2 751 läst ·
55 svar
3k läst
55 svar
Lösning för att tömma vatten systemet på distans
Hade ett vred tidigare med stång där jag gjort ett stång verktyg som gick att använda.prototypen skrev:
Men efter att pumpen byttes och de som bytte den orsakade att det vredet gick sönder och monterade på ett annat vred fungerar det inte.
Osäker på varför det skulle bli mer problem med en tillexempel en automatisk magnetventil än ett manuellt vred?S Stefan1972 skrev:Ärligt talat så tror jag det kommer krångla till sig just för att det är vatten som det handlar om. Då ska det vara nåt som motioneras regelbundet och minsta lilla krångel gör ju att nån ska ner i gropen och byta saker och det i sin tur kommer bli betydligt dyrare och krångligare än att manuellt göra det.
Jag är öppen för alla typer av lösningar. Har diverse smart system i huset som fungerar bra så har inget emot att fortsätta utbyggnaden av dem.rakt09 skrev:
som svar på ditt ovänliga inlägg nr5 var det så för mig att din fråga kunde tolkas som att du ville egentligen bara lösa problemet med den avigt placerade avstängningskranen. att kunna 'nå' den. att då blanda in internet och appar såg jag då som onödigt och med vissa nackdelar. vilket mitt påpekande endast och allena handlade om.
men om vi som skall försöka hjälpa till förstår rätt; nu säger du att du vill att den känner av om strömmen går, och då istället automatiskt öppnar (inte stänger) ventilen??
hoppas du får hjälp med ditt dilemma![]()
Bland annat stänger jag av pumpen i samma grop med en smart lösning. Denna lösning slår av strömmen till pumpen. Därför tänkte jag att en tänkbar lösning är att om strömmen till pumpen slås av så öppnas vredet för tömning automatiskt.
Denna lösning skulle även vara en säkerhet om det blir strömavbrott. Vilket riskerar att leda till att rören fryser. Denna lösning skulle då även tömma rören vid strömavbrott.
På landet kör jag med självreglerande värmekabel som iofs styrs via en smartpuck med temperatursensor. Det tycker jag är en bättre väg framåt än att automatiskt tappa ur vattnet när strömmen stängs av medvetet men även vid oplanerade strömavbrott.
Värmekabel hjälper inte vid strömavbrott?ClasseClas skrev:
Jag har tolkat det som att TS har egen pump, och att den sitter i samma grop som ventilen ska sitta, så tanken är väl ingen ström till pumpen=öppen ventil.nimhed skrev:
Detta förutsätter ju att man kan blaska ut en massa vatten i gropen.
(EDIT: Men det verkar vara så det fungerar idag, så det är nog ingen fara.)
Jag tror också att man ska ha en nollspänningsbrytare (eller vad det heter) så att pumpen inte startar automatiskt efter ett strömavbrott. Om magnetventilen inte fungerar riktigt som den ska vid tillslag så vore det ju synd om den stod och spolade tills nästa strömavbrott. Det kan nog vara bra om det sker övervakat.
Vidare kan det vara bra att fundera på om det verkligen räcker att öppna en ventil i botten?
Beroende på hur systemet i övrigt ser ut kan man behöva öppna en kran i andra änden för att dränera ut vattnet.
Vid ett strömavbrott slås pumpen av då den inte heller har ström.nimhed skrev:
Om en magnetventil som öppnar när ström saknas och stänger när strömmen är på används kommer ventilen vara stängd och öppen när pumpen är på/av.
Tack för trevligt och öppet svar.Lostmoose skrev:
Jag har tolkat det som att TS har egen pump, och att den sitter i samma grop som ventilen ska sitta, så tanken är väl ingen ström till pumpen=öppen ventil.
Detta förutsätter ju att man kan blaska ut en massa vatten i gropen.
(EDIT: Men det verkar vara så det fungerar idag, så det är nog ingen fara.)
Jag tror också att man ska ha en nollspänningsbrytare (eller vad det heter) så att pumpen inte startar automatiskt efter ett strömavbrott. Om magnetventilen inte fungerar riktigt som den ska vid tillslag så vore det ju synd om den stod och spolade tills nästa strömavbrott. Det kan nog vara bra om det sker övervakat.
Vidare kan det vara bra att fundera på om det verkligen räcker att öppna en ventil i botten?
Beroende på hur systemet i övrigt ser ut kan man behöva öppna en kran i andra änden för att dränera ut vattnet.
När jag tömmer ut systemet och är på plats öppnar jag alla kranar i huset och det töms då helt. Det har aldrig varit några problem.
Nödsystemet är mer ett nödsystem och behöver inte tömmas helt men tanken är att någon typ av öppnings funktion i andra änden också.