Hej, har en Bosch super silence, ca 7 år gammal, SMU53M85SK. Det som hänt är att att den verkar inte längre värma vattnet och därmed fungerar inte heller torkningen. Dock värmde den på 30 minuters programmet ett tag men sen slutade den också och istället löser numer diskmaskinens säkring ut i elskåpet. Felkod E10.

Har läst en del trådar här och funderar då jag läst dem om det kan vara ett tachometer byte som behövs?
https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=86212

Någon annan skrev dock i andra trådar också om läcka på element och en annan om spole och en tredje om kretskort? Blir snurrig påvar jag ska börja....

Vad tror ni? Jag har inte ens dragit fram maskinen och börjat forska, är amatör i frågan och vet inte om jag ska ge mig in på det. Enkla reservdelsbyten kan jag säkert dock göra bara någon kan tipsa mig om vad jag ska byta och hur jag går till väga...

E10, då har du fel på Zeolith-systemet. Det kan vara vatten vid elementet (löser jordfelsbrytaren ut?) eller kortslutning i elementet eller fläkten.
Man behöver undersöka närmare för att veta säkert. Det är en del att plocka isär.

Jo jag vet att E10 är torkningen enligt felkodsbeskrivningen, men jag undrar om det inte är att den inte värmer vattnet överhuvudtaget (förutom i 30 min programmet där den värmer vattnet). Som jag förstått det så kräver zeolittorkningen att den värmer upp vatten, därav den felkoden? Därför började jag tänka på om det kunde vara fel på bara tachon?

Nej inte jordfelsbrytaren, bara själva säkringen för diskmaskinen löser ut.

L Laga allt skrev:
Jo jag vet att E10 är torkningen enligt felkodsbeskrivningen, men jag undrar om det inte är att den inte värmer vattnet överhuvudtaget (förutom i 30 min programmet där den värmer vattnet). Som jag förstått det så kräver zeolittorkningen att den värmer upp vatten, därav den felkoden? Därför började jag tänka på om det kunde vara fel på bara tachon?

Nej inte jordfelsbrytaren, bara själva säkringen för diskmaskinen löser ut.
Du har 2 olika värmesystem i din maskin. Den vanliga som är integrerad i cirkulationspumpen och Zeolith som är separat, Zeolith är typ som en hårtork. En fläkt blåser först på en elementslinga och sedan vidare ut på stenarna som laddas upp och kan sedan släppa ifrån sig värmen.

Hmmm, ok, men varför verkar vare sig zeolit torkningen bli varm eller vattnet i själva diskprocessen värmas upp då....hmmmm

Zeolith värmer i diskfasen i den vanliga programmen också. Den är inte lika effektiv dock som vanliga pumpen. I ditt 30 min-program kör den antagligen helt utan Zeolith

Tack för dina svar. Vad är din rekommendation? Dyrt att laga? Komplicerat? Boka Bosch service? Köpa ny maskin?

L Laga allt skrev:
Tack för dina svar. Vad är din rekommendation? Dyrt att laga? Komplicerat? Boka Bosch service? Köpa ny maskin?
Om du kan dra fram maskinen och vågar öppna och kolla efter lite så gör det. Har du en multimeter kan du ju mäta lite och se om det är kortslutning i elementet. Jag har inga priser i huvudet, Zeolith kan bli dyrt om hela systemet behöver bytas, om det skulle vara helt dränkt eller liknande. Folk här har ju noga gjort rent alla delar med tops/papper och fått funktionen tillbaka till priset av tid och möda. Bosch kommer nog byta de skadade/ ev dränkta delarna för att kunna ge garanti vilket känns helt rimligt men som hemmapulare kan man ju lägga mycket tid om man orkar och vill. Överlag är det bökigt att få loss delarna, det sitter trångt och snäppfästen kan gå av. Hakar som är lätt att skada när man skall lossa dem.

Ok, ja jag får kanske kika lite... Det som är tråkigt är ju att maskinen bara är ca 7 år. Är Zeolit torkning inte ett bra system? Ska man köpa en maskin utan det nästa gång? Känsligt?

L Laga allt skrev:
Ok, ja jag får kanske kika lite... Det som är tråkigt är ju att maskinen bara är ca 7 år. Är Zeolit torkning inte ett bra system? Ska man köpa en maskin utan det nästa gång? Känsligt?
Zeolith är bra då det ger torrare disk (men jag är helt nöjd med torkresultat utan Zeolith). Vid reparation är det dyrt/krångligt och det är ju en extra del som kan gå sönder. Du spar in några ören på varje disk men beroende på hur mycket mer du gav i inköpspris så. Zeolith är inne på gen 3 (kanske tom fyra nu?) och är klart mer driftsäkert än de första versionerna.

Börjar luta åt att köpa ny maskin då det låter som det blir dyrt att laga. Att skicka efter både reparatör och sedan delar och arbete... Jag vet inte om jag kommer våga mig in och förstå vad som kan vara fel och laga själv, vet nog knappt vad som är vad där inne om jag öppnar upp den

Eller är det väldigt onödigt tror ni?

L Laga allt skrev:
Eller är det väldigt onödigt tror ni?
Inte borde väl du köpa nytt? Utan snarare kanske försöka att laga.. Ja. Allt?;)
En filosofisk tanke kan ju grunda sig i att du kommer nog inte ha sönder den så pass att den inte tas emot på återvinningen. Kan ju skänka lite självförtroende att testa.

Jo det vore förstås kul att få igång den igen själv, men om det nu är endast torkprogrammet som är fel på som torbeno sa ovan så lät det som en komplicerad och dyr historia enligt honom därav min avvaktan och min okunskap säger att det då inte är någon idé att ge sig på det. Jag var dock själv väldigt skeptisk att det skulle vara endast torkprogrammet som är fel på eftersom jag upplever att huvuddelet var att den inte värmer vattnet i själva diskprogrammet heller. Därför tänkte jag på tachobyte. Men på torbeno lät det som jag hade fel varför jag gett upp tanken på att göra något själv. Vet fortfarande inte vad jag ska göra riktigt....

På din maskin finns det ingen tacho att byta ut, släpp den tanken.
Du kan ändå dra fram maskinen, skydda golvet bara, och kika efter. Lossa kontakten till Zeolith-elementet och se om det är kortslutning. Eller om du kan se något uppenbart fel. Brända komponenter el dyligt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.