6 767 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Löser säkringen ut i detta fall?
Sida 1 av 2
Läste lite på http://www.ecy.com/studenter/brytare.aspoch tryckte på de olika fallen, och på Felfall 1 och 2 står det:
Visserligen är apparaten skyddsjordad, men det är avbrott i skyddsledaren. Hade den varit hel hade säkringen löst ut. Apparatens hölje är i detta fall spänningssatt. När du tar tag i apparaten uppstår den läckström som behövs för att jordfelsbrytaren ska lösa ut.
Apparatens hölje är spänningssatt men säkringen löser inte ut. Om apparaten hade varit skyddsjordad så hade säkringen löst ut. I detta fall är det du som är skyddsjorden när du tar tag i apparaten. En läckström uppstår därmed och jordfelsbrytaren träder i funktion.
Alltså, om ett skyddshölje som är jordat, och det sen blir strömförande, löser säkringen ut då direkt alltså? Hur fungerar det då? Jag trodde bara säkringar löste ut vid överbelastning? Det kanske det här blir...? Hur funkar det egentligen, säkringens funkion osv.?
Visserligen är apparaten skyddsjordad, men det är avbrott i skyddsledaren. Hade den varit hel hade säkringen löst ut. Apparatens hölje är i detta fall spänningssatt. När du tar tag i apparaten uppstår den läckström som behövs för att jordfelsbrytaren ska lösa ut.
Apparatens hölje är spänningssatt men säkringen löser inte ut. Om apparaten hade varit skyddsjordad så hade säkringen löst ut. I detta fall är det du som är skyddsjorden när du tar tag i apparaten. En läckström uppstår därmed och jordfelsbrytaren träder i funktion.
Alltså, om ett skyddshölje som är jordat, och det sen blir strömförande, löser säkringen ut då direkt alltså? Hur fungerar det då? Jag trodde bara säkringar löste ut vid överbelastning? Det kanske det här blir...? Hur funkar det egentligen, säkringens funkion osv.?
Det står ju iofs det i den kursiva texten jag hade med från ECY.com och det borde ju stämma...är mest nyfiken på hur det fungerar... 
Det blir väl en kortslutning kanske, men jag trodde inte det var när jordat skyddshölje blev strömförande, jag trodde det bara var när nolla och jord kom i kontakt det blir kortis. Men jag vet inte
Det blir väl en kortslutning kanske, men jag trodde inte det var när jordat skyddshölje blev strömförande, jag trodde det bara var när nolla och jord kom i kontakt det blir kortis. Men jag vet inte
Säkringens primära funktion är skydd av ledare som avsäkras.drum_man32 skrev:
Dvs att vid tillräckligt långvarig överlast bryta innan temperaturen i ledaren blir för hög.
Detta gäller även vid kortslutning, givetvis, tiden för utlösning är alltså väldigt kort då.
Säkringen har en sekundär funktion med.
Att begränsa tiden då halva fasspänningen ligger på höljet på skyddsjordade apparater då dom är anslutna till skyddsjordat uttag. Dvs att om man håller i höljet på en sådan apparat när kortslutning mot höljet sker, ska man få 115Volt i sig i max 0,2 sekunder (det är detta som även brukar benämnas utlösningsvillkoret).
Varför det blir 115V beror på att resistansen på fasledaren till apparaten antagligen är densamma som resistansen i jordledaren från apparaten, således delas 230V spänningsfall på dessa 2 ledare och det blir 230V / 2 = 115V i punkten mellan, dvs apparathöljet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Han svamlar..drum_man32 skrev:
Fas mot jord, ja visst.spinout skrev:
"Fas mot noll ska skyddas av ett överlastskydd"
Säkring? Lika som för kortslutning mot jord?
//Patrik
Ström är jättekorkad, den har ingen aning om var den går.drum_man32 skrev:Det står ju iofs det i den kursiva texten jag hade med från ECY.com och det borde ju stämma...är mest nyfiken på hur det fungerar...
Det blir väl en kortslutning kanske, men jag trodde inte det var när jordat skyddshölje blev strömförande, jag trodde det bara var när nolla och jord kom i kontakt det blir kortis. Men jag vet inte![]()
Säkring löser ut av strömmen som går genom den, säkringen bryr sig inte om hur den tar vägen efter säkringen.
Det kan vara via jordledning, nolla, eller via dina fötter när du klipper vått gräs med elklippare och kör över kabeln.
Det viktiga att känna till är att en säkring behöver högre ström än säkringens märkström för att lösa ut.
Jordfelsbrytare löser ut när tillräckligt mycket (lite) ström tagit fel väg, dvs inte gått tillbaka via nollan.
Jordfelsbrytaren borde egentligen heta felströmsbrytare då den bryter när strömmen inte går villbaka via nollan.
Enkelt uttryckt och som kanske nämnts tidigare, säkring skyddar kabeln mot överhettning/brand . Jordfelsbrytare skyddar människan i första hand.
I ditt fall med brödrosten - Då jordledning har avbrott men det jordade höljet blivit spänningsförande kommer inte säkringen lösa ut eftersom strömmen inte går genom apparaten, den bara "väntar".
När du lägger handen på den så löser säkringen troligen inte ut då du inte är en tillräckligt bra ledare för att fungera som "återledare" för en 10Amp säkring. (dock dör man alldeles utmärkt)
Jordfelsbrytaren kommer däremot lösa ut då den känner en felström, dvs det är för stor skillnad i utlevererad ström och återlevererad nolla.
En säkring är ett kombinerat överlast- och kortslutningsskydd. Ett motorskydd är tex. bara ett överlastskydd och skyddar inte mot kortslutning.
Om man inte klarar utlösningsvilkoret på en säkring pga. långa ledningslängder (dvs. att vid kortslutning mot jord, säkringen ska lösa snabbare än 0,4s (uttag) 5s (fast installation)) kan man installera en JFB för att säkerställa utlösningstiden. En JFB bryter garanterat på max 0,2s vid jordslutning.
I så fall är JFB kortslutningsskydd och säkring är överlastskydd för att skydda ledningen.
Det finns inga regler om dimensionering av skydd med utlösningstider för slutning mellan fas-noll eller fas-fas
Om man inte klarar utlösningsvilkoret på en säkring pga. långa ledningslängder (dvs. att vid kortslutning mot jord, säkringen ska lösa snabbare än 0,4s (uttag) 5s (fast installation)) kan man installera en JFB för att säkerställa utlösningstiden. En JFB bryter garanterat på max 0,2s vid jordslutning.
I så fall är JFB kortslutningsskydd och säkring är överlastskydd för att skydda ledningen.
Det finns inga regler om dimensionering av skydd med utlösningstider för slutning mellan fas-noll eller fas-fas
Patrik_Hed skrev:
En kortslutning är en överlast i enfaskrets vad säkringen beträffar.spinout skrev:
En tråd i en porslinssäkring har ingen aning om varför den blev varm och brann av.