Hejsan.
Jag har ett vattensystem i stugan som kan tömmas genom att öppna en kran i gropen i vilken systemets tryckkärl inkoppling till pump sitter.
Denna kran är svårt att komma åt då den sitter långt ned i gropen.
Har försökt hitta nån bra sätt att öppna kranen på distans. Har inte hittat några bra färdiga lösningar som jag själv eller rörmokaren kan installera.
De lösningar jag hittar kräver elektriker. (Typ rör koppling som öppnas när elen slås av och liknande).
Känner någon till någon lösning som inte kräver elektriker? Gärna en som öppnar "kranen" om elen slås av.
Jag har ett vattensystem i stugan som kan tömmas genom att öppna en kran i gropen i vilken systemets tryckkärl inkoppling till pump sitter.
Har försökt hitta nån bra sätt att öppna kranen på distans. Har inte hittat några bra färdiga lösningar som jag själv eller rörmokaren kan installera.
De lösningar jag hittar kräver elektriker. (Typ rör koppling som öppnas när elen slås av och liknande).
Känner någon till någon lösning som inte kräver elektriker? Gärna en som öppnar "kranen" om elen slås av.
vad som helst i ett hem som styrs av appar är inte att lita på, åtminstone inte i ett längre perspektiv. funktionaliteten försvinner gärna i någon uppgradering av systemen..
det kan röra sig om uppdaterade krav på din telefon eller mer typiskt att tillverkaren kanske blir uppköpt eller av annan orsak inte förnyar sina certifikat, eller helt enkelt meddelar efter 5-10 år att man inte stödjer ditt system längre.
det kan röra sig om uppdaterade krav på din telefon eller mer typiskt att tillverkaren kanske blir uppköpt eller av annan orsak inte förnyar sina certifikat, eller helt enkelt meddelar efter 5-10 år att man inte stödjer ditt system längre.
Jag har använt smarta system och apparater i snart 30 år så jag behöver ingen lektion i deras svagheter och styrkor.R rakt09 skrev:vad som helst i ett hem som styrs av appar är inte att lita på, åtminstone inte i ett längre perspektiv. funktionaliteten försvinner gärna i någon uppgradering av systemen..
det kan röra sig om uppdaterade krav på din telefon eller mer typiskt att tillverkaren kanske blir uppköpt eller av annan orsak inte förnyar sina certifikat, eller helt enkelt meddelar efter 5-10 år att man inte stödjer ditt system läng
R rakt09 skrev:vad som helst i ett hem som styrs av appar är inte att lita på, åtminstone inte i ett längre perspektiv. funktionaliteten försvinner gärna i någon uppgradering av systemen..
Och om du läser det jag skrev igen så efterfrågar jag ett system där kranen öppnas om elen slås av. Alltså en i grunden icke smart magnetbaserad lösning.
Då pratar vi magnetventiler, finns ju massor så nån måste passa.Sofia-Magdalena skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om elektrikern känns så farlig så kan du installera med en sladd och stickpropp.
Men du måste ha en ventil normaly open (NO)
Går det inte sätta en stång på ventilvredet
Protte
Men du måste ha en ventil normaly open (NO)
Går det inte sätta en stång på ventilvredet
Protte
En magnetventil som är normalt öppen släpper ut vattnet när den är strömlös.Sofia-Magdalena skrev:
Hejsan.
som svar på ditt ovänliga inlägg nr5 var det så för mig att din fråga kunde tolkas som att du ville egentligen bara lösa problemet med den avigt placerade avstängningskranen. att kunna 'nå' den. att då blanda in internet och appar såg jag då som onödigt och med vissa nackdelar. vilket mitt påpekande endast och allena handlade om.
men om vi som skall försöka hjälpa till förstår rätt; nu säger du att du vill att den känner av om strömmen går, och då istället automatiskt öppnar (inte stänger) ventilen??
hoppas du får hjälp med ditt dilemma
men om vi som skall försöka hjälpa till förstår rätt; nu säger du att du vill att den känner av om strömmen går, och då istället automatiskt öppnar (inte stänger) ventilen??
hoppas du får hjälp med ditt dilemma
Jag svarade otrevligt då jag tyckte att kommentaren jag frågade på var otroligt otrevligt skriven.R rakt09 skrev:som svar på ditt ovänliga inlägg nr5 var det så för mig att din fråga kunde tolkas som att du ville egentligen bara lösa problemet med den avigt placerade avstängningskranen. att kunna 'nå' den. att då blanda in internet och appar såg jag då som onödigt och med vissa nackdelar. vilket mitt påpekande endast och allena handlade om.
hoppas du får hjälp med ditt dilemma![]()
Lite som att jag skulle skriva att jag bygger ett badrum och någon kommer in och berättar att badrum inte är bra och att jag inte borde inreda badrum för att badrum med tiden blir utdaterade och måste bytas ut.
Det utgår ifrån att jag inte funderat över fördelar och nackdelar med badrum och att den som skriver vet mer än mig. Fast det kanske inte alls är fallet.
Jag skrev inte för att fråga om en smart lösning är bra eller inte. Jag skrev för att fråga om någon har några bra lösningar som kan användas.
Kommentarer och förslag som du inte upplever som otrevliga väljer du tydligen att inte alls besvara eller reagera på.Sofia-Magdalena skrev:
Prova att göra det framöver om du vill ha hjälp på forumet.
F fribygg skrev:
prototypen skrev:
F fribygg skrev:
Jag sitter i ett möte och har inte haft möjlighet att läsa mer än tre svar hitintills.F fribygg skrev:
När jag har tid till det kommer jag att göra det.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Ärligt talat så tror jag det kommer krångla till sig just för att det är vatten som det handlar om. Då ska det vara nåt som motioneras regelbundet och minsta lilla krångel gör ju att nån ska ner i gropen och byta saker och det i sin tur kommer bli betydligt dyrare och krångligare än att manuellt göra det.
Elektrikern känns inte farlig men det är ju lättare och billigare om det finns en plug and play grej som kan användas. Så slipper elektrikern köra 4 mil för att koppla in en sladd.prototypen skrev:
Då placeringen är utomhus krävs elektriker om det inte är en plug and play grej.