2 427 läst ·
55 svar
2k läst
55 svar
Lösning för att tömma vatten systemet på distans
Bästa svaret
I fjällstugan ville jag tömma vattenledningen ner i brunnen men ville inte ha mer elprylar nere i brunnen än nödvändigt. Lösningen blev en helt mekanisk ventil som tätar när ledningen är trycksatt. Så fort man stänger av pumpen och gör systemet trycklöst så rinner vattnet ner i brunnen. Då kan en magnetventil för att dumpa trycket placeras i en bättre miljö än nere i brunnen. I mitt fall dumpar jag med kran inne i stugan och behöver då inte komma åt brunnen varken mekaniskt eller elektriskt.
Ventilen byggde jag av standard mässing gängade rördelar och en standard äldre ventilkägla. Inte helt plug and play men kan vara av intresse för någon.
Det fanns flera anledningar att jag ville behålla backventilen i pumpen.
Ventilen byggde jag av standard mässing gängade rördelar och en standard äldre ventilkägla. Inte helt plug and play men kan vara av intresse för någon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Allihopa
Jag ser att flera av er är inne på spåret med magnet ventil, och jag har köpt en från
https://www.magnetventile-shop.de/
och då valde jag en med 12-volt spole, så jag kunde driva den från valfritt litet 12-aggregat.
dessa ventiler finns i båda varianter, dvs antingen stänger de när de får ström, eller öppnar.
Kanske värt att kolla på ?
mvh
Lelle
Jag ser att flera av er är inne på spåret med magnet ventil, och jag har köpt en från
https://www.magnetventile-shop.de/
och då valde jag en med 12-volt spole, så jag kunde driva den från valfritt litet 12-aggregat.
dessa ventiler finns i båda varianter, dvs antingen stänger de när de får ström, eller öppnar.
mvh
Lelle
Detta är ju supersmart! Ska kolla närmare på en liknande lösning!B Bjober skrev:I fjällstugan ville jag tömma vattenledningen ner i brunnen men ville inte ha mer elprylar nere i brunnen än nödvändigt. Lösningen blev en helt mekanisk ventil som tätar när ledningen är trycksatt. Så fort man stänger av pumpen och gör systemet trycklöst så rinner vattnet ner i brunnen. Då kan en magnetventil för att dumpa trycket placeras i en bättre miljö än nere i brunnen. I mitt fall dumpar jag med kran inne i stugan och behöver då inte komma åt brunnen varken mekaniskt eller elektriskt.
[bild]
Detta (bilden) gör mig påmind om en annan tanke jag haft (på ett litet annat tema) om att hitta en lösning där jag kopplar på tömningsröret i gropen till det gamla röret som går ned i den grävda brunnen.
Så att tömt vatten ansamlas där istället för att bevattna gropen.
12 volt är ju smart då det minskar risken för otrevliga olyckor och arga myndigheter.lelle@home skrev:
Hej Allihopa
[länk]
mvh
Lelle
Ska ta med mig den tanken i processen.
En sak man kan behöva tänka på med grävd brunn är att man får vara försiktig när man släpper tillbaks vatten så man inte rör upp bottenslam i onödan. När man suger ur vatten blir det ett mycket jämnare flöde än när man strilar tillbaks vatten. Min ventil är till exempel riktad uppåt.Sofia-Magdalena skrev:
Detta är ju supersmart! Ska kolla närmare på en liknande lösning!
Detta (bilden) gör mig påmind om en annan tanke jag haft (på ett litet annat tema) om att hitta en lösning där jag kopplar på tömningsröret i gropen till det gamla röret som går ned i den grävda brunnen.
Så att tömt vatten ansamlas där istället för att bevattna gropen.
Jämför som exempel hur du lätt blåser bort en papperstuss en bit ifrån dig, men du kan aldrig flytta den genom att suga luft.
Det skall jag komma ihåg, tack!B Bjober skrev:En sak man kan behöva tänka på med grävd brunn är att man får vara försiktig när man släpper tillbaks vatten så man inte rör upp bottenslam i onödan. När man suger ur vatten blir det ett mycket jämnare flöde än när man strilar tillbaks vatten. Min ventil är till exempel riktad uppåt.
Jämför som exempel hur du lätt blåser bort en papperstuss en bit ifrån dig, men du kan aldrig flytta den genom att suga luft.
Om du vill påverka en ventilspole i samma ögonblick som pumpen startar (eller stannar), är väl det lättaste att bara sno spänning ifrån pumpen? Antingen om du kommer åt att ta en fas direkt, eller styra via någon relä-/kontaktorlösning?
Men om du av någon anledning får en kortslutning till magnetventilen, och då bara den säkringen brinner, kan du hamna i en pikär situation.Sofia-Magdalena skrev:
Konstigt sätt att bekräfta något på.R rakt09 skrev:
Genom att lägga fram sina egna åsikter som
Pumpen och magnetventilen kommer sitta på samma säkring.nimhed skrev:
Och jag har diverse skyddslösningar som slår av pumpen om den skulle stå och gå.
Har driftat vatten och avlopp i många år. Skaffar du automatik måste det kontrolleras att det fungerar flera gånger per år. Jag kan intyga att ALLT går sönder över tid. Frågan är inte om utan när. I det här fallet är skadan så stor vid ett haveri att jag skulle fundera ett varv till innan jag automatiserade detta.
Samtidigt är det samma skada om du glömmer vilket inte heller är bra.
Jag skulle satsa på i första hand frostfritt med hjälp av isolering och i andra hand med värmekabel. Tyvärr kan även värmekablar gå sönder, men de går i alla fall att övervaka med tempsensorer i nätverket. Det är förbaskat svårt (inte omöjligt) att övervaka ventilen.
Jag skulle satsa på i första hand frostfritt med hjälp av isolering och i andra hand med värmekabel. Tyvärr kan även värmekablar gå sönder, men de går i alla fall att övervaka med tempsensorer i nätverket. Det är förbaskat svårt (inte omöjligt) att övervaka ventilen.
Har inga problem med att kontrollera flera gånger per år. Och jag har som sagt flera skyddsfunktioner som minskar risken för att något skall gå fel.M MickeMörkö skrev:Har driftat vatten och avlopp i många år. Skaffar du automatik måste det kontrolleras att det fungerar flera gånger per år. Jag kan intyga att ALLT går sönder över tid. Frågan är inte om utan när. I det här fallet är skadan så stor vid ett haveri att jag skulle fundera ett varv till innan jag automatiserade detta.
Tanken är som nämnts ovan att jag skall koppla utloppet till den grävda brunnen så det är inget problem om det töms för mycket eller för ofta osv.
Allt i systemet utom rören i själva huset är redan frostfritt.
Även de problem som du påpekar kan övervakas så som värmekablar kan. Med vätske- och tryck-sensorer som stänger av pump osv.