1 988 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Löser inte säkring?
Hej
Har haft tur antar jag, en kontakt slutade fungera utomhus, den är rätt tungt belastad ca 2000W max. Sitter på en 10 amp.
I alla fall hittade felet i en kopplingslåda, ledaren var skarvad med en sk kableskarv, en sån där röd man skruvar ihop 2-3 kablar med. Den hade smält ihop och smält kabel isolering hade väl isolerat den. Såg ut som en av kablarna inte var helt instucken i kabelskarven. Den tredje kabeln går till en utelampa som triggas av rörelse.
Nu funderar jag, vad är troligaste orsaken till att kabelskruven smälte?
Överlast (borde inte säkringen gå)
Att en kabel hade lite dålig kontakt och blev varm?
Tackar på förhand
Har haft tur antar jag, en kontakt slutade fungera utomhus, den är rätt tungt belastad ca 2000W max. Sitter på en 10 amp.
I alla fall hittade felet i en kopplingslåda, ledaren var skarvad med en sk kableskarv, en sån där röd man skruvar ihop 2-3 kablar med. Den hade smält ihop och smält kabel isolering hade väl isolerat den. Såg ut som en av kablarna inte var helt instucken i kabelskarven. Den tredje kabeln går till en utelampa som triggas av rörelse.
Nu funderar jag, vad är troligaste orsaken till att kabelskruven smälte?
Överlast (borde inte säkringen gå)
Att en kabel hade lite dålig kontakt och blev varm?
Tackar på förhand
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
En dålig kontakt behöver inte vara så belastad för att det ska bli varmgång och börja ryka eller brinna. Har läst om folk som haft felkällor där det handlar om under 100mA som det brunnit för.
Har själv sett en vanlig elcentral bli uppeldad på prov. Detta med instrument kopplade och det vara "bara" 3-4A som gjorde att hela skåpet stod i brand och slutligen så skulle huset stå i lågor efter en liten stund.
Har själv sett en vanlig elcentral bli uppeldad på prov. Detta med instrument kopplade och det vara "bara" 3-4A som gjorde att hela skåpet stod i brand och slutligen så skulle huset stå i lågor efter en liten stund.
Klicka här för att svara