Orkar inte kladda med vatten när det går att lösa utan. Om jag så sliter tre millimeter på den där borrkronan så är det strunt samma då hela skiten kostar lika mycket som en millimeter från en hyrkrona. Kylning är säkert vackert men bara tanken på att börja blanda in vatten gör mig trött :) Visst borde det gå eftersom jag borrar ett pilothål ner i källaren dit vattnet skulle rinna. Likväl känns det kladdigt.

Risken finns att du glasar segmenten när du kör som du gör, särskilt om du inte kör med rätt varvtal och tryck. Glasar du segmenten är kronan körd. När du kör handhållet kan du nog lägga på så mycket tryck du orkar, förutsatt att maskinen orkar. Jag föreslår att du kör med vatten i alla fall, du behöver (bör) inte ha (mycket) mer vatten än vad betongdammet suger upp, ställ en större glasburk undertill så är ju problemet med uppsamligen löst. Du har mycket att vinna på att använda vatten. Men det ska alltså inte vara fullt flås med vatten.

Fyll borrkronan med isbitar så blir det inte så slabbigt.

Fyll borren med vatten och frys in den, mest för skojs skull. :D

Förresten, hade du också haft en fånig telefon kanske vi kunnat få lite bilder att kika på?

Jag har en fånig telefon men har tagit bort Tapatalk-signaturen... Vad vill du se bilder på? Bazookan har jag redan fotat och ofta upp.

Actionbilder, borrester, svett som lackar. ;)

OK, jag ger mig! Var tvungen att testa att borra vått, alltså med vatten som kylning. Det var skillnad... mycket skillnad. Ett hål (utan armeringsjärn) tog knappa fem minuter! Borret var inte ens ljummet och det verkligen bara malde sig igenom, man kände hur man avverkade :)

Rätade ut tänderna på det "fina" men sargade borret och började försiktigt lite torrt för att få en ansvisning till borret. Det gick åt skogen, det ser nu ut så här:

borrning5.jpg

borrning6.jpg

Surt med 10mm diamantskär som är obrukbara... Har studerat borret närmare och svetsningen av skären är mycket sämre på detta tysklandstillverkade finborr. 43EUR åt skogen, kunde varit värre. Kinaborret däremot fungerar utmärkt och uppvisar inget slitage eller tendenser till böjda skär!

Var inte så sugen på att koppla på trädgårdsslangen på maskinen även om kopplingen antyder till att man kan göra så. Var rädd för att inte ha kontroll på hur mycket vatten jag totalt sett spolat ur och därmed få halva matkällaren full med smutsigt vatten. Tog därför helt sonika en överbliven behållare enligt industrinorm, limmade på lite överbliven 5mm stålomspunnen heavy-duty-slang och lät vattenflödet begränsas av slangens innerdiameter samt höjden på behållaren (som jag ställde några decimeter högre än maskinen).

borrning2.jpg

Totalt sett gick det åt en liter vatten för borrningen. Vattnet samlade jag upp i källaren:

borrning1.jpg

Setupen såg ut så här, lät allt vatten rinna ner genom mitt förborrade 10mm-hål. Därmed slapp Festoolsugaren äta goja.

borrning3.jpg

Fin borrkärna:

borrning4.jpg

Nu återstår ett hål i betongbjälklaget men det måste borras i taket. Lockar ju att få till kylningen men det måste i så fall arrangeras någon form av skydd av maskinen. Vattnet lär ju annars rinna rätt in i den. Är inte sugen på att testa den suspekta jordfelsbrytaren på sladden...

Tack för bilderna, härligt med stålomspunnen heavy-duty-slang. :D

Du kan ju försöka reklamera?

Vore kul med lite statusuppdatering, hur gick det att borra i taket, tex?

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Ja du, det gick förhållandevis enkelt. Vid takborrningen använde jag förlängaren jag köpt för att få borrmaskinen mer i kroppshöjd och därmed kunna trycka det tunga aset uppåt. Borrade med vatten vilket ju resulterade i det förväntade slabbet. För att slippa att allt vatten rann in i maskinen tejpade jag en regnrock. Silvertejp och byggplast duger till mycket.

I sluttampen på takhålet dummade jag mig och lyckades bryta av en tand på kinaborret. Det var verkligen jag som gjorde bort mig, man måste tänka sig för hur man startar och vinklar borren.

För övrigt fick jag ett nytt "finborr" från den tyska tillverkaren (ni kommer ihåg det där borret som kostade mer och var tysktillverkad). De kunde inte begripa vad som gått snett.

Har även kört lite smålhål i lättbetong. Även min granne har lånat maskinen och kört något hål i betonghålsten.

På det stora hela fick jag löst mitt problem för ungefär 2500kr och en del slit. Kvar har jag en användbar, om ej inte högkvalitativ, kärnborrmaskin, två stycken 62mm borrkronor samt en oanvänd 110mm-krona. Inte helt illa.

Har du borrat nåt mer phl?
Jag måste ha hål för ventilationsrör här hemma så jag råkade beställa en Holzinger HKB2400-205, alltså en version med stativ. Är lite nyfiken ifall fler har testat den maskinen..?
Beställde 132, 63 och 32mm borrkronor också.

Nope, har inte borrat något mer. En granne drog några 63mm-hål i sin grundmur men det är det enda. Hade varit kul att höra vad du har att säga om maskinen med stativ. Det är ju kinaprylar men de löste som sagt mina problem.

Intressant, maskinen ser i princip identisk ut med de seriösa maskinerna vi använder proffesionellt. Koppla du på trädgårdsslangen nästa gång, vattnet reglerar du med

kranen på slangen. Är det känsligt läge så kör man torrt, och pyttsar på en liten skvätt när man känner att det behövs. Stoppa en bit isolering i sökborrshålet så har man bra koll på var vattnet tar vägen förutsatt att man inte går på ett elrör el. liknande. Att köra helt tort är ingen hit som du ju märkt. Glasar man segmenten så går det ofta att knacka fram nya diamanter med en kniv och få liv i borret igen. Kul att se att det funkade med billiga medel.

Har fått hem maskinen för ett tag sen och måste säga att den känns helt OK. En nackdel jämfört med proffsmaskinerna är att stativet inte går att vinkla så jag får nog hitta på nån speciallösning när jag ska borra snett... Har inte provat den än men det blir väl nån dag framöver.

Går det att köra torrt i lättbetong med dom där kärnborrarna tro? Borde väl iofs inte vara några problem alls... Problemet blir att få fast stativet på väggen isåfall. Lättare då att ta en handmaskin kanske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.