6 767 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Löser säkringen ut i detta fall?
Jo, men det kan skilja på utlösningstiden för slutning mellan fas-noll och fas-jord. Det är bara kortslutningen Fas- mot Jord (Ikj) som är relevant för att uppfylla utlösningsvillkoret.somelvis skrev:
Det spelar ingen roll om säkringen löser efter 0,4s eller 10min vid slutning fas-noll.
Kortslutning fas-fas eller fas-noll är inte farligt ur personskydds-synpunkt.
Klart det är farligt ! Har själv fått en redig elchock från fas in i höger hand över till vänsterhand och retur in i nolla. Inge bra och jordfelsbrytaren fattade ingenting.spinout skrev:
Men jag förstår din tankegång, men bara för att det är oreglerat behöver det inte vara ofarligt. Jag uppfattar det som att allt fler prylar inte är jordade nu för tiden.
Hur går det till ex i ett PEN system med porslinssäkring ?spinout skrev:
Jag är inte elektriker så detta övergår min förståelse.
.
Redigerat:
spinout skrev:
Idag med de nya elinstallationsreglerna tror jag 0,4 sekunder gäller i alla lägen.
Peace
Om du tar mellan fas-noll och fas-fas så blir det ju ingen kortslutning. Din kropp blir en last som vilken inkopplad last som helst. Jordfelsbrytaren kommer absolut inte att lösa.somelvis skrev:Klart det är farligt ! Har själv fått en redig elchock från fas in i höger hand över till vänsterhand och retur in i nolla. Inge bra och jordfelsbrytaren fattade ingenting.
Men jag förstår din tankegång, men bara för att det är oreglerat behöver det inte vara ofarligt. Jag uppfattar det som att allt fler prylar inte är jordade nu för tiden.
.
Kortslutning är ju slutning mellan ledarna.
Jo det förstår jag också att min kropp blir en last mellan fas och noll. Men när fas och noll går ihop så blir det en kortslutning. Det blir en kortslutning mellan fas och noll precis som det kan bli en kortslutning mellan fas och jord i jordade apparater.spinout skrev:
Jordfelsbrytaren löser på felström som jag skriveit tidigare, dvs för stor skillnad på levererad fas och returnerad nolla.
Men åter till Frågorna :
Varför skulle det inte vara farligt ? kortis mellan Fas och noll eller Fas och Jord är precis samma grej i ett PEN system. Skiljer ju i värsta fall bara nån meter FK1,5 till förbindelsepunkten där de går ihop och blir samma ledare tillbaka till transformatorn.spinout skrev:
Hur går det till ex i ett PEN system med porslinssäkring ?spinout skrev:
Redigerat:
Normalt sätt är det ju ingen större skillnad på kortslutningsströmmen och därav utlösningstiden för säkring fas-noll, fas-jord.
Den stora sklillnaden är ju om det finns en JFB installerad. Den löser som skrivet bara vid kortis fas-jord och (noll-jord) och garanterat snabbare än 0,2s oavsett ledningsimpedansen (hur lång ledningen är) ut till felstället.
Får du en kortis mot jord ute i anläggningen så finns det en risk att jordade grejer som tex. diskbänken eller taklampan blir strömförande. Det är den tiden man vill begränsa, som dessa objekt är strömförande.
Blir det kortis Fas-Noll så kommer ju strömmen gå tillbaka i nollan precis som det är tänkt.
Noll och Jord är inte samma sak i ett 4-ledarsystem även om de är sammankopplade. I jorden får det aldrig gå någon ström. Jorden är en skydds-Jord.
PEN-ledaren är ingen återlerdare tillbaka till transformatorn. Det är en potensial. Grundtanken med PEN-ledaren är att där inte ska gå någon ström i den, eller en mycket liten. Därför är PEN väldigt klent dimensionerad i gamla system.
Jag vet inte vad du menar med detta?
Hur går det till ex i ett PEN system med porslinssäkring ?
Tänker du tex. en matarkabel till en central dom är TN-C?
I så fall ska du räkna med att säkringarna ska uppfylla utlösningsvillkoret.
Det är inte helt riktigt rätt det du skriver:
Jordfelsbrytaren löser på felström som jag skriveit tidigare, dvs för stor skillnad på levererad fas och returnerad nolla.
I jordfelsbrytaren sitter en summaströmtrafo som mäter magnetfältet kring alla faser och nollan. Om det inte smiter iväg någon ström ut genom jord så är magnetfältet noll.
Därför kan man använda JFB även till rena 3-faslaster utan nolla också. All ström går nämligen inte tillbaka genom nollan. I 3-fassystem så går strömmen tillbaka till trafo´n genom de andra faserna när de växlar till negativ poläritet i sinusvågen (typ).
Den stora sklillnaden är ju om det finns en JFB installerad. Den löser som skrivet bara vid kortis fas-jord och (noll-jord) och garanterat snabbare än 0,2s oavsett ledningsimpedansen (hur lång ledningen är) ut till felstället.
Får du en kortis mot jord ute i anläggningen så finns det en risk att jordade grejer som tex. diskbänken eller taklampan blir strömförande. Det är den tiden man vill begränsa, som dessa objekt är strömförande.
Blir det kortis Fas-Noll så kommer ju strömmen gå tillbaka i nollan precis som det är tänkt.
Noll och Jord är inte samma sak i ett 4-ledarsystem även om de är sammankopplade. I jorden får det aldrig gå någon ström. Jorden är en skydds-Jord.
PEN-ledaren är ingen återlerdare tillbaka till transformatorn. Det är en potensial. Grundtanken med PEN-ledaren är att där inte ska gå någon ström i den, eller en mycket liten. Därför är PEN väldigt klent dimensionerad i gamla system.
Jag vet inte vad du menar med detta?
Hur går det till ex i ett PEN system med porslinssäkring ?
Tänker du tex. en matarkabel till en central dom är TN-C?
I så fall ska du räkna med att säkringarna ska uppfylla utlösningsvillkoret.
Det är inte helt riktigt rätt det du skriver:
I jordfelsbrytaren sitter en summaströmtrafo som mäter magnetfältet kring alla faser och nollan. Om det inte smiter iväg någon ström ut genom jord så är magnetfältet noll.
Därför kan man använda JFB även till rena 3-faslaster utan nolla också. All ström går nämligen inte tillbaka genom nollan. I 3-fassystem så går strömmen tillbaka till trafo´n genom de andra faserna när de växlar till negativ poläritet i sinusvågen (typ).
Klicka här för att svara