möjliga och håller ni med? Jag har svårt att tro att det inte skulle finnas plats någon annanstans i ett rymligt hus, som det ser ut att vara.L Linnie84 skrev:
Jag hade en liknande trappa i mitt förra hus.
Det var helt omöjligt att få den varma (eller på sommaren kalla) att "vandra" till övervåningen.
Man måste få luften att cirkulera upp till övervåningen genom att någon typ av ventilation.
Jag hade bara mekanisk frånluft, som hade ett utsug på en toalett på övervåningen, och det fungerade tyvärr inte.
Men nedervåningen hade stor nytta av installationen.
Men angående din fråga så skulle jag välja en annan plats för innedelen, det kommer att bli bökigt att serva den.
Det är ju inte bara dammsugning av filter, utan någon gång händer det andra saker.
Men bra att du tänker igenom det innan du installerar, det kanske finns en bra lösning, men en fast monterad stege ser jag inte framför mig.
Och eftersom du skriver att det gäller övervåningen så skulle jag personligen titta på ett alternativ där man installerar den där istället.
Det var helt omöjligt att få den varma (eller på sommaren kalla) att "vandra" till övervåningen.
Man måste få luften att cirkulera upp till övervåningen genom att någon typ av ventilation.
Jag hade bara mekanisk frånluft, som hade ett utsug på en toalett på övervåningen, och det fungerade tyvärr inte.
Men nedervåningen hade stor nytta av installationen.
Men angående din fråga så skulle jag välja en annan plats för innedelen, det kommer att bli bökigt att serva den.
Det är ju inte bara dammsugning av filter, utan någon gång händer det andra saker.
Men bra att du tänker igenom det innan du installerar, det kanske finns en bra lösning, men en fast monterad stege ser jag inte framför mig.
Och eftersom du skriver att det gäller övervåningen så skulle jag personligen titta på ett alternativ där man installerar den där istället.
Vi har en llvp i trappen i vårt hus, vi valde den medvetet för att kunna ha den till båda våningarna, vad gäller värme (!) vilket är det huvudsakliga syftet. Det fungerar bra i vårt fall.
Helt enligt förväntningarna är den inte alls vidare funktionell till att kyla övervåningen.
Vår sitter i höjd med övervåningens golv ungefär, så det bidrar förstås till att kyla på övervåningen inte funkar så bra. Kommer er sitta klart över golvnivå fungerar det kanske bättre, men kanske inte heller bra.
Behövde jag klättra 4 meter upp på stege för att rengöra filtren i vår skulle det inte bli av, kanske första gången medan den fortfarande är en nyhet och man tänker att man ska vara duktig. Möjligen andra gången, sedan på sin höjd en gång om året...
Helt enligt förväntningarna är den inte alls vidare funktionell till att kyla övervåningen.
Vår sitter i höjd med övervåningens golv ungefär, så det bidrar förstås till att kyla på övervåningen inte funkar så bra. Kommer er sitta klart över golvnivå fungerar det kanske bättre, men kanske inte heller bra.
Behövde jag klättra 4 meter upp på stege för att rengöra filtren i vår skulle det inte bli av, kanske första gången medan den fortfarande är en nyhet och man tänker att man ska vara duktig. Möjligen andra gången, sedan på sin höjd en gång om året...
Nu ser man ju inte hur det ser ut på utsidan men det borde ju vara möjligt att placera utedelen på fasaden och gå in på övervåningen så ni får innedelen där ni vill ha den. Det låter mest som att installatören är lat.